چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان ملل متحد در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار، و چندین بنای جدید به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند.

سازمان ملل متحد پس از بررسی دقیق صدها کاروانسراهای موجود در ٢٤ استان کشور، ، ٥٤ کاروانسرای تاریخی ایران را به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه کرد.

این ٥٤ کاروانسرای تاریخی پس از تایید اعضای کمیته رسما به بیست و هفتمین اثر ثبت جهانی میراث فرهنگی ملموس ایران تبدیل شدند. از جمله این کاروانسراها می‌توان به قصر بهرام در نزدیکی شهر سمنان، دیر گچین در نزدیکی قم و انجیره سنگی در نزدیکی یزد اشاره کرد.

این کمیته در وب‌سایت خود نوشت: کاروانسراها مسافرخانه‌های کنار جاده‌ای بودند که سرپناه، غذا و آب را برای کاروان‌ها، زائران و دیگر مسافران فراهم می‌کردند. مسیرها و مکان کاروانسراها با توجه به وجود آب، شرایط جغرافیایی و مسائل امنیتی تعیین شده است.

کاروانسراهای انتخاب شده، نمونه‌های تأثیرگذار و ارزشمند کاروانسراهای ایران هستند، که گستره‌ی وسیعی از سبک‌های معماری، سازگاری با شرایط اقلیمی و مصالح ساختمانی را نشان می‌دهند.

در این نشست علاوه بر کاروانسراها، منطقه حفاظت شده دیزمار در جنگل‌های کوهستانی هیرکانی در شمال غرب ایران نیز، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

ایران در حال حاضر ٢٧ مکان تاریخی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو دارد، که برخی از آنها شامل شهر باستانی تخت جمشید، پایتخت امپراتوری هخامنشی، صومعه‌های ارامنه در شمال غربی و شهر تاریخی یزد است.

در این نشست همچنین چندین مکان‌ یهودی قرون وسطایی در شهر ارفورت در شرق آلمان، به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شدند. از جمله ساختمان‌هایی که در این فهرست گنجانده شده‌اند، می‌توان به کنیسه قدیمی ارفورت، یک ساختمان سنگی قرن سیزدهمی که زندگی خانوادگی یهودیان در قرون وسطی را به تصویر می‌کشد و یک حمام سنتی آیینی به نام میکوه اشاره کرد.

ماریا بومر، رئیس کمیسیون آلمان در یونسکو می‌گوید، آثار تاریخی یهودی ارفورت آلمان برای قرن‌ها به فراموشی سپرده شده بود. اما کشف مجدد آنها همچون پیدا کردن یک گنج است.

با گنجاندن ارفورت آلمان در لیست یونسکو، تعداد کل سایت‌های میراث جهانی در آلمان به ٥٢ مورد رسید.

یونسکو ایجاد فهرست میراث جهانی را در سال ١٩٧٨ آغاز کرد. این فهرست شامل مجموعه وسیعی از بیش از هزار مکان مختلف از آکروپولیس در آتن تا دیوار بزرگ چین است که توسط کشورهای پیشنهاد شده‌اند.

Call Now Button