باربی چگونه صورتی را به یک رنگ دخترانه تبدیل کرد؟

این روزها به هر طرف که نگاه کنید رنگ صورتی را می‌توانید پیدا کنید، آن هم نه صورتی معمولی، بلکه صورتی باربی.

این مقدار استفاده از رنگ صورتی به دلیل مشارکت ١٠٠ برند رسمی با شرکت متل، کمپانی سازنده باربی، برای اکران فیلم باربی به کارگردانی گرتا گرویگ و با بازی مارگو رابی و رایان گاسلینگ دور از انتظار نیست.

محصولات متنوعی همچون شناورهای استخری، مسواک‌های برقی، چمدان‌ها و حتی کنسول XBox صورتی در همه دیده می شوند. لباس‎های ثبت شده باربی نیز اکنون در ردیف اول تمام فروشگاه‌های مراکز خرید قرار دارد، همچنین عروسک‌هایی که بر اساس فیلم باربی ساخته شده‌اند و در حال حاضر می‌توانید آن را به کلکسیون صورتی رنگ خود اضافه کنید.

در حال حاضر رنگ صورتی به یک نماد تبدیل شده است. این رنگ به راحتی ذهن شما را به سمت باربی روانه می‌کند. حتی با تایپ کلمه باربی در گوگل، مرورگر شما آتش‌بازی صورتی رنگی را برایتان به نمایش می‌گذارد.

حال ما می‌خواهیم بررسی کنیم چرا با دیدن رنگ صورتی براق به یاد معروف‌ترین عروسک دنیای مد می افتیم.

باربی از ابتدای تولیدش نمادی از رنگ صورتی نبود. باربی اولیه‌ای که سال ١٩٥٩ تولید شد و توانست بیش از ۶۰ سال به عنوان نماد فرهنگ پاپ باقی بماند، دارای موهای دم اسبی بلند، چشمانی با آرایش سنگین، لباس شنای سیاه و سفید راه راه و عینک سفید بود.

اگر به بسته بندی اولیه باربی نگاه کنید، صورتی تنها یک رنگ در پالت گسترده رنگی این عروسک بود. در آن زمان جعبه عروسک باربی دارای طرح‌هایی از این عروسک در لباس‌هایی به رنگ های مختلف بر روی یک پس‌زمینه سفید بود.

حتی محصولات تحت لیسانس باربی که از اوایل دهه ١٩٦٠ تولید شدند از جمله کیف، کتاب، لوازم التحریر و لباس، در طیف وسیعی از رنگ‌های مختلف عرضه شدند.

اما چگونه صورتی به یک رنگ دخترانه تبدیل شد؟

آیدان مویر استادیار دپارتمان ارتباطات، رسانه و فیلم در دانشگاه ویندزور می‌گوید، دهه ٧٠ بود شرکت ماتل شروع به ایجاد ارتباط بین باربی و رنگ صورتی کرد. این یک نمونه واقعاً خوب است که نشان می‌دهد چگونه برندها همواره در حال تغییر هستند.

به گفته مویر، در آن دوران در ویتنام جنگ سرد رواج داشت، ایالات متحده از نظر سیاست‌های فرهنگی شرایط خوبی نداشت و در مقابل وقتی به رنگ صورتی نگاه می‌کنی، شادی زیادی را در آن پیدا می‌کنی. این رنگ، برای مخاطبان جوان‌تر بسیار آرامش بخش بود و دختران جوان را هدف بازاریابی قرار داد.

مویر گفت، قبل از دهه ١٩٠٠، صورتی با زنانگی یا شادی یا دختر بودن مرتبط نبود و ما اکنون این مفاهیم را به رنگ صورتی متصل می‌کنیم، چرا که رنگ صورتی تا حدی تاثیر خود را بر جامعه گذاشته است.

هنری ناوارو دلگادو دانشیار مد در دانشگاه متروپولیتن تورنتو می گوید، مفاهیم زنانه‌ای که ما به رنگ صورتی تعمیم می‌دهیم در دوره پس از جنگ ظاهر شد. تبلیغ‌کنندگان شروع به کدگذاری رنگ‌های صورتی و آبی به‌عنوان رنگ‌هایی برای دختران و پسران کردند و سپس مدتی طول کشید تا در نهایت به نسلی رسیدیم که مردم رنگ صورتی را زنانه و آبی را مردانه می‌دانند.

رنگ صورتی برای برند باربی آنقدر مهم است که کمپانی پانتون شماره رنگ مختص آن را تولید کرده است، PMS 219C این رنگ به عنوان «باربی پینک» شناخته می‌شود.

استایل کاملا صورتی چیز جدیدی نیست، اما طرز فکر ما در مورد باربی و رنگ او در سال‌های اخیر تکامل یافته است. باربی یک مدل بسیار سرکوب‌شده از زنانگی را نشان می‌داد، این عروسک‌ها بسیار لاغر، سفید، غیرواقع‌گرایانه و ایده‌آل بودند. اما زمانی که سیاه‌پوستان و افرادی مثل نیکی میناژ آن را انتخاب کردند، معنا و اهمیت آن تغییر کرد.

در سال‌های اخیر، داستان باربی با تغییر نگرش‌های فرهنگی سازگار شده است. در سال ٢٠١٦، شرکت متل سه فرم اندامی جدید از عروسک باربی را معرفی کرد، باربی ریزه اندام، باربی قد بلند و باربی پلاس سایز. امروزه برند باربی به این سمت پیش می‌رود که همه بی توجه به فرم بدنشان یک باربی هستند. این چیزی است که برند باربی را بسیار محبوب‌تر از قبل می‌کند. باربی دیگر لزومی ندارد که یک زن سفید پوست و بلوند باشد.

Call Now Button