افزایش سرقت هویت در کانادا و راهکارهایی برای پیشگیری از آن

گزارشات نشان می دهند، سالانه بیش از ۳۵ هزار کانادایی مورد سرقت هویت واقع می‌شوند. با ما همراه باشید تا با چهار استراتژی که امنیت شما را افزایش می دهد آشنا شوید.

  • از شماره‌های مهم خود محافظت کنید
    با شماره نه رقمی بیمه اجتماعی که در سال ۱۹۴۶ به عنوان یک شناسه مشتری منحصر به فرد برای طرح بازنشستگی کانادا و برنامه‌های مختلف بیمه مربوط به اشتغال ایجاد شد، می توان به انبوهی از سوابق شخصی، از گزارش اعتبار گرفته تا اظهارنامه مالیاتی دست پیدا کرد. ولی هیچ محدودیت قانونی‌ای برای استفاده از آن وجود ندارد و این شماره می تواند از سوی سازمان‌های بخش خصوصی خواسته شود.
    اما باید بدانید لازم نیست شماره بیمه اجتماعی خود را به صاحبخانه، مطب پزشک، اپراتور تلفن همراه بدهید، یا آن را در فرم درخواست کارت اعتباری یا استخدام بنویسید، حتی اگر از شما خواسته شود که شماره را اعلام کنید. هرچقدر این شماره را بیشتر در اختیار افراد غیر مرتبط قرار دهید، امکان سوء استفاده از آن بیشتر می شود.
    بنابراین اگر واقعا مطمئن نیستید ارائه SIN شما ضروری است یا خیر، راجع به آن بپرسید و از آن‌ها بخواهید که مدرک دیگری برای احراز هویت ارائه کنید.
    اگر شک دارید SIN شما به سرقت رفته است، به پلیس اطلاع دهید. شما می توانید برای دریافت مشاوره با مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا CAFC تماس بگیرید.
    همچنین هر چند ماه یک بار یک کپی از گزارش اعتباری خود از یکی از دو دفتر ملی اعتباری کانادا یعنی Equifax و TransUnion دریافت کرده و فعالیت‌های مشکوک آن را بررسی کنید. همچنین می‌توانید از گزینه هشدار اعتباری استفاده کنید که در صورت تلاش برای باز کردن حساب جدید به نام شما، با شما تماس گرفته شود.
  • نحوه‌ی ورود به سیستم خود را تقویت کنید
    اکثر کاربران اینترنت در دنیا در حفظ امنیت پروفایل‌های آنلاین خود به شدت ضعیف هستند. دکتر کریستوفر کالینز، رافایل وراس و جولی تورپ، سه محقق از دانشگاه انتاریو، ۳۲ میلیون رمز عبور فاش شده از یک شرکت بازی اجتماعی را بررسی کرده و دریافتند، متداول‌ترین رمزهای مورد استفاده به طرز خنده‌دار و یا شاید افسرده‌کننده‌ای شامل رشته‌ای از اعداد متوالی ۱۲۳۴۵۶ و یا کلمات کاملا واضحی مانند password بوده است. همچنین آنها به رمزهایی مثل I love رسیدند که به دنبال آن نام یک فرد وجود داشت (نام‌های مردانه چهار برابر بیشتر از نام‌های زنانه بود).
    تورپ گفت، در این میان ارجاعاتی به غذا، پول، روابط جنسی، فحاشی و خانواده سلطنتی نیز دیده می‌شد. مردم در مورد ارقام هم تمایل دارند تاریخ‌هایی از قبیل تعطیلات و حوادث ناگوار (مانند ۱۲/۱۵/۴، روز غرق شدن تایتانیک) را انتخاب کنند.
    استفاده از کلمات یا عدد قابل تشخیص حساب‌های شما را در برابر هکرها آسیب‌پذیر می‌کند. هکرها از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که می‌توانند میلیون‌ها رمز عبور احتمالی را در چند ثانیه حدس بزنند.
    امن‌ترین رمز عبور، رمز عبوری است که از حروف پشت سر هم، اعداد و کاراکترهایی تشکیل شده که از تغییر یک عبارت شخصی به دست آمده است. اما تورپ هشدار می‌دهد، اگر از رمز عبور یک سایت برای چندین سایت دیگر استفاده کنید، خطر هک شدن افزایش خواهد یافت.
    وی پیشنهاد می‌کند، از برنامه‌های رایگان مدیریت پسوورد مانند iCloud Keychain، LastPass، Dashlane،KeePass و 1Password استفاده کنید. البته این ابزارها به خودی خود قابل هک شدن هستند، اما شما با استفاده از آن‌ها به نسبت فردی که برای همه چیز یک پسوورد دارد، امنیت بیشتری خواهید داشت.
  • از صندوق پستی خود محافظت کنید

پلیس تورنتو در سال ۲۰۱۷ رهبر یک حلقه سرقت هویت ۱۰ میلیون دلاری را در عملیات گسترده‌ای به نام پروژه رویال دستگیر کرد. این فرد به نام جانسون کروم روش کار بسیار ساده ای داشت. او و همکارانش نامه‌های افراد را از صتدوق پست دزدیده و اطلاعات مربوط به قربانیان را تا زمانی که برای درخواست اعتبار کافی بود، جمع‌آوری می‌کردند. وی به مدت ده سال متوالی بین ۱۰۰ تا ۵ هزار دلار از افراد می دزدید.
دریافت صورت‌حساب الکترونیکی و پرداخت آنلاین می‌تواند این خطر را از بین ببرد. شما می‌توانید با اجاره یک صندوق پستی در شرکت پست نیز نامه‌ها و بسته‌های خود را به راحتی دریافت کنید.

  • مراقب حساب‌های کاربری خود باشید
    کلی کیهن، مربی امور مالی شخصی می گوید، بسیاری از کانادایی‌ها صورتحساب‌های بانکی و کارت های اعتباری خود را بررسی نمی‌کنند. به خصوص سالمندان که با افزایش سن، هزینه‌های مصرفی خود را کاهش داده و به احتمال زیاد نیازی به وام ندارند، بیشتر دیده می شود.
    کیهن توصیه می کند برای شناسایی تراکنش‌های مشکوک توصیه می‌کند، شما می‌توانید از طریق پروفایل بانکی آنلاین خود هر بار که از کارت نقدی یا اعتباریتان استفاده می‌کنید، یک ایمیل یا پیام متنی دریافت کنید. اگر پرداختی را نشناختید، فورا آن را گزارش کنید.
    همچنین طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها مانند Credit Karma و LifeLock وجود دارند که می‌تواند به شما کمک کنند حساب‌های خود را برای وجود فعالیت‌های مشکوک بررسی کنید.
Call Now Button