در ۱۰ سال آینده، ۹ شغل از هر ۱۰ شغل در کانادا، نیاز به مهارت‌های دیجیتال خواهند داشت

گزارش جدید اندیشکده Conference Board of Canada  با عنوان مهارت‌های دیجیتال برای امروز و فردا می گوید، شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹، شکاف بزرگ مهارتی در نیروی کار کانادا را افزایش داده و اگر کانادا بخواهد با جهان رقابت کند باید بر روی تربیت نیروی کار ماهر سرمایه گذاری کند.

این گزارش که با مشارکت مرکز مهارت‌های آینده کانادا تهیه شده نشان می دهد، از زمان شروع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، کسب‌وکارهای کانادایی بیش از پیش به ابزارها و فناوری‌های دیجیتال متکی شده اند، و پیش‌بینی می کند، در ۱۰ سال آینده، از هر ۱۰ شغل در این کشور، ۹ شغل به مهارت‌های دیجیتال نیاز دارند.

دکتر تریشیا ویلیامز، مدیر تحقیقات و ارزیابی دانش در مرکز مهارت‌های آینده می گوید، کمبود نیروی کار در کشور قطعا وجود دارد ولی کمبود مهارت نیز وجود دارد، افرادی که مهارت های قدیمی دارند باید مهارت‌ خود را ارتقا داده و بر روی مهارت‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند.

مرکز آمار کانادا گزارش داد، در سال ۲۰۲۱ بیش از نیمی از مشاغل کانادا (۵۶.۱ درصد) اعلام کردند، نیروی کار فعلی آن‌ها برای انجام کارهای سازمان، مهارت لازم را ندارند. شرکت‌های بزرگ با بیش از ۱۰۰ کارمند (۹۳ درصد) و شرکت های متوسط با ۲۰ تا ۹۹ کارمند (۹۰ درصد) بیشترین شکاف‌ مهارتی را گزارش می‌کنند.

سه پنجم مشاغل (۶۰.۳ درصد) گفتند، به دلیل شکاف مهارتی حداقل با یک پیامد منفی برای فعالیت‌های خود مواجه هستند.

گزارش مرکز آمار کانادا نشان داد، بیشترین شکاف مهارتی در کسب و کارهای شامل مهارت‌های فنی، عملی یا شغلی خاص با (۵۷.۵ درصد) و پس از آن حل مسئله با (۴۶.۲ درصد) بوده است.

در گزارش دیگری که توسط Salesforce در رابطه با «شاخص جهانی مهارت‌های دیجیتال» بر روی ۲۳ هزار کارمند در ۱۹ کشور انجام گرفت، کانادا از ۱۰۰ امتیاز ۲۳ امتیاز (کمتر از میانگین جهانی ۳۳) را کسب کرد. ایالات متحده (۳۶ امتیاز) کسب کرد که نشان دهنده آمادگی این کشور برای مهارت‌های دیجیتال در محل کار است.

بر اساس این گزارش، از هر پنج کانادایی، حداقل چهار نفر (۸۱ درصد) اعلام کردند، منابع لازم برای یادگیری مهارت‌های دیجیتال را ندارند. کارمندان مورد بررسی خود را در زمینه هوش مصنوعی، کدنویسی و توسعه و فناوری مدیریت محصول مبتدی می دانستند.

مهارت‌های دیجیتالی مورد نیاز در دوران همه‌گیری بسیار فراتر از سواد دیجیتال اولیه بود. شرکت‌ها به کارکنانی با توانایی‌های قوی‌تر در زمینه ‌های پیشرفته‌تر مثل تجزیه و تحلیل داده‌ها، امنیت سایبری و فناوری ابری نیاز داشتند.

بر اساس گزارش  Salesforceشکاف‌ مهارتی و تمایل به تقویت مهارت‌های جدید در نسل‌های مختلف متفاوت است.

بنابر این گزارش، تنها ۱۲ درصد از کانادایی ها به طور جدی به دنبال آموزش مهارت‌های دیجیتال هستند.

در حالی که نسل Z کانادا با (۱۷ درصد) اشتیاق و تمایل بیشتری در یادگیری مهارت‌های دیجیتال نشان دادند، اما در مقایسه با نسل هزاره با (۲۴ درصد) به میزان کمتری در حال یادگیری و آموزش مهارت‌های دیجیتالی هستند.

دکتر تریشیا ویلیامز می گوید، کانادایی‌های مسن‌تر، مهارت‌های اجتماعی و عاطفی ارزشمندی از جمله تجربه بیشتر و مهارت‌های عاطفی و اجتماعی قوی‌تر دارند که در بازار کار فعلی نادیده گرفته می‌شود. اما کانادایی‌های مسن‌تر که می‌خواهند در نیروی کار فعال بمانند، باید به ارتقای مهارت و به روز ماندن با نیازهای مهارت‌های فعلی از جمله فناوری دیجیتال فکر کنند.

گزارش اندیشکده Conference Board of Canada همچنین نشان داد، گوش دادن فعال، تفکر انتقادی، درک مطلب، صحبت کردن، نظارت و هماهنگی، شش مهارتی هستند که جای خالی آن‌ها بیشترین هزینه را به کشور تحمیل می‌کند.

Call Now Button