دختران افغانستان باز هم از حق تحصیل محروم شدند

حق تحصیل زنان و دختران افغانستان در دومین سال حکومت طالبان همچنان ممنوع است. حالا رسیدگی به این موضوع در دستور کار مجمع عمومی سازان ملل متحد در نیویورک قرار گرفته است. آژانس کودکان سازمان ملل می گوید، بیش از یک میلیون دختر تحت تاثیر این محدودیت قرار دارند.

ممنوعیت تحصیل زنان افغانستان باعث محکومیت جهانی طالبان و بزرگترین مانع به رسمیت شناختن آنها توسط کشورهای دیگر بوده است. اما طالبان ضمن تاکید بر اقدامات اولیه خود، زنان افغان را از فضاهای عمومی مانند پارک‌ها و بسیاری از مشاغل محروم کرده‌ است.

تحصیل دختران افغان بعد از پایه ششم در حکومت طالبان ممنوع است. زیرا آنها معتقدند دروس پایه‌های بالاتر با تفسیرشان از قوانین اسلامی یا شریعت مطابقت ندارد.

حسن عباس کارشناس منطقه می گوید، تمام روحانیون خارج از افغانستان معتقدند، اسلام بر آموزش زنان و مردان به طور یکسان تاکید دارد. و طالبان هیچ مبنا یا مدرکی که خلاف این ادعا را اثبات کند ندارد.

رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه آنتونیو گوترش رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، می گوید، یکی از تاثیرات عمده ممنوعیت تحصیل زنان افغانستان، عدم آموزش متخصصانی است که قصد دارند در حیطه مراقبت‌های بهداشتی آموزش ببینند. طالبان از دو سال گذشته تحصیل دانشجویان زن رشته پزشکی را متوقف کرده است و این افراد در حال حاضر تنها می‌توانند در شفاخانه و کلینیک‌ها مشغول به کار شوند. همچنین، زنان در حال حاضر نمی‌توانند به پزشکان مرد مراجعه کنند.

همچنین ده‌ها هزار معلم در پی این حکم شغل خود را از دست داده اند. موسسات و افرادی که به صورت خصوصی به دختران خدمات می‌دادند نیز دچار خسارات مالی زیادی شده‌اند. به گفته‌ی یونیسف، حذف زنان از بازار کار به تولید ناخالص داخلی این کشور میلیاردها دلار خسارت وارد کرده است.

تحصیلات زنان می‌تواند در واکسیناسیون اولیه فرزندان و کاهش کودک همسری تاثیر بسزایی داشته باشد. به گفته‌ی گروه‌های امدادی، دخترانی که به مدرسه نمی‌روند توانایی حل مشکلات فزاینده کانون خانواده را نداشته و در مقایسه با سایر افراد بیشتر در معرض کار کودک و کودک همسری هستند.

بسیاری از مردم افغانستان در حال حاضر نگران تحصیل دخترانشان هستند، اما مسائلی مانند کسب درآمد، غذا، مسکن، خشکسالی و زمستان‌های سخت این کشور در اولویت قرار دارند. همین مسئله هم باعث شده که طالبان برای پذیرش جامعه بین‌الملل دست به اقدامات مختلفی بزند تا حداقل بتواند اقتصاد این کشور را سرپا نگه دارد.

Call Now Button