تغییرات اقلیمی، تلخی بی پایان برای ونکوور زیبا

قسمت اول)
غلامرضا میرکی
دکترای ایمنی و مدیریت محیط زیست
q_miraki@yahoo.com

زیبایی خیره کننده، پیرایش فضای سبز زیبا، با گلها و گیاهان تزئینی نژاد اروپایی ، منظره زیبای اقیانوس از دل جنگل‌های زیبا با سرو های سر به فلک کشیده، زیبایی خیره کننده برف و تفریحات زمستانی ، گشت های دریایی تفریحی تابستانی و سفر های کوتاه مدت ساعتی و روزانه در قالب دیدنی های دریایی و ماهیگیری، غواصی و اسکی روی آب و جت اسکی با هر سلیقه و بودجه ای جز ویژگی های انحصاری اقلیمی غربی ترین شهر مدرن جهان هست که با اسلوب شهری قوی همواره جزو پنج شهر برتر دنیا بوده از زمان ارزشگذاری تا کنون.
شهری که عمدتا دو فصل زیبا را سپری می کرد، بهار و پاییز
ولی این روند انگاری دستخوش تغییر شده و از چند سال پیش تاکنون شرایط را برای ساکنین این زیبا شهر که همه طیف و طبقه ای در آن یافت می شود، به گونه ای بر هم زده تا نظاره گر زمستان و تابستان هم باشند، شرایط نا آماده منازل مسکونی خصوصا در برخورد با گرمای طاقت فرسا به گونه ای بود که تاب توان آوری را از زیستمندان خصوصا انسان می گرفت.
و همچین باران های بدون پایان و سرمای چندین درجه زیر صفر برای مدتی طولانی و به ناگاه گرمای هوا آب شدن یخ ها با سرعت زیاد و مسدودی راه های مواصلاتی و بر هم خوردن نظم عموی شهر در یک کلام زندگی شهری را با اختلال مواجه نموده بود به گونه ای که یک جمله را در هر کوی و برزن و حتی با بازکردن پیچ رادیو و تلویزیون می شنیدی (تا کنون سابقه نداشته) بله تجربه بی سابقه ها برای این کلان شهر زیبا با آرایش گیاهان زیبای اروپایی.
اما این بزرگ معلول کدام علت است، شاید واژه تغییرات اقلیمی را بارها شنیده باشید، بله تغییرات اقلیمی که حاصل یک فرایند چند ده ساله دخالت انسان در کره خاکی و بهره گیری خودخواهانه او از مواهب این کره هست یکی از اصلی ترین علت های این تغییر رویه و رفتار آب و هوایی است که شهروند ونکووری طی سه سال گذشته کاملا آن را با تمام وجود درک نموده است.
پس از انقلاب صنعتی نگاه انسان بدون لحاظ هیچ منویاتی صرفا و صرفا برداشت حداکثری از منابع زیستی و فیزیکی بود تا بدین وسیله اقتدار خود را به بهترین شکل ممکن به عنوان اشرف مخلوقات به نمایش بگذارد، این اتفاق افتاد و جنگل ها یکی پس از دیگری قربانی توسعه شهر نشینی، منابع کانی در خدمت توسعه صنعت و منابع اعماق زمین عهده دار تامین انرژی شد.
حکمرانی ها توسعه پیدا کرد و اقتصاد برتر از آن تکنولوژی شد و جنگ برتری جویی به انسان‌ها رسید تا از میان خود برتر از برتر را در یک مسابقه بی پایان به اثبات برسانند.
گاهی آلمان، گاهی ژاپن، گاهی آمریکا و گاهی چین و…..
نتیجه این جنگ قدرت شد تخریب بیش از اندازه منابع، افزایش گازهای گلخانه ای، افزایش جمعیت انسان ، کاهش شدید منابع آبهای شیرین هدف بزای زیست بوم ها، افزایش جمعیت حیوانات قابل دامپروری ، تخریب جنگل‌های طبیعی و تبدیل آن به زیست گاه های کشاورزی، سد سازی های گسترده و تخریب مکان های طبیعی زیست مندان ابی و دریایی و……
اما شاید بتوان بیشترین سهم را در ایجاد تغییر آب و هوایی به تامین انرژی از سوخت های فسیلی داد. جایی که بزای استخراج طلای سیاه نیاز به استقرار دستگاههایی بود که چند ده هکتار از سطح مراتع و جنگل‌ها و یا خور ها و تالاب های ها الزاما می بایست تخریب می شد و برای انتقال آن لوله گذاری های عظیم و تسویه و بازار رسانی ……
همه اینها طی صدسال اخیر رخ داده و حجم تبدیل این ماده به انرژی مفید برای زندگی انسان‌ها توام با زائداتی بود که خود عامل اضمحلال نسلهای بعد را سبب شد.
دی اکسید کربن، متان، سولفید های هییروژنه ، آمونیاک جزو گازهایی بودند که نقش موثری مانند ایجاد یک لایه در سطح کره خاکی داشته و مانع از برون رفت و رفتار طبیعی انرژی گرمایی تولیدی ناشی از تابش طبیعی خورشید شوند به چونه ای که رفته رفته و طی شش دهه این حجم از تراکم گازها و محبوس شدن گرما در سطح زمین سبب شد تا پدیده ای در زمین شکل بگیرد که نام آن (تغییرات اقلیمی) نهاده شد.

Call Now Button