پروژه بمب اتمی اوپنهایمر به بریتیش کلمبیا مرتبط است

آب سنگین اولین انفجار آزمایشی هسته ای جهان، دستگاه Trinity در نیومکزیکو، در Trail، بریتیش کلمبیا ساخته شد.

مرحوم Ernie Mason از Trail بریتیش کلمبیا، دوست داشت بگوید 6 آگوست 1945 روزی بود که موهایش خاکستری شد.

این روزی بود که بمب اتمی روی هیروشیما انداخته شد.

در آن روز بود که به Mason و همکارانش گفته شد، پروژه فوق محرمانه ای که روی آن کار می کردند در مورد چیست.

داستان توسعه تسلیحاتی که منجر به پایان جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام و منجر به تسلیم ژاپن شد، اکنون دوباره در خبرها مطرح شده است.

این موضوع در فیلم جدید اوپنهایمر با بازی Cillian Murphy مطرح شده است. این فیلم زندگینامه Robert J. Oppenheimer فیزیکدان نظری آمریکایی و مدیر آزمایشگاه Los Alamos است که به عنوان پدر بمب اتمی شناخته می شود. آن آزمایشگاه در نیومکزیکو بود.

Mason گفت آب سنگینی که او و همکارانش ساخته بودند در بمب هایی که سه روز بعد در هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد، استفاده نشد.

با این حال، در آزمایش Trinity در Alamogordo Bombing و Gunnery Range در نیومکزیکو در 6 جولای 1945، بمب پلوتونیومی که اولین انفجار اتمی جهان بود، استفاده شد. این دستگاهی بود که رئیس جمهور ایالات متحده، Harry S. Truman آن را به عنوان «گجت» می‌شناخت.

Mason وظیفه داشت مهندس طراح ارشد پروژه ای برای ساخت آب سنگین باشد. مردی که این وظیفه را به او واگذار کرد، Selwyn Blaylock در پروژه ای به نام P9 بود.

Mason در جولای 1990 گفت: کسی در گوش من درباره کاری که ما انجام می‌دادیم گفت، این چیزی است که معادل 20000 تن TNT است.

Mason که در آن زمان 95 سال داشت، می‌گوید: یک واگن راه‌آهن حدود 40 تن بار حمل می‌کند و حدود 40 فوت طول دارد، بنابراین قطاری به طول حدود 20000 فوت لازم است.

این تنها مصاحبه ای بود که Mason در این پروژه انجام داد، و با صدای بلند فکر کرد که آیا او سوگند رازداری که چند دهه قبل از آن داده شده بود را نقض می کند.

او تحت نظر اف بی آی بود و خانه اش به طور معمول مورد بازرسی قرار گرفت.

با این حال، لوح تقدیری برای کار او از سوی وزیر جنگ آن زمان ایالات متحده در خانه اش در Trail آویزان بود.

مورخ Ron Verzuh در مقاله ای در سال 2015 در مورد این پروژه با نام ” Blaylock’s Bomb: چگونه یک شهر کوچک بریتیش کلمبیا به ایجاد اولین سلاح کشتار جمعی در جهان کمک کرد” اشاره می کند، همکارش Brian L. Villa نقش Trail را در مقاله ای در مورد همکاری سلاح اتمی نشان داده است. وی گفت: تنها یک جزء [برنامه توسعه بمب آمریکایی] است که در خارج از ایالات متحده ساخته شد، کارخانه آب سنگین در Trail.

Call Now Button