دلیل اصلی آتش‌سوزی‌های کانادا، تغییرات اقلیمی است

استان بریتیش کلمبیا برای سال‌ها درگیر آتش‌سوزی های رکورد شکن بوده است. سال 2017 یکی از بدترین فصل های آتش سوزی در کانادا بود. از آن سال تاکنون، چندین آتش‌نشان جان خود را از دست داده، یک روستا به طور کلی ویران شده است.

عوامل اصلی این اتفاق هنوز مشخص نیست و نظرات متفاوتی در مورد آن وجود دارد. از جمله این موارد می توان به مدیریت ضعیف جنگل‌ها، تخریب سیستماتیک گونه‌های مقاوم در برابر آتش، جرم‌انگاری آتش‌سوزی بومی، و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد.

جن بارون دانشجوی دکترای دپارتمان علوم جنگل‌داری و حفاظت از محیط زیست دانشگاه بریتیش کلمبیا می گوید: آتش‌سوزی‌های کانادا یک علت مشخص ندارند. اما تغییرات اقلیمی بیشترین تاثیر را بر آن دارند. خشکی و گرمای بیش از حد هوای کانادا در چند ماه اخیر علت اصلی فجایع فعلی بوده است.

مایک فلانیگان استاد مقابله با آتش‌سوزی در دانشگاه تامپسون ریورز می گوید، د رحال حاضر بریتیش کلمبیا تابستان‌ها و فصول آتش‌سوزی به شدت گرم‌ و خشک‌تری دارد. فصل آتش‌سوزی زودتر آغاز شده و بیشتر طول می‌کشد. علت اصلی این مسئله هم تغییرات اقلیمی است. گرمای بیش از حد، خشکسالی مداوم و افزایش رعد و برق در بریتیش کلمبیا عواملی بوده‌ که باعث شده‌اند تاکنون بیش از 16 هزار کلیومتر مربع از زمین‌های این استان از بین بروند.

متخصصان می گویند، بریتیش کلمبیا و کانادا می توانند اقداماتی انجام دهند تا آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی را محدود کنند.

رابرت گری بوم‌شناس آتش‌سوزی در حیات وحش می گوید، ما نمی‌توانیم آب و هوا را کنترل کنیم. اما سوخت تنها چیزی است که در مواجهه با آن اختیارات بیشتری داریم و باید آن را محدود کنیم. بیش از 40 درصد از مناطق و جنگل‌های کانادا باید از همین امروز تغییر کنند.

در حال حاضر گونه‌های نسبتا مقاوم در برابر آتش در بریتیش کلمبیا از بین رفته‌اند، جنگل‌های این استان از لحاظ تجاری ارزش زیادی دارند، اما پتانسیل آتش‌سوزی در آنها بالا است. به بیان دیگر، ما باید آتش‌سوزی‌های فعلی را رها کنیم تا سوخت‌های موجود در جنگل‌ها از بین بروند. و سپس برای کاشت گونه های جدید اقدام کنیم.

فلانیگان می گوید، برنامه‌های فردی و گروهی در بحران فعلی کانادا نقش بسیار مهمی دارد و برای کاهش خطرات آتش‌سوزی به شدت مفید خواهند بود. کمپین‌های اطلاع‌رسانی عمومی تاثیر زیادی در کاهش تعداد آتش‌سوزی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی داشته‌اند. اما تغییرات اقلیمی یک پدیده اجتناب‌ناپذیر هستند.

Call Now Button