ساندویچ فروشی نورث ونکوور، متخصص در ساندویچ های کلاسیک ایرانی

همانطور که در فرهنگ لغت کمبریج تعریف شده است، نوستالژی عبارت است از “احساس لذت و همچنین اندوه خفیف هنگامی که به چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده فکر می کنید”.

حدود هشت ماه پیش، یک خانواده، رستورانی را در قلب Central Lonsdale در نورث ونکوور افتتاح کردند. آنها ادعا می کنند طعم ساندویچ های سنتی ایرانی را به ارمغان آورده اند. در بین ایرانیان این ساندویچ ها به «ده شصتی» معروف است و این دسته از غذاهای ایرانی، نوستالژی نسلی است که در دهه 1980 متولد شده اند.

زهرا (زارا) نیکخواه، صاحب رستوران، در ایران به دنیا آمده و بزرگ شده است و چهار سال پیش در دوران دانشجویی وارد ونکوور شد. او در دانشگاه Adler، سیاست عمومی و مدیریت با تمرکز بر رهبری عدالت اجتماعی خوانده است. زهرا قبل از مدیریت رستوران خانوادگی، به عنوان مربی زبان انگلیسی در یک سازمان غیرانتفاعی کار می کرد که به زنان و کودکان مهاجر و پناهنده خدمات می داد.

او سال‌های اخیر پس از شروع سفرشان در ونکوور را به یاد می‌آورد: پسرم به عنوان کمک و ظرفشور در یک رستوران ایرانی واقع در نورث ونکوور شروع به کار کرد. بعد از سه سال در یک رستوران ایرانی سرآشپز شد. همچنین، شوهرم به عنوان مدیر در رستوران دیگری شروع به کار کرد و اکنون با هم در اینجا کار می کنیم.

او تحصیلات خود را در آوریل 2022 به پایان رساند و سپس آنها تصمیم گرفتند رستوران خود را راه اندازی کنند. نام رستوران از نام پسرش، هیدرا، الهام گرفته شده است.

او گفت: جرقه طرح مفهومی رستوران از پسرمان بود، او پیشنهاد کرد ساندویچ‌های سنتی به سبک ایرانی را در ونکوور معرفی کنیم.

این منو غذاهای متنوعی از ساندویچ‌های قدیمی ایرانی مانند سوسیس بندری، کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت گزینه هایی مانند همبرگرهای خانگی را ارائه می‌دهد.

منوی ما فقط مربوط به غذا نیست. نیکخواه می گوید: این سفری به گذشته است.

پس از جنگ جهانی دوم، ساندویچ های سنتی در ایران پدیدار شد. چند مغازه در تهران، پایتخت ایران، شروع به فروش ساندویچ، ماهی دودی و سوسیس کردند که توسط ارامنه تأسیس شده بود. این ساندویچ های اولیه دارای سوسیس، نان حجیم، خیار شور، کمی کره روی نان و جعفری تازه بودند. در سال 1956، ساندویچ فراتر از تهران به سایر شهرهای ایران گسترش یافت.

یکی از فست فودهای معروف تهران ساندویچ خزر بود. صاحب آن یک ایده خوشمزه برای جذب مخاطبان گسترده تر، به خصوص آنهایی که علاقه ای به ساندویچ سوسیس نداشتند، داشت. بر اساس گزارشی که در یکی از روزنامه های چاپ تهران منتشر شد، آنها ساندویچ های مختلفی مانند کتلت، مرغ و ماهی را عرضه کردند.

نیکخواه در مورد نگهداری از مواد منحصر به فرد یا تکنیک های آماده سازی که به اصالت ساندویچ آنها کمک می کند، توضیح داد.

او گفت: پیدا کردن ادویه‌هایی که شباهت زیادی به طعمی که از ایران به یاد داریم، بسیار چالش برانگیز بود. علاوه بر این، طعم همه مواد در اینجا کاملاً با آنچه در ایران عادت کرده بودیم، به خصوص با نان حجیم متفاوت است.

آنها قبل از شروع کار رستوران، نانوایی های مختلفی را امتحان کردند تا ببینند کدامیک بهتر کار می کند. در نهایت، ما مواد تشکیل دهنده مناسب را برای حجم بالا پیدا کردیم. ما همچنین یک کارخانه در تورنتو پیدا کردیم که درست مانند ایران سوسیس تولید می کند.

او پروژه آخر خود را زمانی که در حال تحصیل بود به یاد می آورد.

عنوان پروژه من توسعه جامعه ایرانیان در ونکوور بود.

نیکخواه معتقد است چنین فعالیت هایی در نزدیک شدن ایرانیان به جامعه خود تأثیر دارد. رستوران برای آنها چیزی بیش از یک تجارت است.

او گفت: نکته جالب این است که مردم با پیشینه‌های مختلف غذای ما را مشابه آنچه قبلاً چشیده‌اند، می دانند.

بیش از 15000 نفر از ایرانیان در North Shore زندگی می کنند. ما نه تنها غذا ارائه می دهیم، بلکه توانسته ایم فضایی خانگی نیز ایجاد کنیم.

Call Now Button