آنچه که باید درباره دریافت ارز دانشجویی بدانید

تامین هزینه‌های مالی، یکی از مهم‌ترین مشکلات افرادی است که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند. با توجه به نوسان قیمت ارز دولت ایران برای تسهیل روند تحصیل دانشجویان در خارج از کشور و کمک به آنها در دسترسی آسان‌تر به ارز مورد نیاز، اقدام به ارائه ارز دانشجویی به افراد واجد شرایط کرده است.

ارز دانشجویی چیست؟

ارز دانشجویی ارزی است که با نرخ نیمایی به دانشجویان بین المللی ارائه می‌شود. قیمت این ارز کمتر از نرخ دلار در بازار عادی است و برای پرداخت هزینه شهریه و هزینه زندگی به دانشجوها پرداخت می‌شود. برای درخواست آن باید مراحل لازم گذرانده شود.

ارز دانشجویی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وزارت علوم شرایط دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۱ را به این شرح اعلام کرده است:
تحصیل در یک دانشگاه خارجی به عنوان دانشجو
داشتن پذیرش بی قید و شرط از یک دانشگاه خارجی
مورد تائید بودن دانشگاه مورد نظر از نظر وزارت علوم
ثبت بودن نام دانشگاه خارجی در لیست سطوح الف، ب و ج وزارت علوم
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

میزان ارز دانشجویی چقدر است؟

دانشجویان می‌توانند برای پرداخت شهریه دانشگاه خود تا حداکثر ۱۵ هزار دلار در سال یا معادل آن به سایر ارزها، ارز دانشجویی دریافت کنند. همچنین سقف پرداخت ماهیانه این ارز برای هزینه زندگی دانشجویان حدود ۱۰۰۰ دلار آمریکا یا معادل آن به یورو یا سایر ارزها می‌باشد و به صورت شش ماهه و غالبا به دانشجویان ارشد و دکترا ارائه می‌شود. اگر دانشجویی همراه با خانواده خود زندگی کند، می‌تواند به ازای هر نفر ماهانه تا حداکثر ۵۰۰ دلار یا معادل آن، ارز کشور مورد نظرش را دریافت کند.

همچنین دانشجویان واجد شرایط تسهیلات غیر ارزی هم دریافت خواهند کرد. دانشجویان نیازی به پرداخت مبالغ صدور و دریافت ویزا نخواهند داشت، بر روی بلیط پرواز خود تا محل تحصیل تخفیف دریافت خواهند کرد و  برای خروج‌های با فاصله‌ی سه ماه نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور نخواهند داشت.

ارز دانشجویی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

دانشجویانی که از دانشگاه مقصد خود بورسیه دریافت کرده باشند.
دانشجویان غیرحضوری
دانشجویان نیمه وقت
برای دریافت ارز دانشجویی، گپ تحصیلی بین دو مقطع نباید بیشتر از یک سال باشد.
دانشجویانی که بین ترم‌های تحصیلی آنها فاصله بیفتد.
کسانی که به تازگی پذیرش گرفته‌اند امکان دریافت ارز را ندارند، این افراد پس از شروع به تحصیل در دانشگاه مورد نظر می‌توانند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل درخواست ارز خود را ثبت کنند.
دانشجویان آقا در صورت نداشتن کارت پایان خدمت، کارت معاف از سربازی و یا معافیت تحصیلی نمی‌توانند ارز دانشجویی دریافت کنند.
کسانی که مراحل خروج از کشور را به صورت قانونی طی نکرده باشند، مشمول دریافت ارز دانشجویی نخواهند بود.
مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۱

ارائه کپی مدرک دیپلم و دوره پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات این مقاطع
مدارک سال تحصیلی قبل (مدرک کارشناسی برای دانشجویان ارشد و مدرک ارشد برای دانشجویان دکترا)
گواهی اشتغال به تحصیل معتبر و مورد تائید سامانه تاک، با تمامی جزئیات مانند: تاریخ شروع دوره‌ی تحصیلی،رشته‌ی تحصیلی و مقطع به زبان انگلیسی
کپی و یا اسکن صفحات پاسپورت و یا گذرنامه موقت
اسکن برگ اقامت دانشجویی
اسکن مدارک شناسایی از جمله کارت ملی و شناسنامه متقاضی
مدرک زبان انگلیسی و کسب نمرات مورد تایید وزارت علوم در آزمون آیلتس یا تافل و سایر آزمون های معتبر مانند تولیمو. نمرات زبان موردنیاز برای درخواست ارز دانشجویی:
مدرک MSRT(MCHE) حداقل ۴۰ نمره
مدرک TOLIMO حداقل ۴۴۰ نمره
مدرک IELTS حداقل ۵.۰ نمره
مدرک تافل PBT حداقل ۴۴۰ نمره و تافل IBT حداقل ۴۵ نمره
برگه معافیت تحصیلی و یا کارت پایان خدمت سربازی برای پسران
ویزای F1 یا I 20 مورد تائید سامانه میخک برای دانشجویان مشغول به تحصیل در امریکا
رونوشت ویزای معتبر دانشجویی
ارائه آخرین مهر ورود و خروج از ایران
تکمیل فرم تعهد در سامانه سجاد

مراحل ثبت نام و دریافت برای دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۱

ثبت نام در سامانه سجاد
اولین قدم برای اخذ ارز دانشجویی، تشکیل پرونده در سامانه سجاد برای دانشجویان وزارت علوم یا سامانه موحد برای دانشجویان وزارت بهداشت است. این ثبت نام به صورت اینترنتی بوده و پس از تکمیل فرم ثبت نام به متقاضی شماره پرونده، نام کاربری و رمز عبور ارسال خواهد شد. پس از دریافت کد و شماره پرونده، دانشجو می‌بایست وارد پروفایل شخصی خود شده و از منوی مدیریت گزینه ثبت درخواست نامه بانک را انتخاب کند.

ثبت درخواست و دریافت نامه معرفی به بانک
در این مرحله گزینه ثبت درخواست نامه بانک را انتخاب کرده و فرم مربوط به آن را به دقت پر می‌کنید. دریافت نامه مورد نظر، از طريق بانک‌های سراسر کشور امکان‌پذیر است. با توجه به تاريخ ذکر شده در فرم نامه، پس از تایید شدن درخواست‌تان در آن تاريخ به شعبه‌ی بانک انتخابی خود مراجعه خواهید کرد.

تایید درخواست
پس از ثبت درخواست و قبل از تاريخ انتخابی شما، درخواست شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از طريق ایميل یا همان لیست درخواست‌ها، نتیجه آن به شما اطلاع داده خواهد شد. اگر درخواست شما مورد تایید قرار گرفته باشد می‌توانید در تاريخ انتخابی و پس از تائيد و صدور كد رهگيري به شعبه بانک انتخابی خود مراجعه نمایید و ارز خود را دریافت نمایید. ولی اگر به هر دلیلی درخواست شما مورد تایید قرار نگیرد، باید اقدام به رفع خطای قید شده قبل از موعد مقرر کنید.

برخی نکات تکمیلی

هنگامیکه دانشجو داخل کشور نباشد، پدر و مادر او بدون وکالت و سایر بستگان و دوستان با وکالت محضری می‌توانند ارز را دریافت کنند.
تمام پرداخت‌های ارز دانشجویی از طریق سامانه معاملات الکترونیکی ارزی (ETS) انجام می‌شود.
ارز دانشجویی برای ترم جاری قابل دریافت است و شما نمی‌توانید ارز دانشجویی ترم‌های گذشته‌ای که دریافت نکرده‌اید را بگیرید.
مدت زمان مجاز تحصیل برای دریافت ارز دانشجویی دوره کارشناسی۶ سال، کارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ۸ سال و دکتری ۵ سال است.

Call Now Button