کارشناسان به دخالت کانادا در هائیتی واکنش نشان دادند

پس از بالا گرفتن درگیری های داخلی در هائیتی، کانادا و ایالات متحده در عملیاتی مشترک، خودروهای زرهی را برای کمک به پلیس این کشور ارسال کردند. حال این اقدام با واکنش هایی مواجه شده است.

مدیر کل پلیس ملی هائیتی (HNP)در بیانیه‌ای اعلام کرد، هواپیماهای ارتش کانادا و ایالات متحده وارد پورتو پرنس شدند تا تجهیزات امنیتی حیاتی خریداری شده توسط دولت هائیتی، از جمله خودروهای تاکتیکی و زرهی، و تدارکات را به کشور منتقل کنند.

دولت فدرال کانادا می‌گوید، این کشور با سایر شرکای بین المللی با پلیس هائیتی برای اجرای قانون در این کشور همکاری خواهد کرد.

در این بیانیه به هیچ گونه ارسال تجهیزات پلیسی مانند سلاح گرم و جلیقه ضد گلوله اشاره نشده است.

ملانی جولی وزیر امور خارجه و آنیتا آناند وزیر دفاع ملی کانادا در بیانیه‌ای اعلام کردند، این تجهیزات برای کمک به پلیس ملی هائیتی در برابر خشونت طلبی نیروهای ضد دولتی هائیتی به این کشور ارسال شده اند.

رئیس جمهور هائیتی سال گذشته ترور شد، بیماری وبا شیوع پیدا کرده و مردم درگیر خشونت‌های جنسی هستند. به دلیل این نگرانی ها  دولت هائیتی از کشورهای دیگر از جمله کانادا و ایالات متحده درخواست کمک‌های امنیتی کرد.

سباستین کریر، سفیر کانادا در هائیتی اعلام کرد، برای جلوگیری از افشای اطلاعاتی که در اختیار باندهای داخل کشور است. شماره یا مدل خودروهای ارسالی به هائیتی منتشر نخواهد شد.

با وجود کمک های اخیر دولت کانادا و وعده ی کمک مالی در آینده به این کشور، برخی کارشناسان که وقایع این کشور را در دو دهه گذشته از نزدیک دنبال کرده اند، با این کار مخالف هستند.

ژیل ریوارد، که بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ و سپس در سال ۲۰۱۴ سفیر کانادا در هائیتی بود می گوید، اجازه دهید هائیتی خودش سرنوشتش را تعیین کند. تا زمانی که بین مردم و دولت هائیتی برای برگزاری انتخابات و تشکیل یک دولت توافق صورت نگیرد کانادا نباید در امور این کشور مداخله کند.

نخست وزیر جاستین ترودو در توئیتی بر تعهد کانادا به حمایت از اجرای قانون هائیتی تاکید کرد و نوشت: ما متعهد به حمایت از پلیس ملی هائیتی در حفاظت و خدمت به مردم این کشور هستیم. ما به حمایت از احیای امنیت در هائیتی ادامه خواهیم داد.

Call Now Button