سیاتل اکنون در حال شکست دادن نقاط قوت زیرساخت گردشگری ونکوور است

شکی نیست که منطقه سیاتل یک نیروگاه اقتصادی است که مانند هیچ منطقه شهری دیگری در شمال غربی اقیانوس آرام نیست.

به هر حال، اینجا مقر غول های جهانی مایکروسافت، بوئینگ، آمازون، استارباکس، کاستکو، اکسپدیا و خطوط هوایی آلاسکا است. در منطقه سیاتل، این شرکت ها به طور جمعی صدها هزار نفر را در موقعیت های پردرآمد استخدام می کنند و درآمد قابل تصرف زیادی را برای این منطقه فراهم می کنند.

و در حالی که نقاط قوت سیاتل، مستلزم گردشگری است که به دلیل وسعت جاذبه‌ها، هنرها، فرهنگ، محیط طبیعی، تاریخ و سفرهای تجاری آن را جذب می‌کند، در برخی از مؤلفه‌های اصلی زیرساخت‌های حمایت از گردشگری، تا همین اواخر از همسایه شمالی اصلی خود عقب مانده بود.

سیاتل به طور فزاینده ای در حال انجام اقداماتی است که خود را برای رقابت بهتر در برابر نقاط قوتی که گردشگران و سایر بازدیدکنندگان را به ونکوور می آورد، آماده کند. این نقاط قوت محدود در ونکوور برای هدایت گردشگری کاملاً حیاتی است، زیرا منطقه فاقد همان وسعت جاذبه های ارائه شده توسط سیاتل است.

بیایید با نحوه رسیدن بازدیدکنندگان به مقصدشان شروع کنیم: فرودگاه.

برای 12 سال متوالی، تا سال 2021، فرودگاه بین المللی ونکوور (YVR) از سوی Skytrax به عنوان بهترین فرودگاه آمریکای شمالی رتبه بندی شد. و بین اواخر دهه 2000 و اوایل دهه 2010، YVR مرتباً در رتبه بندی 10 فرودگاه برتر جهان قرار می گرفت، تا اینکه پس از تکمیل ترمینال های فرودگاهی جدید و بهبود یافته در سایر نقاط جهان، میدان رقابت شلوغ تر شد.

عنوان قهرمانی آمریکای شمالی مجموعه YVR در سال 2022 پایان یافت و دوباره این هفته در سال 2023 تکرار شد. اما چه چیزی تغییر کرد؟ YVR اکنون با همسایه خود در جنوب رقابت دارد.

در مارس 2022، فرودگاه بین‌المللی سیاتل-تاکوما (SEA) توسعه ساختمان ترمینال بین‌المللی 1 میلیارد دلاری را با دامنه‌ای به اندازه نوسازی YVR در سال 1996 تکمیل کرد. با افتتاح ترمینال جدید، رتبه ی SEA در رتبه‌بندی جهانی Skytrax افزایش یافت. یک مقام برتر برای آمریکای شمالی برای دو سال متوالی.

رتبه بندی Skytrax گواهی بر تجربه بهبود یافته مسافران در سفر از طریق SEA است، اما ارتقاها همچنین به فرودگاه سیاتل برای رقابت با ونکوور برای سهم بسیار بیشتری از ترافیک هاب بین المللی Trans Pacific در شمال غربی اقیانوس آرام کمک می کند.

SEA حجم مسافر داخلی بسیار بیشتری نسبت به YVR می بیند، اما YVR حجم بین المللی بسیار بیشتری نسبت به SEA دارد، حتی زمانی که حجم فرامرزی YVR ایالات متحده در نظر گرفته نشده باشد.

گسترش اخیر ترمینال SEA ترمینال بین المللی آن را برای بهبود ارتباطات بین پروازهای بین المللی و پروازهای داخلی SEA بازسازی کرد. تعداد دروازه های بین المللی تقریباً دو برابر شده است، یک سالن جدید گمرک ساخته شده است. به طور کلی، ظرفیت SEA برای پردازش مسافران بین المللی بیش از دو برابر شده و از 1200 مسافر در ساعت به 2600 مسافر در ساعت رسیده است.

زیرساخت های حمایت از گردشگری همچنین مستلزم ظرفیت اقامتی، به ویژه تامین اتاق هتل است.

پیش از همه‌گیری 2019، منطقه سیاتل شاهد 22 میلیون بازدیدکننده در طول شب بود، در حالی که مترو ونکوور بیش از 11 میلیون نفر را ثبت کرد. هر دو منطقه در آن زمان رشد سال به سال را تجربه کردند و به رکورد جدیدی از بازدید رسیدند.

در حالی که مترو ونکوور هزاران اتاق هتل را در طول بیش از یک دهه رها کرده است، سیاتل سال‌هاست با روندی کاملاً معکوس رونق هتل‌سازی را تجربه می‌کند، از مدت‌ها قبل از همه‌گیری.

بین سال‌های 2015 تا 2018، سیاتل حدود 3200 اتاق اضافه کرد که شامل 2550 اتاق جدید در مرکز شهر سیاتل بود، بین سال‌های 2017 تا 2018 با افزایش 21 درصدی به بیش از 14000 اتاق رسید. این آمار شامل هتل 45 طبقه Hyatt Regency Seattle با 1260 اتاق است که در سال 2018 ساخته شده و آن را به بزرگترین هتل در ایالت واشنگتن تبدیل کرده است.

قبل از همه‌گیری، پیش‌بینی می‌شد 3000 اتاق دیگر در سیاتل بین سال‌های 2019 تا 2021 تکمیل شود. برخی از این پروژه‌ها تحت تأثیر همه‌گیری قرار گرفته‌اند.

در مقابل، در پایان سال 2022، کل ونکوور، نه فقط مرکز شهر، دارای 13290 اتاق در 78 ملک در پایان سال 2022 بود که بر اساس آمار Destination Vancouver، از تعداد اتاق‌هایی که در سال 2002 با 15242 اتاق وجود داشت، کمتر بود. از سال 2010، مترو ونکوور به طور کلی حدود 2000 اتاق را از دست داده است، از جمله حدود 1500 اتاق در ونکوور. تلفات عرضه قبل از همه‌گیری، ناشی از بازسازی و تبدیل املاک قدیمی‌تر هتل‌ها بود، در حالی که تلفات در زمان همه‌گیری به دلیل خرید ملک‌های قدیمی‌تر توسط دولت‌ها برای مسکن سریع برای بی‌خانمان‌ها بود.

دفتر گردشگری ونکوور هشدار می دهد، نه تنها شهر و منطقه به طور کلی نیاز به جبران ظرفیت از دست رفته دارد، بلکه باید در سه دهه آینده بیش از 20000 اتاق به سود خالص قابل توجهی برسد – 5500 اتاق در مرکز شهر ونکوور و 5500 اتاق دیگر در سایر نقاط ونکوور و تقریباً 11000 اتاق در بقیه مترو ونکوور برای جلوگیری از مزایای گردشگری و اقتصادی از دست رفته.

اگر تقاضا همچنان از رشد عرضه اتاق های هتل پیشی بگیرد، ونکوور همچنان شاهد افزایش نرخ اتاق های هتل خواهد بود. از دسامبر 2022، از میان شش مرکز شهری بزرگ کانادا، ونکوور دارای بالاترین نرخ اتاق هتل و بالاترین نرخ اشغال اتاق است که نشان دهنده تقاضای بالا است.

Royce Chwin رئیس و مدیرعامل Destination Vancouver در اوایل این ماه هشدار داد: این برای رقابت جهانی ما بسیار مهم است. فقدان اتاق‌های هتل، بازدید از ونکوور را گران‌تر می‌کند و شهر در جذب کنفرانس‌های بزرگ، رویدادهای ورزشی بزرگ و سفرهای گروهی رقابت کمتری خواهد داشت. زمان ونکوور برای آماده شدن برای هجوم بازدیدکنندگان و تأثیر اقتصادی آنها بر شهر کم است. آن بازدیدکنندگان به جای دیگری خواهند رفت.

سیاتل همچنین اکنون دارای یک مرکز همایش مدرن بسیار بزرگتر برای جذب و رقابت با ونکوور برای جلسات، کنفرانس ها، همایش ها و رویدادها است.

با توجه به اینکه بسیاری از بازدیدکنندگان به وسایل نقلیه دسترسی ندارند و ترجیح می‌دهند از راه‌های دیگر برای رسیدن به جاذبه‌ها و مقاصد استفاده کنند، اگر حمل‌ونقل عمومی را به عنوان بخشی از زیرساخت‌های حمایت از گردشگری لحاظ نکنم، اشتباه کرده ایم.

سیاتل با گسترش قابل توجهی سیستم حمل و نقل سریع Link LRT Sound Transit در مقایسه با شبکه مترو ونکوور SkyTrain شرکت TransLink پیشرفت زیادی کرده است.

Link LRT در سال 2016 نزدیک به هشت کیلومتر گسترش یافت و از جمله به پردیس دانشگاه واشنگتن رسید. در مقایسه، SkyTrain تا اوایل دهه 2030 وارد پردیس دانشگاه بریتیش کلمبیا نخواهد شد.

یک توسعه Link LRT به طول هفت کیلومتر در سال 2021 افتتاح شد و 55 کیلومتر اضافی در حال ساخت در چهار پروژه توسعه بین سال‌های 2024 تا 2025 تکمیل خواهد شد.

تا سال 2025، Link LRT به اندازه 100 کیلومتری خواهد رسید، اندازه فعلی آن که 42 کیلومتر است. سیستم اولیه Link LRT که در اوایل دهه 2000 ساخته شد، شامل برخی از بخش‌ها در سطح خیابان بود.

31 سال طول کشید تا SkyTrain در مترو ونکوور با افتتاح اکستنشن Millennium Line Evergreen در سال 2016 به اندازه شبکه 80 کیلومتری برسد.

ادامه شش کیلومتری خط Millennium Line Broadway که به Arbutus می رسد، بدون شک وقتی در اوایل سال 2026 افتتاح شود، شبکه حمل و نقل عمومی منطقه را متحول خواهد کرد.

SkyTrain تا سال 2028 با افتتاح اکسپو لاین Surrey-Langley Extension به طول 16 کیلومتر، به اندازه شبکه 102 کیلومتری خواهد رسید.

توسعه های بعدی Link LRT در دهه های 2030 و 2040، شبکه را تا 187 کیلومتر گسترش خواهد داد.

این علاوه بر 72 کیلومتر مسیر اتوبوس سریع ترانزیت (BRT) به نام Stride است که تا چند سال دیگر تکمیل خواهد شد.

سیاتل پیش از این به طرق دیگر، ونکوور را در زیرساخت های گردشگری از بین برده است.

در حالی که صنعت کشتی های کروز ونکوور در حال حاضر بهبودی قوی پس از همه گیری را تجربه می کند، همچنان با رقابت سختی از سوی صنعت نسبتا جدیدتر سیاتل روبرو است.

برای چندین دهه، ونکوور بزرگترین بندر کشتی های تفریحی در شمال غربی اقیانوس آرام و بندر اصلی برای برنامه های سفر دریایی آلاسکا بود تا اینکه در سال 2008 حجم مسافران در سیاتل برای اولین بار از ونکوور فراتر رفت.

Canada Place در مرکز شهر ونکوور به عنوان پایانه کشتی های کروز در سال 1986 شروع به کار کرد، اما صنعت کشتی های کروز سیاتل تنها در اواخر دهه 1990 پس از ساخت اولین ترمینال کشتی های کروز شروع به کار کرد.

بندر سیاتل در فصل افتتاحیه سفر دریایی خود در سال 1999 شاهد 6615 مسافر بود و به دنبال آن موفقیتی فوری با رشد انفجاری در سال‌های بعد حاصل شد. در سال 2000، تعداد مسافران به 119770 نفر افزایش یافت و تا سال 2008 تعداد مسافران بیش از هفت برابر شد.

تعداد مسافران کشتی های کروز ونکوور به طور منظم از ارقام سیاتل عقب تر است، اگرچه این شکاف از اواخر دهه 2010 با عملکرد قوی تر ونکوور تا حدودی کاهش یافت.

برای فصل 2023 بین آوریل و اکتبر، انتظار می رود سیاتل بیش از 1.4 میلیون مسافر کشتی های کروز و ونکورر بیش از 1.3 میلیون مسافر را ببیند.

اما احتمالاً این شکاف در آینده بیشتر خواهد شد، زیرا سیاتل کاملاً قادر است جدیدترین و بزرگترین کشتی های کروز جهان را اداره کند. ترمینال کشتی‌های کروز ونکوور در Canada Place، به دلیل ارتفاع کم پل Lions Gate، برای قرار دادن کشتی‌های جدیدتر، که عموماً بزرگ‌تر و کارآمدتر هستند، تلاش می‌کند.

ناگفته نماند که هر کشتی کروز حامل هزاران مسافر مزایای اقتصادی زیادی برای رستوران ها، مغازه ها، هتل ها و خدمات در مرکز شهر ونکوور و سیاتل و اطراف آن به ارمغان می آورد و به حجم مسافران فرودگاه می افزاید.

از طرق مختلف، حرکات انجام شده توسط سیاتل به طور فزاینده ای تهدیدی برای گردشگری و بازدید یک شبه از مترو ونکوور است و باید توجه مجدد به زیرساخت ها و امکانات گردشگری از طریق سرمایه گذاری مجدد و سیاست های عمومی صورت گیرد.

گردشگری بخش بسیار بیشتری از اقتصاد مترو ونکوور را نسبت به آنچه گردشگری در سیاتل پشتیبانی می کند، تشکیل می دهد.

از این گذشته، بار دیگر، سیاتل به عنوان خانه برخی از تأثیرگذارترین شرکت‌های چندملیتی جهان، نقاط قوت اقتصادی عمده دیگری نیز دارد که ونکوور ندارد.

Call Now Button