اجازه ندهید گربه خانگیتان کنار شما بخوابد

خوابیدن در کنار گربه خانگی‌ ممکن است آرامش‌بخش باشد، اما باید بدانید این کار خطرات زیادی برای سلامتی شما دارد. با ما همراه باشید تا با برخی از این خطرات آشنا شوید.

اختلال در خواب

چرخه خواب گربه خانگی با چرخه ما یکسان نیست. گربه ها در روز چرت می‌زنند و ممکن است ساعت ۲ شب آماده شرکت در رقابت المپیک گربه‌ها باشند. آنها ممکن است زمانی که شما خواب هستید خرخر کنند یا با خراش اشیای اطراف سعی کنند توجه شما را جلب و شما را از خواب بیدار کنند. یک مطالعه از سوی کلینیک مایو نشان می دهد، بیش از ۲۰ درصد از افرادی که با حیوان خانگی خود به خواب می‌روند از اختلال خواب رنج می‌برند.

قرار گرفتن در معرض ذرات آلوده‌ی ظرف خاک گربه ها

ظرف خاک گربه خانگی ذرات آلوده زیادی دارد که گربه شما به راحتی می‌تواند آنها را همه جا ببرد. تشک‌های لاستیکی خارج از ظرف می‌توانند میزان ذرات آلوده را تا حد زیادی کاهش دهند، اما وقتی گربه خانگی‌ را به رخت خواب راه می‌دهید، این ذرات خطرناک نیز در مجاورت شما قرار می گیرند.

آلرژی و آسم

به گفته‌ی بنیاد آسم و آلرژی آمریکا، ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت کل جهان به سگ و گربه خانگی آلرژی داشته و حساسیت به گربه خانگی دو برابر بیشتر از سگ ها است. پزشکان توصیه می‌کنند در صورت داشتن آلرژی، گربه را از خانه خارج کنید یا در صورت امکان درب اتاق خواب خود را بسته و از فیلترهای HEPA استفاده کنید.

تهدید کودکان خردسال

بهتر است گربه خانگی را از اتاق خواب نوزاد خود دور نگه دارید. گهواره نوزاد مکان فوق‌العاده‌ای برای گربه‌ها به حساب می‌رود چون بلند است، و به دلیل وجود محافظ ها نرم است. اما ممکن است گربه نوزاد شما را ناخواسته در خواب خفه کند.

انگل و بیماری‌های قارچی

اگر تخت خود را با گربه‌تان شریک ‌شوید، انگل های موجود در بدن آنها را نیز به بستر خود راه می‌دهید که برخی از این آنها می‌توانند زندگی شما را تهدید کنند. کک از جمله موجودات زنده‌ای است که روی بدن گربه زندگی می‌کند اما روی بدن انسان دوام نمی‌آورد اما ممکن است شما را نیش بزنند. کنه‌های چیلتیلا هم ممکن است باعث ایجاد تورم پوستی شوند. اما مهم ترین چیز انگل‌های روده گربه مانند کرم‌های گرد و کرم‌های قلابدار است که ممکن است باعث بروز بیماری‌های مختلف شوند.

عفونت‌های باکتریایی

گذراندن حدود هشت ساعت در کنار گربه خانگی به این معناست که احتمالا شما هم در معرض ترشحات و مدفوع حیوان خانگی خود قرار خواهید گرفت. البته احتمال ابتلای شما به بیماری‌های باکتریایی ناشی از گربه بسیار کم است، اما کودکان بسیار خردسال، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض خطر قرار دارند. بر اساس آمار سالانه حدود ۲۵ هزار نفر به تب و خارش گربه‌ای مبتلا می‌شوند که برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف می تواند کشنده باشد. سالمونلوز یکی دیگر از عفونت‌های باکتریایی گربه خانگی است که باعث بروز علائمی مانند اسهال، تب و معده درد می‌شود.

عفونت انگلی

ژیاردیازیس، کریپتوسپوریدیوز و توکسوپلاسموز همگی بیماری‌هایی هستند که می‌توانند از طریق گربه خانگی به انسان منتقل شوند. البته باید اضافه کنیم که احتمال ابتلا به این بیماری‌ها در اثر تماس مستقیم به گربه بسیار کم است، اما به هر حال نباید از آنها غافل شد.

گربه‌ها به سرعت به شرایط عادت می‌کنند و خودشان را با محیط وفق می‌دهند. اما اگر ناگهان تصمیم بگیرید که گربه خود را از رخت خواب بیرون کنید، احتمالا با رفتارهای مخرب از جمله تخریب مبلمانتان مواجه خواهید شد. بهتر است قبل از عملی کردن تصمیمتان، برای گربه تان یک اسباب‌بازی جدید بگیرید تا حواسش را پرت کنید.

Call Now Button