از سرگیری روابط کانادا و عربستان سعودی پس از سال ۲۰۱۸

پنج سال پس از اظهارات دولت لیبرال در مورد حقوق زنان و اخراج نماینده ارشد کانادا از ریاض، به نظر می‌رسد قرار است روابط دیپلماتیک کانادا و عربستان سعودی دوباره از سر گرفته شود. جنجال بین این دو کشور از زمانی شروع شد که سازمان امور بین‌الملل کانادا در سال ۲۰۱۸ در توییتی اعلام کرد، از عربستان سعودی می‌خواهد فعالان حقوق بشر بازداشت شده را فورا آزاد کند.

در پنج سال گشته با وجود درگیری‌ها میان دو کشور سفارتخانه‌ها در کشور مقابل حفظ شدند. اما عربستان حضور خود را در اتاوا کاهش داده و مذاکرات تجاری‌اش را با کانادا متوقف کرده‌ بود.

دفتر روابط بین‌الملل کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد، جاستین ترودو و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در نوامبر گذشته طی گفت‌وگویی توافق کردند روابط دیپلماتیک خود را مجددا آغاز کنند.

دفتر روابط بین‌الملل کانادا اعلام کرد، کانادا و عربستان اکنون بر اساس احترام مقابل و منافع مشترک تصمیم به از سر گیری روابط خود گرفته‌اند. دنیس هوراک سفیر وقت کانادا در عربستان که از این کشور اخراج شده بود اعلام کرد، اتاوا باید هر چه سریع‌تر روابط خود با این کشور را بهبود ببخشد. زیرا عربستان در کشورهایی مانند سوریه و یمن نقش پررنگی دارد.

پس از سال ۲۰۱۸ عربستان سعودی پس از سال‌ها حضور چشمگیر در کلاس‌های دانشگاه و بیمارستان‌های آموزشی، از ورود دانشجویان خود به کانادا جلوگیری کرد. اتاوا حالا از عربستان بابت کمک به اسکان مجدد کانادایی‌هایی که در ماه گذشته از سودان گریخته بودند تشکر کرده است.

دولت لیبرال قبل از درگیری سال ۲۰۱۸ به دنبال استفاده سلاح‌های کانادایی در جنگ خونین یمن توسط عربستان، به طور موقت فروش سلاح به این کشور را متوقف کرده بود.

ژان فیلیپ لینتو سفیر جدید کانادا در عربستان سعودی خواهد بود، اما سفارت عربستان هنوز سفیر جدید خود در اتاوا را اعلام نکرده است.

Call Now Button