جهان به زودی شاهد بالاترین میانگین دمای جهانی تا کنون خواهد بود

دانشمندان علوم اقلیمی هشدار می دهند، سال 2023 به دلیل گرم شدن کره زمین و بازگشت پیش بینی شده ال نینو می تواند بالاترین میانگین دمای جهانی را داشته باشد.

به گزارش National Weather Service، ال نینو، در زبان اسپانیایی به معنای پسر، یکی از ویژگی های الگوی آب و هوای  El Niño–Southern Oscillation (ENSO) است. ENSO تغییرات دوره ای در دمای سطح شرق اقیانوس آرام را نشان می دهد.

در طول ال نینو، بادهای غربی در امتداد خط استوا کند می شود، آب های گرم را به سمت شرق می راند و دمای سطح اقیانوس را افزایش می دهد.

در حالی که در جریان ال نینا، که در زبان اسپانیایی به معنای دختر است، بادهای شدید آب‌های گرم را به سمت غرب می‌برد و باعث بالا آمدن آب سرد از اعماق اقیانوس و کاهش دمای سطح می‌شود.

این مراحل گرم شدن و سرد شدن معمولاً هر چند سال یکبار اتفاق می‌افتد، چندین ماه طول می‌کشد و از نظر شدت متفاوت است. علاوه بر این، دوره های ال نینا و ال نینو می توانند بر میانگین دمای جهانی تأثیر بگذارند.

بالاترین میانگین دمای جهانی در سال 2016 با یک ال نینوی قوی ثبت شد.

سال گذشته جهان سومین سال متوالی ال نینا خود را تجربه کرد. با این حال، پروفسور James Hansen در دانشگاه کلمبیا گفت: بعید است که لانینای فعلی برای سال چهارم ادامه یابد.

مدل های آب و هوایی منتشر شده توسط Copernicus Climate Change Service نشان می دهد، شرایط ال نینو در اواخر تابستان 2023 باز می گردد.

Carlo Buontempo مدیر این سرویس، گفت: ال نینو معمولاً با دمای رکوردشکنی در سطح جهانی همراه است. اینکه آیا این اتفاق در سال 2023 یا 2024 رخ خواهد داد، هنوز مشخص نیست.

Friederike Otto از موسسه Imperial College London’s Grantham گفت: اگر ال نینو توسعه پیدا کند، احتمال زیادی وجود دارد که سال 2023 حتی گرمتر از سال 2016 باشد، با توجه به اینکه جهان همچنان به گرم شدن خود ادامه می دهد زیرا انسان ها به سوزاندن سوخت های فسیلی ادامه می دهند. علیرغم تلاش های بین المللی، انتشار جهانی CO2 در سال گذشته به افزایش خود ادامه داد.

با توجه به تغییرات اقلیمی، دوره بعدی ال نینو، چه در سال 2023 باشد چه در سال 2024، احتمالاً یک رکورد دمای جهانی را ثبت خواهد کرد.

آیا این زنگ خطری برای اقدام در مورد گرمایش جهانی برای جامعه بین المللی خواهد بود؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

Call Now Button