شهرهای کانادا فضای سبز خود را از دست داده اند

داده های جدید اداره آمار کانادا نشان می دهد، بزرگترین شهرهای کانادا در دو دهه گذشته فضای سبز خود را با نرخ های خیره کننده ای از دست داده اند.
روز پنجشنبه، سازمان ملی آمار، داده های سرسبزی شهری را برای 1016 شهر در سراسر کشور منتشر کرد. نتایج نشان می‌دهند طی 22 سال گذشته، سرسبزی شهری در هر استان کاهش یافته، و میانگین کاهش در سراسر کشور هشت درصد بوده است.
Joanna Eyquem مدیر عامل Climate Resilient Infrastructure در Intact Centre on Climate Adaptation گفت: بسیاری از مردم تلاش زیادی برای مدیریت درختان دارند و از پوشش گیاهی بیشتر در شهر استقبال می کنند.
این واقعیت که این روند همچنان در حال کاهش است قطعا نگران کننده است.
در یک روز گرم، سطوح تیره رنگ مانند جاده ها و پشت بام ها گرما را جذب و به دام می اندازند، و آن را دوباره در هوا رها می کنند و «جزایر گرمایی شهری» با دمای بالا ایجاد می کنند. با این حال، یک درخت خوب می تواند زندگی را نجات دهد.
در محله هایی با پوشش درختان متراکم است، عابرین پیاده می توانند زیر سایه درختان پناه ببرند. مهمتر دلیل اثر خنک کنندگی، عبور آب از اندام و برگ درخت است. وقتی این آب در هوا تبخیر می شود، درختان و گیاهان می توانند دما را در کل محله پایین بیاورند.
اگر درختان و فضاهای سبز را از دست بدهیم، شهر یک حائل مهم در برابر گرما و سرمای شدید را از دست می دهد.
آژانس آمار ملی کانادا در آخرین تحلیل خود از شهرهای این کشور دریافت، کاهش فضای سبز در مراکز بزرگ جمعیت شهری – مراکزی با بیش از 100000 ساکن – مشهودتر است. 10.5 درصد از فضای سبز شهری این مناطق در دو دهه گذشته ناپدید شده اند.
کلگری 16.5 درصد از فضاهای سبز خود را از دست داده که بیشترین میزان در بین شهرهای دیگر کانادا است. ونکوور نیز از این قاعده عقب نمانده و 14.2 درصد از میانگین سبز بودن خود را از دست داده است.
مونترال که 20 سال پیش، از ونکوور به عنوان سبزترین شهر بزرگ کانادا عقب بود، اکنون این شهر را از رتبه ی اول کنار زده است.
به طور متوسط، هر چه منطقه شهری بزرگتر باشد، مناطق کمتری به عنوان سبز طبقه بندی می شود. در مناطق بزرگ شهری، سرسبزی به طور متوسط 65 درصد است، در حالی که 73 درصد از شهرهای متوسط و 86 درصد از مراکز جمعیتی کوچک سبز تلقی می شوند.
کدام استان ها سبزترین شهرها را دارند؟ آتلانتیک کانادا، New Brunswick، Prince Edward Island، Nova Scotia و Newfoundland and Labrador در سال 2022 به طور میانگین بیش از 90 درصد سر سبزی شهری داشته اند و بالاتر از بقیه مناطق کشور قرار گرفته اند.
در سال 2022، سبزترین مراکز بزرگ جمعیت شهری در کانادا عبارتند از:

  • Saint-Jérôme, Que با (93.2%)
  • St. John’s, N.L. با (92%)
  • Kanata, Ont با (91.6%)
  • Moncton, N.B با (91.5%)
  • و Sherbrooke, Que با (90.6%)
    آمار کانادا نشان می دهد، Milton, Ont. با 30.5 درصد کاهش، بیشترین کاهش را در فضای سبز در بین شهرهای بزرگ داشته است. پس از آن Winnipeg در انتاریو قرار گرفت که در آن سرسبزی 24.6 درصد کاهش یافته است.
    Kelowna, B.C. و Calgary با کاهش 16.5 درصدی سرسبزی شهری در یک رتبه قرار دارند. کرد، و Windsor, Ont. لیست شهرهایی را که بیشترین کاهش در سبزی شهری را دارند، با 15.4 درصد کاهش تکمیل می کند.
    در مطالعه ای که در آوریل 2022 منتشر شد، Eyquem نشان داد، پیش بینی می شود کلونا با طولانی ترین امواج گرما و گرم ترین حداکثر دما در بین شهرهای بزرگ کانادا روبرو شود.
    اداره آمار کانادا برای اندازه گیری میزان سبز بودن، تمام فضای سبز در املاک عمومی و خصوصی را از طریق تصاویر ماهواره ای و ابزاری به نام Normalized Difference Vegetation Index (NDVI) ثبت می کند.
    با فیلتر کردن طول موج‌های خاص نور منحصر به گیاهان، این شاخص همه چیز را از علف گرفته تا درختان اندازه‌گیری می‌کند و اغلب برای کمک به درک تراکم پوشش گیاهی و تغییرات در سلامت گیاهان استفاده می‌شود.
    Amelia Needoba جنگل‌بان ارشد شهری در Diamond Head Consulting، یک شرکت سنجش از دور در ونکوور گفت: این اساساً به شما نشان می‌دهد که چقدر پوشش گیاهی زنده وجود دارد.
    اما این شاخص به رطوبت خاک نیز حساس است. از آنجایی که داده ها در طول فصل تابستان، در یک سال خشکسالی، یا زمانی که محدودیت آب وجود دارد، جمع آوری شده است، شاخص سبزی NDVI با از بین رفتن علف ها و پوشش گیاهی کوچکتر افت زیادی را ثبت می کند.
    شهرهایی که در اکوسیستم های مرتعی ساخته شده اند به احتمال زیاد در نوسانات طبیعی بین سال های خشکسالی و مرطوب قرار دارند. در زمان نامناسبی عکس بگیرید و ممکن است سطح سبز متفاوتی را ثبت کنید.
    در شهرهایی مانند ونکوور، تغییر آب و هوا می تواند سبزی را تغییر دهد: هر چه تابستان خشک تر باشد، خاک بیشتری در سطح شهر خشک می شود.
Call Now Button