مسن‌ترین مدل تاریخ مجلهی مُد «ووگ»

آپو وانگ-اود یک زن ۱۰۶ ساله‌ی اهل فیلیپین تبدیل به مسن‌ترین فردی شد که عکسش بر روی جلد مجله ماهانه ووگ منتشر شده است.

ووگ مشهورترین مجله آمریکایی در حوزه مد و سبک زندگی است که به موضوعات مختلفی از جمله فشن، زیبایی، فرهنگ، سبک زندگی و کت‌واک‌های برندهای جهان می پردازد.

این زن بومی مسن‌ترین هنرمندی است که همچنان خالکوبی‌های سنتی فیلیپینی را انجام می‌دهد. این خالکوبی‌ها با استفاده از شاخه گیاه بامبو و تیغ‌هایی که در ذغال سنگ و رنگ طبیعی خوابانده شده است، انجام می‌شود.

وی که با نام ماریا اوگای نیز شناخته می‌شود، کار خالکوبی سنتی فیلیپینی را در سن ۱۶ سالگی آغاز کرد و این کار را از پدرش یاد گرفته است.

بومیان فیلیپین باور داشتند این خالکوبی‌ها از فرد در برابر ارواح خشمگین محافظت می‌کند. و این خالکوبی‌ها به گذر فرد از زندگی در کره خاکی و آماده شدنش برای دوران پس از حیات دنیوی کمک می کنند.

در دوران استعمار اسپانیا که مردم فیلیپین به دین مسیحیت گرویدند، استفاده از خالکوبی‌های سنتی در فیلیپین بسیار کمرنگ شد و امروزه به دلیل نفوذ فرهنگ غربی و گرایش روزافزون به تجدد، در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

آپو وانگ-اود تا به امروز به حفظ هنر سنتی خالکوبی فیلیپین کمک زیادی کرده است. هزاران نفر تاکنون برای ملاقات او به روستای دورافتاده بوسکالان در شمال مانیل رفته‌اند تا او بر روی پوست بدنشان خالکوبی سنتی انجام دهد. او همچنین نسل جدیدی از هنرمندانی که خالکوبی سنتی بومیان فیلیپین را انجام می‌دهند آموزش داده است.

ووگ فیلیپین در پستی درباره وی نوشت، او به عنوان آخرین مامباباتوک نسل خود، نمادهای قبیله کالینگا را که نشان دهنده قدرت، شجاعت و زیبایی است، بر روی پوست هزاران نفر از مردمی که به بوسکالان سفر کرده‌اند، طراحی کرده است.

این هنر را فقط می‌توان به خویشاوندان خونی منتقل کرد و وانگ-اود چندین سال است که در حال آموزش آن به نوه‌هایش الیانگ ویگان و گریس پالیکاس است.

تا پیش از انتشار تصویر این هنرمند ۱۰۶ ساله بر روی جلد مجله ووگ، رکورد مسن‌ترین فردی که عکسش بر روی صفحه اول این نشریه منتشر شده متعلق به جودی دنچ بازیگر بریتانیایی بود که عکسش در سال ۲۰۲۰ در سن ۸۵ سالگی بر روی جلد ووگ در بریتانیا منتشر شد.

Call Now Button