قوانین دانشگاه‌های کانادا در مورد استفاده دانشجویان از هوش مصنوعی

اگر در کانادا دانشجو هستید و می‌خواهید با رویکرد دانشگاه‌های کانادا در مورد هوش مصنوعی آشنا شوید، در این مقاله با ما همراه شوید تا بدانید سیاست موسسات آموزشی برتر کانادا در این زمینه چیست.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو یکی از برترین دانشگاه‌های کانادا، دستورالعمل‌های خود برای استفاده از هوش مصنوعی را در آگوست سال ٢٠٢٣ منتشر کرد. این قوانین می‌گویند که دانشجویانی که قصد دارند از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای مقالات پایان نامه خود استفاده کنند، باید ابتدا از تیم نظارتی تأییدیه کتبی بگیرند.

همچنین انتظار می‌رود، دانشجویان در مورد میزان استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات و مراحل نگارش خود کاملاً شفاف باشند. و اگر این کار را نکنند ممکن است با مجازات تحصیلی روبرو شوند.

همچنین بر اساس وبسایت دانشگاه، در مقطع کارشناسی، اساتید کاربردهای قابل قبول هوش مصنوعی را در برنامه درسی شرح می‌دهند که ممکن است در کلاس‌های مختلف متفاوت باشد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا از دانشجویان می‌خواهد از هوش مصنوعی برای پیشرفت تحصیلی خود استفاده کنند.

برای استفاده درست از هوش مصنوعی، این دانشگاه گروه‌هایی را تشکیل داده که به آموزش شیوه‌های بهتر استفاده از این تکنولوژی اختصاص یافته‌اند. دانشگاه بریتیش کلمبیا پتانسیل ابزارهایی مانند ChatGPT را به رسمیت شناخته و ممنوعیت کامل استفاده از آن را رد کرده است.

قوانین این دانشگاه واضح است، دانشجویانی که محتواهای تولید شده با هوش مصنوعی را به عنوان کارهای شخصی خود ارائه دهند، با مشکل مواجه خواهند شد.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا فرهنگ شفافیت و همکاری را ترویج داده و از اساتید خواسته است، قوانین استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌های درسی خود را وضع کنند. آنها از دانشجویان و اساتید می‌خواهند این دستورالعمل‌ها را با هم تدوین کنند. و همه چیز به صورت تعاملی پیش خواهد رفت.

دانشگاه ارزشی که ابزارهایی مانند GPT-4 می‌توانند ارائه دهند به رسمیت شناخته اما همچنان تاکید می‌کند که چنین ابزارهایی باید مکمل کار اصلی باشند، نه جایگزین آن.

این دانشگاه هر گونه تلاش برای پنهان‌کاری در زمینه استفاده از هوش مصنوعی را مجازات می‌کند.

دانشگاه واترلو

این دانشگاه‌ نیز از اساتید خواسته است به وضوح مشخص کنند، آیا دانشجویان می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای تکالیف، آزمون‌ها یا امتحانات استفاده کنند یا خیر.

دانشجویانی که از دستورالعمل‌های استاد پیروی نکنند ممکن است با مجازات‌های تحصیلی مختلف از جمله:

  • توبیخ نامه
  • مشروطیت انضباطی
  • جریمه برای یک تکلیف، آزمون، امتحان یا دوره. یا در صورت لزوم رد شدن در یک ترم یا تغییر نمره نهایی
  • رد شدن در یک ترم
  • انجام کار آکادمیک اضافی
  • حذف امتیازات
  • اجبار به شرکت در دوره های اضافی،
  • انجام خدمات اجتماعی
  • تعلیق
  • اخراج
  • ابطال مدرک، دیپلم، گواهی، مقام یا اعتبار
    روبرو شوند.

دانشگاه وسترن

به نظر می‌رسد اعضای هیئت علمی دانشگاه وسترن، در مورد استفاده از هوش مصنوعی توسط دانشجویان دچار اختلاف نظر هستند. برخی آن را ممنوع کرده و به دانشجویان هشدار می‌دهند که استفاده از Chat GPT را نقض تمامیت تحصیلی در نظر می‌گیرند و برخی دیگر از فناوری و پتانسیل آن استقبال کرده‌اند.

دانشگاه اتاوا

در این دانشگاه، اگر دانشجویان از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌‌کنند، باید به آنها اشاره کنند و کاربرد آن در تکالیفشان را با جزئیات ذکر کنند.

در بیانیه‌ای در وب‌سایت دانشگاه اتاوا آمده است، افزایش دسترسی به نرم‌افزارهای هوش مصنوعی که می‌تواند مقالات، ترجمه‌ها، تصاویر، موسیقی و موارد دیگر را تولید کند، باعث ایجاد چندین مشکل در محیط دانشگاه شده است. به عنوان مثال، آیا محتوای تولید شده واقعی است؟ آیا اصل است؟ سوالات بسیار زیاد است و دنیای آموزش بر روی یک چیز اتفاق نظر دارد، استفاده از این تکونولوژی اجتناب ناپذیر است.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری دستورالعمل‌هایی را برای حصول اطمینان از استفاده اخلاقی و مسئولانه از ابزارهای هوش مصنوعی، مانند ChatGPT دارد.

این دانشگاه به دانشجویان توصیه می‌کند برای استفاده از هوش مصنوعی در دوره‌های آموزشی، با اساتید خود در ارتباط باشند.

همچنین دانشگاه کلگری دانشجویان را تشویق می‌کند تا راه‌های خلاقانه‌ای برای ادغام هوش مصنوعی با فرآیند مطالعاتی خود پیدا کنند. استناد به ابزارهای هوش مصنوعی برای دانشجویان دانشگاه کلگری ضروری است. بنابراین دانشجویان باید قبل از استفاده از Chat GPT یا منابع دیگر با استاد خود هماهنگی لازم را انجام دهند.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر استفاده از هوش مصنوعی در دوره‌های آموزشی را به شدت ممنوع کرده و آن را نقض خط مشی یکپارچگی دانشگاهی می‌داند. آنها استفاده از چنین ابزارهایی را تقلب تلقی می‌کنند و آن را با برون سپاری کار دانشجویی برابر می‌دانند.

هر گونه تخلف منجر به اتهام عدم صداقت تحصیلی خواهد شد. دانشگاه استفاده از ChatGPT 4.0 برای تولید نمونه‌هایی برای ارزیابی استفاده از هوش مصنوعی مولد برای انجام تکالیف را تأیید می‌کند. بنابراین، برخی از دانشجویان مجاز به استفاده از آن تحت محدودیت‌های خاص هستند.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل دستورالعمل‌ها و منابع آموزشی و برخی شبکه‌های ایمنی برای اطمینان از استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی را ایجاد کرده‌اند. اما، در مورد نوع تنبیهی که دانش آموزان در صورت تقلب با این ابزار ممکن است با آن مواجه شوند، سکوت کرده است.

در پایان مشخص است دانشگاه‌های کانادا هنوز در تلاش هستند تا بهترین روش استفاده از هوش مصنوعی و ادغام آن با فرآیند تحصیل را پیدا کنند. بنابراین، اگر دانشجو هستید باید در این زمینه با اساتید خود به گفتگو بپردازید.

Call Now Button