رئیس مجلس عوام کانادا با فشار مقامات سیاسی استعفا داد

آنتونی روته رئیس مجلس عوام کانادا، که در یک سخنرانی از یک کهنه سرباز نازی تقدیر کرده و باعث به وجود آمدن یک جنجال بزرگ شده بود، با فشار مقامات سیاسی از سمت خود استعفا داد.

او تصمیم بی‌سابقه خود را پس از دیدار با رهبران مجلس نمایندگان اعلام کرد. این اقدام روته در بحبوحه فشار نمایندگان تمام جناح‌های سیاسی کانادا، برای ترک صندلی رئیس مجلس صورت گرفت.

اما جالب است بدانید جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، هنوز درباره این مسئله اظهار نظر نکرده است. تنها کمی بعد از این اتفاق، ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا به طور رسمی از رئیس مجلس عوام کانادا خواست از سمت خود کناره‌گیری کند. او گفت، آنچه اتفاق افتاد کاملا غیرقابل قبول و مایه شرمساری مجلس و مردم کانادا است.

کارینا گولد رهبر مجلس دولت، نیز نسبت به این اتفاق ابراز تاسف کرده و گفت، من فکر نمی‌کنم روته با توجه به اتفاقات روز جمعه دیگر از حمایت اعضای لیبرال پارلمان برخوردار باشد. من فکر می‌کنم که حالا وقتش رسیده که او کار درست را انجام دهد.

اعضای حزب محافظه‌کار کانادا ترودو را مقصر این اتفاق می دانند، جگمیت سینگ رهبر حزب ملی دموکراتیک کانادا نیز از ترودو خواست تا برای جبران تاثیرات منفی این اتفاق بر جامعه بین‌الملل هر چه زودتر طرح جدیدی را ارائه دهد.

البته باید بدانید روته پس از این اتفاق از اقدام خود ابراز پشیمانی و بابت اشتباه پیش آمده عذرخواهی کرد. او همچنین گفت، هیچ یک از اعضای پارلمان کانادا و حتی هیات اوکراین از برنامه او برای معرفی این کهنه سرباز اطلاعی نداشته‌اند. نکته جالب اینجاست که تمام نمایندگان کانادایی پس از معرفی این سرباز او را تشویق کردند و حتی زلنسکی هم به نشانه قدردانی از وی مشت خود را بلند کرد و ترودو نیز ایستاده او را تشویق کرده است. روته همچنین این کهنه سرباز اوکراینی را یک قهرمان اوکراینی و کانادایی خطاب کرد و از او بابت تمام خدماتش در دوران جنگ تشکر کرد.

این اتفاق باعث واکنش جامعه یهودیت شده و مرکز Friends of Simon Wiesenthal Center خواسته، برای روته جلسه استماع برگزار کنند. هدف اصلی آنها از این کار، بررسی ناکامی‌ها و اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی در آینده عنوان شده است.

این سازمان در بیانیه‌ای گفت، این حادثه باعث آزردگی خاطر جامعه یهودی کانادا، بازماندگان هولوکاست و دیگر قربانیان رژیم نازی شده و به همین دلیل باید در دست بررسی قرار بگیرد.

Call Now Button