شادترین و غمگین‌ ترین کشورهای جهان

بیش از ۱۵۰ کشور جهان بر اساس یک نظرسنجی از شادترین تا غمگین‌ ترین ها رتبه بندی شدند.

بر اساس این نظرسنجی جهانی که در میان مردم بیش از ۱۵۰ کشور جهان انجام گرفت، فنلاند برای ششمین سال متوالی در رده اول شادترین کشورهای جهان قرار گرفت و امتیاز آن (۷.۸۰) به طور قابل توجهی از سایر کشورها جلوتر است. دانمارک در رتبه دوم (۷.۵۹)، ایسلند در رتبه سوم (۷.۵۳)، سوئد در رتبه ششم (۷.۴۰) و نروژ در رتبه هفتم (۷.۳۲) قرار دارد.

ایالات متحده در جایگاه پانزدهم و بریتانیا در رتبه نوزدهم قرار دارند. زیمباوه (۳.۲۰)، سیرالئون (۳.۱۴)، لبنان (۲.۳۹) و افغانستان (۱.۸۶) در رده های آخر این فهرست قرار دارند.

در این رتبه‌بندی ایران در جایگاه ۱۰۱، عراق در رتبه ۹۸ و ترکیه، پاکستان و هند به ترتیب در رتبه ۱۰۶، ۱۰۸ و ۱۲۶ قرار دارند.

البته این رتبه بندی به گفته منتقدان نمی تواند کاملا قابل استناد باشد. یک نویسنده فنلاندی در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۸ درباره این موضوع نوشت، سنجش شادی در کشورهای شمال اروپا از نظر عواملی مانند سرانه تولید ناخالص داخلی و رهایی از ظلم انجام می گیرد که باعث می شود آنها در نهایت تبدیل به شادترین کشورها شوند. اما اگر این شاخص در کشورهای آمریکای لاتین مانند پاراگوئه و گواتمالا بر اساس میزان احساسات مثبت مردم در نظر گرفته می‌شد، احتمالا نامشان در بین خوشحال‌ترین کشورها در نظر گرفته می‌شد. و در کشورهای آفریقایی از جمله توگو و سنگال اگر معیار سنجش این بود که آیا شهروندان زندگی «معناداری» را تجربه می‌کنند یا خیر، قطعا آنها در رتبه بالاتری قرار می‌گرفتند.

نمرات رتبه بندی جهانی شادی در سال ۲۰۲۳ با استفاده از میانگین سه ساله بین سال های ۲۰۲۲-۲۰۲۰ تعیین شده است. با وجود کووید، جنگ در اوکراین، افزایش قیمت انرژی و هزینه‌های زندگی، نتایج تقریباً مشابه قبل از همه‌گیری در بسیاری از کشورها باقی مانده است.

Call Now Button