این هوش مصنوعی افکار انسان را به متن ترجمه می کند

هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر با توانایی خود در نوشتن مانند یک انسان، ایجاد تصاویر و ویدیوهای خیره‌کننده و حتی تولید آهنگ‌هایی که صنعت موسیقی را تکان می‌دهد، میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

یک سیستم هوش مصنوعی جدید، می‌تواند افکار افراد را با اسکن مغز آنها در حین گوش دادن به یک داستان به متن ترجمه کند.

این سیستم که رمزگشای معنایی نام دارد، فعالیت مغز را با یک اسکنر fMRI اندازه‌گیری کرده و می‌تواند فعالیت مغز را به متن تبدیل کند.

به گفته محققان دانشگاه تگزاس در آستین، این هوش مصنوعی می‌تواند در آینده به افرادی که هوشیاری ذهنی دارند. اما قادر به صحبت کردن نیستند، مانند افرادی که دچار سکته‌های مغزی شدید شده‌اند، کمک کند.

الکس هاث، استادیار علوم اعصاب و علوم کامپیوتر در این دانشگاه و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید، این پروژه در مقایسه با آنچه قبلا انجام شده و معمولاً تک کلمات یا جملات کوتاه را بازنویسی می‌کند، یک جهش رو به جلو است.

رمزگشای معنایی یک سیستم غیر تهاجمی بوده و نیازی به ایمپلنت ندارد. و بر خلاف دیگر رمزگشاها، محدود به استفاده از کلمات ذکر شده در یک لیست واحد نیست.

محققان توضیح دادند این رونوشت کلمه به کلمه چیزی نیست که سوژه در ذهن خود می‌شنود یا می‌گوید، اما به طور خلاصه آنچه فکر می‌شود را متن می کند.

برای مثال، در یکی از آزمایش‌ها، شنونده‌ شنید یک سخنران می‌گوید: من هنوز گواهینامه رانندگی خود را نگرفته‌ام و دستگاه افکار را به این صورت ترجمه کرد: او هنوز شروع به یادگیری رانندگی نکرده است.

در طول آزمایشات، محققان از افراد خواستند در حین اسکن، ویدیوهای بی‌صدا و کوتاهی را تماشا کنند و رمزگشا توانست از فعالیت مغز آنها برای توصیف دقیق برخی رویدادهای ویدیوها استفاده کند.

ترجمه فعالیت مغز به کلمات نوشته شده تنها چیزی نیست که محققان ذهن خوان هوش مصنوعی در آن زمینه فعالیت می‌کنند. مطالعه دیگری که اخیراً منتشر شد نشان داد، چگونه هوش مصنوعی می‌تواند اسکن‌های مغز را بخواند تا تصاویری را که یک فرد دیده است، بازسازی کند.

محققان دانشگاه اوزاکا در ژاپن، یک تولیدکننده متن به تصویر مشابه Midjourney و OpenAI’s DALL-E 2 تولید کرده‌اند. این سیستم قادر به بازسازی تجربیات بصری از فعالیت مغز انسان است، که به لطف اسکن مغز fMRI و در حالی که یک سوژه به یک نشانه بصری نگاه می‌کرد، گرفته شده بود.

Call Now Button