به تعویق افتادن برنامه های سفر در میان به هم ریختگی روابط کانادا و هند

قرار بود Sukhwinder Dhillon در چند ماه آینده اولین سفر خود به هند را پس از چند سال انجام دهد.

این مرد 56 ساله اهل مونترال گفت: پدرم و برادرم فوت کرده اند و الان می خواهم به زادگاهم بروم.

Dhillon قصد داشت به زادگاهش در ایالت پنجاب هند بازگردد تا خانواده را ببیند و امور مربوط به املاک پدر متوفی خود را حل و فصل کند، اما متوجه شد مجبور است این سفر را متوقف کند. زیرا دولت هند خدمات ویزا را برای شهروندان کانادا و برنامه‌های سفر کسانی که قصد بازدید از این کشور را دارند، به حالت تعلیق درآورده است.

مرکز درخواست ویزای هند در کانادا توقف فوری ویزاها را اعلام کرد، این پس از آن رخ داد که نخست وزیر جاستین ترودو گفت دهلی نو در قتل یک شهروند کانادایی دست داشته است.

ترودو به پارلمان گفت، نشانه های موثقی مبنی بر دخالت هند در ترور Hardeep Singh Nijjar ، فعال استقلال طلب سیک وجود دارد. او در ماه جون در Surrey بریتیش کلمبیا به ضرب گلوله کشته شد. وی سال‌ها تحت تعقیب هند بود.

اتاوا همچنین یک دیپلمات هندی را اخراج کرد و دهلی نو نیز نماینده کانادا را احضار و در مورد خشونت علیه اتباع هندی و دانشجویان در کانادا هشدار ‌داد.

Dhillon که در سال 1998 به کانادا آمد، گفت که معمولاً هر دو یا سه سال یک بار به هند سفر می کند و امیدوار است که توقف صدور ویزا کوتاه مدت باشد.

بر اساس گزارش اداره مهاجرت هند، در سال 2021، 80000 گردشگر کانادایی از هند بازدید و آنها را به چهارمین گروه بزرگ تبدیل کرد.

طبق سرشماری سال 2021، حدود 1.4 میلیون نفر از ساکنان هندی تبار، کانادا را خانه می‌خوانند، از جمله حدود 772000 سیک که بالاترین تعداد آنها در کشوری، به جز هند است.

هند از تمامی بازدیدکنندگان خارجی می خواهد که قبل از سفر به این کشور ویزا دریافت کنند. همچنین به شهروندان هندی اجازه نمی دهد تابعیت دوگانه داشته باشند، اما بسیاری از کانادایی های هندی الاصل واجد شرایط دریافت کارت شهروند خارج از کشور هند (OCI) هستند که آنها را از درخواست ویزای جدید قبل از سفر به کشورشان نجات می دهد.

Arindam Bagchi سخنگوی وزارت امور خارجه هند، تعلیق موقت کلیه خدمات ویزا برای کانادایی ها، از جمله ویزای الکترونیکی و ویزاهای صادر شده در کشورهای ثالث را تایید کرد.

وی به خبرنگاران گفت: ما وضعیت را به طور منظم بررسی خواهیم کرد.

کمیسیون عالی کانادا در دهلی نو اعلام کرد، تمامی کنسولگری های این کشور در هند باز هستند و به خدمات رسانی به مشتریان ادامه می دهند.

این گزارش افزود، کانادا از هند انتظار دارد که امنیت دیپلمات ها و افسران کنسولی خود را که در آنجا کار می کنند، تامین کند.

هند در حال حاضر منبع اصلی مهاجرت به کانادا است و بر اساس گزارش اداره مهاجرت، 118000 یا 27 درصد از 437000 ساکن دائمی جدید در سال 2022 از آن کشور آمده اند.

Call Now Button