آیا ChatGPT جایگزین من خواهد شد؟ کارشناسان در مورد ابزارهای هوش مصنوعی که می تواند نیروی کار را متحول کند، می اندیشند

اخیراً، گفتگو با یکی از دوستان مرا بر آن داشت که در مورد آینده شغلی خودم فکر کنم. آیا ماشین ها جایگزین من خواهند شد؟ چه مشاغلی را می توان با هوش مصنوعی (AI) جایگزین کرد؟

گفتگو در مورد ChatGPT بود، یک ابزار هوش مصنوعی جدید که در اینترنت طوفان برپا کرده است. چت بات که در نوامبر 2022 راه اندازی شد، در حال حاضر طرفداران زیادی پیدا کرده است.

ChatGPT که برای مکالمات انسانی طراحی شده، توسط بسیاری به عنوان ابزاری راحت و کارآمد در محل کار مورد استقبال قرار گرفته است. با این حال، برخی از مردم نگران پیامدهای این فناوری هستند.

کنجکاو بودم که خود فناوری در مورد نقشش در محیط کار به من چه بگوید، از ChatGPT در مورد پتانسیل آن برای جایگزینی انسان ها پرسیدم. جوابش جالب بود:

به نظر می‌رسد اصل این است که برای تکمیل کار کارگران انسانی طراحی شده است، نه جایگزینی آنها.

اما ChatGPT اشاره کرد، هنوز هم می‌تواند با ایجاد مشاغل جدید در زمینه‌هایی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشینی و برنامه‌نویسی، محل کار را نسبت به آن چیزی که می‌شناسیم تغییر دهد.

این دیدگاه توسط کارشناسان موسسات تحصیلات تکمیلی Burnaby منعکس شد که من برای پاسخ به آنها مراجعه کردم.

آنها خاطرنشان کردند، اگرچه ممکن است برخی مشاغل با ChatGPT جایگزین شوند، این فناوری فرصت های جدیدی را برای افراد ایجاد می کند. آنها ابزار هوش مصنوعی را راهی برای رهایی کارگران انسانی از وظایف روزمره می دانند تا بتوانند بر مهارت هایی مانند خلاقیت، تفکر انتقادی، همدلی و هوش هیجانی تمرکز کنند که هنوز در بسیاری از حرفه ها حیاتی هستند.

بنابراین، در حالی که ممکن استChatGPT به زودی جایگزین من نشود، اما جلوتر بودن از آخرین پیشرفت‌های هوش مصنوعی همچنان مهم است، زیرا آینده به طور فزاینده‌ای شبیه مکانی است که ما در کنار هوش مصنوعی کار خواهیم کرد.

بیایید توضیح دهیم که ChatGPT چیست و چرا همه در مورد آن صحبت می کنند.

ChatGPT یک برنامه هوش مصنوعی است که برای تعامل با انسان از طریق زبان و با استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند ورود متن از سوی کاربر طراحی شده است.

Erika Ram مدرس مؤسسه فناوری بریتیش کلمبیا (BCIT) می گوید، از جنبه کاربری، می‌توانید از طریق ورود متن در مرورگر با برنامه ارتباط برقرار کنید، انگار که در حال ارسال یک ایمیل یا پیام چت هستید.

هوش مصنوعی سؤالات یا نظرات کاربران را تشخیص می دهد و پاسخ مربوطه را ارائه می کند.

چگونه کار می کند؟

ChatGPT از یادگیری عمیق برای تولید پاسخ های متنی شبیه به پاسخ های انسان استفاده می کند. از یک مدل احتمالی برای پیش‌بینی پاسخ‌های خود استفاده می‌کند، بنابراین برای هر سؤالی که بپرسید، پاسخی ایجاد می‌کند که دنباله بعدی کلمات را پیش‌بینی می‌کند.

به گفته Ram، برای تولید متن، هوش مصنوعی به جای ایجاد داده‌های جدید، از داده‌های موجود (مانند کتاب‌ها، مقالات، وب‌سایت‌ها و منابع دیگر) استفاده می‌کند. این فناوری محدود به داده‌های قبل از سال 2021 است، بنابراین اگر می‌خواهید درباره در امور جاری یا شرایط سیاسی فعلی بپرسید، شانس زیادی نخواهید داشت.

صنایع احتمالاً با ابزارهای هوش مصنوعی تکامل یافته و تغییر خواهند کرد.

به نظر Ram، مزایای ChatGPT بیشتر از محدودیت های آن است. به عنوان مثال، از آنجایی که جهان هوش مصنوعی را در روال های کاری روزانه ادغام می کند، به مردم اجازه می دهد کارآمدتر و مولدتر کار کنند، که به نوبه خود باعث می شود صنایع بیشتری با فناوری های جدید سازگار شوند.

او گفت، من فکر می کنم ما شاهد خودکار شدن وظایف بیشتری خواهیم بود. ما قبلاً چیزهایی مانند خدمات مشتری را دیده‌ایم، جایی که آنها از چت‌بات‌ها و دستیارهای مجازی استفاده می‌کنند. با عرضه ابزارهای هوش مصنوعی، آن چت‌بات‌ها و دستیاران مجازی بهتر می‌شوند.

ChatGPT در صنایع خلاق

علاوه بر این، Ram گفت، ما می‌توانیم تأثیر قابل‌توجهی بر وظایف نوشتن ببینیم. حتی اگر نوشته‌ها هیچ زمینه اجتماعی یا احساساتی را منعکس نکنند، می‌توانند به عنوان نقطه شروعی برای نویسنده عمل کنند.

در حالی که هوش مصنوعی قادر است وظایف، به ویژه نوشتن را با دقت انجام دهد، Ram تاکید کرد، این ابزار خلاق، همدلانه یا قادر به حل مشکلات در حوزه هایی که انسان در آن ضروری می باشد، نیست. هنوز هم از انسان‌ها خواسته می‌شود که حس انسانی را به آنها اضافه کنند.

Ram گفت، من تمایل دارم به مردم بگویم هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که روش کار ما را تغییر دهد. این می تواند یک ابزار واقعا مفید باشد، اما فقط یک ابزار است.

ChatGPT در دانشگاه و آموزش

کارشناسان فکر می کنند، در مراحل اولیه توسعه و به کارگیری این ابزارهای هوش مصنوعی، شاید بزرگترین تاثیر فوری می تواند در صنعت آموزش باشد.

Terri Griffith رئیس Keith Beedie در نوآوری و کارآفرینی در دانشکده کسب و کار Beedie دانشگاه Simon Fraser (SFU) گفت، با دسترسی آسان دانشجویان به ChatGPT، زمان آن فرا رسیده است که در نحوه انجام تکالیف تجدید نظر کنند و به آنها اجازه استفاده از این ابزارهای کارآمد در عین حفظ یکپارچگی تحصیلی را بدهند.

او می‌گوید، من در کلاسم روشن می‌کنم که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تقلب نیست. اما من همچنین باید در مورد انواع تکالیفی که برای دانش آموزانم ارزش ایجاد می کند تجدید نظر کنم. هوش مصنوعی اگر به آن دستور خوبی بدهید، کار بسیار خوبی انجام می دهد. بنابراین شاید چیزی که من باید آموزش بدهم این باشد که چگونه می‌توانید یک درخواست برای هوش مصنوعی طراحی کنید تا هوش مصنوعی بهترین نتایج را برای ما داشته باشد.

به گفته Griffith، دانشگاه‌ها باید در سیاست‌های یکپارچگی تحصیلی خود تجدید نظر کنند، بنابراین دانشجویان می‌توانند هنگام استناد به منابع، ابزارهای هوش مصنوعی را در نظر بگیرند.

او گفت: دانشگاه من یک خط‌مشی کاملاً شفاف برای یکپارچگی آکادمیک دارد و یکی از مسائل اصلی این است که شما نمی‌توانید ما را در مورد اینکه اطلاعات را از کجا به دست آورده‌اید یا چه کسی این نوشته را انجام داده گمراه کنید.

ChatGPT در فروش، بازاریابی و خدمات مشتری

بر اساس نظرسنجی تجربه مشتری توسط مؤسسه تحقیقاتی Capgemini در سال 2020، مشتریان بیشتری هوش مصنوعی را ترجیح دادند.

چهل و یک درصد از مصرف کنندگان مورد بررسی در بیش از 12 کشور، پشتیبانی از هوش مصنوعی را هنگام تحقیق و مرور ترجیح دادند، در مقایسه با 25 درصد در سال 2018.

26 درصد پشتیبانی هوش مصنوعی هنگام خرید را در مقایسه با 14 درصد در سال 2018 ترجیح دادند.

با این حال، این گزارش همچنین نشان داد، ترجیحات برای تعامل انسانی با پیشرفت فرآیند فروش افزایش می‌یابد، تنها 14 درصد از مشتریان تعاملات مبتنی بر هوش مصنوعی را برای پشتیبانی پس از فروش ترجیح می‌دهند.

Bruce Anthony رئیس برنامه فروش حرفه‌ای در BCIT، پیشنهاد می‌کند، در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند وظایف فروش تکراری یا ساده را انجام دهد، مشکلات پیچیده‌تر فروش و خدمات همچنان مستلزم تعامل انسانی است، به‌ویژه در نقش‌های فروش کسب‌وکار (B2B) که در آن مشکلات وجود دارد و تعاملات پیچیده‌تر است.

Anthony گفت، شرکت‌ها می‌توانند همزمان با سازگاری با رشد و نوآوری، هوش مصنوعی را برای بهبود کسب‌وکار خود بپذیرند، اگرچه وقتی نوبت به جستجوی مشتریان جدید و مدیریت روابط با مشتری می‌رسد – ستون فقرات خدمات مشتری – انسان‌ها غیرقابل جایگزین هستند.

چشم انداز بازار کار A B.C. که در اوایل سال جاری منتشر شد، اشاره کرد، در 10 سال آینده کمی بیش از یک میلیون فرصت شغلی در بریتیش کلمبیا ایجاد خواهد شد. Anthony گفت، این به معنای در دسترس بودن بیش از 200000 شغل در مشاغل فروش و خدمات در بریتیش کلمبیا در 10 سال آینده است.

بنابراین با چشم انداز شغلی BC، مهارت شماره 1 در فهرست طولانی از مهارت هایی که باید به آن توجه کرد، گوش دادن فعال است. کسی که بتواند به حرف یک انسان دیگر گوش دهد و مشکلات را شناسایی کند، مهارت‌های مهمی هستند.

Call Now Button