تابستان فصل گشت و گذار

به علت آب و هوای همیشه سرد کانادا تابستان برای کانادایی‌ها فصلی شلوغ و پر رفت و آمد است. فصل میوه‌های خوشرنگ، دریا و شنا، سرسبزی طبیعت و گشت و گذار.

در تابستان هر کدام از استان‌های کانادا آب و هوای مخصوص خودشان را دارند، اما بریتیش کلمبیا گرم‌ترین استان و شهرهای ویکتوریا و ابوتسفورد گرم‌ترین شهرهای کانادا در تابستان هستند.

ایرانیان باستان در ماه‌های مختلف تابستان جشن می‌گرفتند.

تیرگان یکی از جشن‌های تابستانی ایرانیان باستان است که هرساله همراه با آب‌پاشی، رقص و آواز و آرزوی طلب بارندگی فراوان در سیزدهم تیرماه برگزار می‌شود.

امروز این جشن همچنان در استان‌های مازندران، کرمان و یزد و شهر فراهان که مرکز بزرگ جشن تیرگان است، برگزار می‌شود.

امردادگان در فارسی به معنای بی‌مرگ و یک سنت باستانی ایرانی است که ۱۲۷ روز پس از نوروز برگزار می‌شود. نام ماه پنجم تقویم فارسی یعنی مرداد نیز از کلمه امرداد یا امرتات گرفته شده است.

جشن امردادگان روز هفتم مردادماه و به منظور ادای احترام به فرشته جاودانگی و بی‌مرگی که مسئول نگهبانی از جهان و گیاهان است برگزار می‌شود.

شهریورگان یا آذر جشن در روز چهارم ماه شهریور برگزار می‌شود. این روز در ایران باستان روز پدران ایران باستان نیز بود.

شهریورگان مصادف با زادروز داریوش و مانی نیز هست. آتش افروختن، دورهمی و تقسیم خوراکی‌ها و غذاها با نیازمندان از جمله مراسم این جشن در بین ایرانیان است.

تیرگان در کانادا به صورت جشنواره‌ای فرهنگی – هنری که شامل رقص، موسیقی، آواز، تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی، تاریخ و ادبیات ایرانی هر دو سال یک بار در تورنتو برگزار می‌شود.

چند ده هزار نفر از ایرانیان کانادا در این جشن شرکت می کنند.

Call Now Button