دریای خزر در حال کوچک شدن است

تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان می‌دهند، دریای خزر،‌ بزرگ‌ترین دریاچه جهان به سرعت در حال کوچک شدن است. کوچک شدن این دریاچه باعث نگرانی شدید قزاقستان شده است.

آنها هشدار داده‌اند دریای خزر هم ممکن است به سرنوشت دریاچه آرال دچار شود. دریاچه آرال در مرز قزاقستان و ازبکستان که زمانی چهارمین دریاچه بزرگ جهان بود، تقریبا به طور کامل خشک شده است.

کوچک شدن دریای خزر بر روی اکوسیستم و اقتصاد و تجارت دریایی در مناطق اطراف این دریاچه در قزاقستان تاثیر گذاشته است. از دلایل اصلی کاهش سطح آب می توان به تغییرات اقلیمی و ساخت سدهای جدید در بستر رودخانه‌هایی که به دریاچه می‌ریزد اشاره کرد.

تصاویر تازه ی در سایت شرکت ملی فناوری فضایی قزاقستان منتشر و به صورت گسترده در رسانه‌ها منعکس شد. این عکس‌ها نشان می دهند خط ساحلی دریای خزر در قزاقستان عقب رفته و بخش بزرگی از بستر آن در شمال دریاچه نمایان شده است.

داده‌های سنجش از دور نشان می‌دهد، بستر دریای خزر در دوره زمانی پانزده ساله به میزان قابل توجه ۷/۱ درصد کوچکتر شده است. سال ۲۰۰۸ حجم آب دریای خزر در قزاقستان حدود ۱۱۴ هزار کیلومتر مکعب بود که در سال ۲۰۲۳ به کمتر از ۱۰۶ هزار کیلومتر مکعب رسیده است.

در گزارش‌های دیگر آمده است، دریای خزر در کرانه‌های شمالی کم عمق‌تر شده است. سایت خبری تایم قزاقستان نیز گزارش داد، فعالیت نیروگاهی در شهر آق‌تاو که آب ورودی از دریای خزر را شیرین می‌کند، به دلیل پایین آمدن سطح آب در کانال ورودی، متوقف شده است.

فعالان محیط زیست می گویند، تاثیر منفی کاهش سطح آب دریای خزر روی اکوسیستم و صنایع دریایی آغاز شده است. ماهیگیران منطقه منگیستاو از کاهش ذخایر ماهی شکایت می‌کنند و جمعیت فک‌ها هم به دلیل آلودگی آب و افزایش تردد دریایی رو به کاهش است.

اورین‌باسار توگجانوف، بوم‌شناس قزاق معتقد است عمق دریای خزر به این دلیل در حال کاهش است که بعد از ساختن آب‌بندهای جدید در خاک روسیه، ورودی آب از رودخانه‌های ولگا و اورال به دریای خزر کاهش یافته است.

عظمت سارسنبایوف، فعال محیط زیست گفته است: ده سال پیش ما باید ۲۰۰ متر شنا می‌کردیم تا به این سنگ‌هایی که الان روی آن ایستاده‌ایم برسیم. همان طور که می‌بینید الان می‌توانیم تا آنجا قدم بزنیم.

برای مردم منگیستاو،‌ وضعیت دریای خزر مسئله مرگ و زندگی است. آنها از آب دریا برای تهیه آب آشامیدنی و همین طور گرمایش استفاده می‌کنند. هیچ گونه رودخانه‌، آبگیر یا منابع زیرزمینی برای تامین آب آشامیدنی وجود ندارد. آب دریا به تدریج در حال خشک شدن است و هیچ مقامی نیست که سوال کند چه اتفاقی دارد می‌افتد؟

Call Now Button