قطار هیدروژنی در کانادا

تابستان امسال اولین نمونه نمایشی قطار هیدروژنی در آمریکای شمالی، مسافران را به سفری دو ساعت و نیمه در مرکز کبک می برد.

نصب ریل های برقی و سیم های هوایی برقی برای قطارها چالش برانگیز است، اما برق ذخیره شده از هیدروژن می تواند جایگزین سوخت دیزل در راه آهن شود.

قطار جدید فقط بخار آب منتشر می کند. قطار گاز هیدروژن را از مخزن خود می گیرد، آن را با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می کند و آن را در یک سلول سوختی برای تولید برق ترکیب می کند.

این قطار توریستی توسط شرکت فرانسوی Alstom ساخته شده و تا 30 سپتامبر از چهارشنبه تا یکشنبه از آبشار مونت مورنسی شهر کبک به سمتBaie-Saint-Paul حرکت کرده و حداکثر 120 نفر را در دو واگن جای می دهد.

Alstom قبلا 41 قطار هیدروژنی به کشورهای اروپایی فروخته و امیدوار است جای خود را در آمریکای شمالی پیدا کند.

نانسی بلی، مدیر کل راه‌آهن خصوصی Réseau Charlevoixکه این قطار را راه اندازی کرده، می گوید، با سوار شدن به این قطار به یک دنیای دیگر وارد می شوید. وقتی سوار قطاری شوید که بخار آب منتشر می کند، احساس خواهید کرد بخشی از یک جنبش مهم کربن زدایی در کبک هستید.

این قطار روزانه حدود 50 کیلوگرم هیدروژن مصرف می کند که جایگزین حدود 500 لیتر گازوئیلی می شود که قطارهای دیزلی در طول این سفر خواهند سوزاند.

همین مدل قطار که با نام Coradia iLint شناخته می‌شود، قبلا مسافران هشت کشور اروپایی را جابه‌جا کرده است.

دولت کبک در ماه فوریه اعلام کرد، 3 میلیون دلار در این پروژه 8 میلیون دلاری سرمایه گذاری کرده است.

بلی می گوید، این فناوری برای مناطق کم تراکم مانند منطقه روستایی شارلوا که در آن ایجاد حمل و نقل الکتریکی دشوار است، مناسب است.

این قطار تا تابستان آینده به کار گرفته نخواهد شد و فقط نمونه نمایشی آن برای افزایش آگاهی مردم راه اندازی شده است.

بسیاری از قطارها در اروپا با ریل های برقی یا با سیم های هوایی کار می کنند، اما مسافت طولانی و تراکم کم کانادا چالشی برای قطارهای الکتریکی می باشند.

شرکت CP Rail و Southern Railway بریتیش کلمبیا نیز در حال آزمایش قطارهای هیدروژنی هستند زیرا شباهت بیشتری به قطارهای دیزل دارند. شرکت CP اعلام کرد، قصد دارد تا پایان سال سه لوکوموتیو هیدروژنی را راه اندازی کند.

Call Now Button