دولت کانادا تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد

در پی درگیری بین شرکت متا و اتاوا بر سر قانونی‌ که مجلس کانادا ماه پیش تصویب و طبق آن غول‌های آنلاین را مجبور می‌کند درآمدهای خود از تبلیغات را با ناشران اخبار تقسیم کنند، دولت کانادا تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.

اما غول‌های آنلاین می‌گویند درآمد آنها از تبلیغات خبری فقط حدود ۲۰۰ میلیون دلار است که کفاف تقسیم شدن را نمی‌دهد.

قانون جدید موسوم به “قانون خبر آنلاین”، پس از تصویب در هر دو مجلس کانادا، اوایل ماه جاری امضای فرماندار کل را دریافت و حداکثر تا شش ماه دیگر کاملا اجرایی خواهد شد. این امر متا و آلفابت را مجبور می‌کند با ناشران اخبار به قراردادهای تجاری ببندند و درآمدهای مربوط به اخباری که در پلتفرم‌های آنها ظاهر می‌شوند را تقسیم کنند. اما آلفابت می‌گوید، لینک‌های خبری کانادا را پس از اجرایی شدن این قانون از شش ماه دیگر حذف خواهد کرد، متا از چند هفته پیش شروع به مسدود کردن محتوای خبری در پلتفرم‌های فیس بوک و اینستاگرام خود کرد.

طبق آخرین گزارش سالانه دولت، دولت کانادا بین سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ و ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بیش از ۲۳ میلیون دلار برای تبلیغات در فیس‌بوک و اینستاگرام هزینه کرده که تقریبا سه برابر هزینه‌ای است که در “توییتر” (۶.۷ میلیون دلار) یا “اسنپ چت” (۵ میلیون دلار) خرج کرده است. دولت کانادا سالیانه ۱.۲۷ بیلیون دلار فقط به شرکت “سی‌بی‌سی” می‌دهد و سهم کلیه رسانه‌های قومی کمتر از ۴ میلیون دلار در سال است.

بزرگ‌ترین شرکت رسانه‌ای کبک، به نام “کبکور” که صاحب روزنامه‌های “ژورنال مونترال” و “ژورنال کبک” است و مالک شبکه خبری “تی‌وی‌اِی” نیز هست اعلام کرد، تا زمانی که متا کلیه لینک‌های خبری کانادایی را در شبکه‌های اجتماعی خود فعال نکند، دیگر به متا تبلیغ نخواهد داد. شرکت “کوگ‌کو” که یک شبه رادیویی مستقر در کبک است نیز اعلام کرد، همین روند را پیش می گیرد.

“لئون مار” سخنگوی “سی‌بی‌سی” نیز گفت که این شرکت که حدود ۷۰% از کل درآمدهایش را دولت تامین می‌کند، این وضعیت را زیر نظر گرفته و گزینه‌های خود را بررسی می کند. سخنگویان شرکت‌های “تورنتو استار”، “گلوب اند میل”، “بل مدیا”، “کوروس”، “پُست مدیا” و “پرسسه” هنوز موضع خود را اعلام نکرده‌اند.

Call Now Button