فصل آتش‌سوزی سال جاری در کانادا، بدترین فصل ثبت‌شده تاریخ شد

فصل آتش‌سوزی 2023 کانادا پس از آتش‌سوزی شدید بیش از 75000 کیلومتر مربعی، در منطقه‌ای به وسعت پاناما، رکورد بی سابقه ای را شکست.

داده های ماهواره ای نشان داد کشور رکورد قبلی را که در سال 1989 ثبت شده بود، بین شنبه و یکشنبه پشت سر گذاشت. اما Canadian Ineragency Forest Fire Centre گزارش داد، کانادا بعد از ظهر دوشنبه رکورد خود را شکست.

Mike Flannigan، استاد دانشگاه Thompson Rivers در Kamloops که در مورد آتش سوزی و تغییرات آب و هوایی تحقیق می کند، گفت: ما در یک قلمرو جدید برای آتش سوزی هستیم.

بدون توجه به زمان، یک چیز قطعی بود، رکورد فوق العاده زود به دست آمده است. هسته اصلی فصل آتش‌سوزی در کانادا معمولاً تا هفته آخر جون ادامه پیدا نمی کند، و دمای بالاتر از میانگین تابستان می‌تواند شرایط را برای افزایش بیشتر این رکورد فراهم کند.

تا کنون، کبک بیشترین زمین سوخته را در بین هر استان یا منطقه ای داشته است. آلبرتا، Saskatchewan، بریتیش کلمبیا، مناطق شمال غربی و Nova Scotia نیز به شدت آسیب دیده اند. اما این می تواند به زودی تغییر کند زیرا Environment Canada انتظار دارد هوای گرمتر از حد معمول در تابستان بر بیشتر کانادا حاکم شود.

فصل اوج آتش سوزی در سراسر کانادا متفاوت است. از نظر تاریخی، نیمی از زمین هایی که هر سال در آلبرتا می سوزند، در ماه می است.

Flannigan گفت: بیشتر حوزه ها دوران اوج خود را پشت سر گذاشته اند. به جز بریتیش کلمبیا.

از دهه 1970، متوسط مساحت سالانه سوخته شده در کانادا تقریباً دو برابر شده است.

میزان زمین های سوخته در بریتیش کلمبیا در سال جاری، سال 2023 را در میان سه فصل برتر آتش سوزی ثبت شده قرار داده است. سه فصل بزرگ دیگر (2017، 2018 و 2021) همه در پنج سال گذشته رخ داده اند.

آتش سوزی امسال Donnie Creek که همچنان در حال افزایش است، بزرگترین آتش سوزی ثبت شده در تاریخ استان است و تاکنون منطقه ای دو برابر مترو ونکوور را سوزانده است.

دستور العمل جهانی برای آتش سوزی جنگلی به سه عنصر نیاز دارد: سوخت برای سوزاندن، جرقه ای برای شعله ور کردن و هوای خشک، گرم و بادی که به جهنم اجازه گسترش می دهد.

Flannigan می گوید، سوخت های جنگلی به طور فزاینده ای در دسترس هستند. افزایش میانگین دمای جهانی در کانادا بین دو تا چهار برابر بیشتر است و شرایط جوی گرم‌تر مانند یک کوره عمل می‌کند، رطوبت را از سوزن‌ها، برگ‌ها و چوب‌های مرده جنگل می‌مکد و سوخت را آماده می‌کند تا در آتش‌های شدید مشتعل شود.

هر ساله در کانادا، انسان ها مسئول تقریباً نیمی از آتش سوزی های جنگلی هستند. نیمی دیگر توسط صاعقه مشتعل می شوند، اما منجر به سوختن بیش از 80 درصد از منطقه در سراسر کشور در هر سال می شود.

و به نظر می‌رسد حوادث آتش‌سوزی‌های جنگلی که توسط انسان ایجاد می‌شود در حال کاهش اما صاعقه در حال افزایش است.

Call Now Button