آنفولانزای پرندگان در کانادا

موج بی سابقه آنفولانزای پرندگان در کانادا در حال گسترش است. در کبک، دو مزرعه در حال حاضر آلوده بوده و یک مورد دیگر نیز تحت بررسی است.
در ۷ اکتبر وجود ویروس H5N1 در یک انبار در نزدیکی منطقه ناپیرویل در مونترگی ثابت شد. بعد از آن یک مرغداری آلوده به این ویروس نیز توسط آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا CFIA شناسایی شد. اما اسمی از این مرکز برده نشده است.
مارتین پلتیه، مدیر کل تیم کنترل بیماری‌های طیور کبک EQCMA گفت، این موضوع بسیار نگران کننده است. این نوع از آنفلوانزای پرندگان بسیار خطرناک است و بسیار سریع گسترش پیدا می کند. این برای اولین بار است که ما شاهد شیوع این بیماری در چنین وسعتی در کانادا هستیم.
کانادا قبلا نیز با دو دوره از آنفولانزای مرغی درگیر بوده است. یک بار در سال ۲۰۰۴ در بریتیش کلمبیا و یک بار در سال ۲۰۱۵ در انتاریو.
اما از ابتدای سال جاری، این ویروس از منطقه ای به منطقه دیگر کشور را الوده کرده است. تاکنون ۷۸ مکان آلوده شناسایی شده و بیش از سه میلیون پرنده باید معدوم شوند.
پلتیه گفت، آنفولانزای پرندگان در کانادا عمدتاً توسط فضولات پرندگان مهاجر که در بهار و پاییز به کشور می آیند، منتقل می‌شود. دسته‌های کوچک پرندگان که در فضای باز پرورش داده می‌شوند احتمال دارد فضولات آلوده را زیر پای خود له کنند یا به آن نوک بزنند. یا در فضاهای پرورش پرندگان سربسته، تولید کننده، کارمندان یا بازدیدکنندگان اگر روی فضولات آلوده راه رفته باشند، می‌توانند ویروس را وارد ساختمان کنند. به همین دلیل است که تمام افراد باید قبل از ورود به ساختمانی که پرندگان در آن نگهداری می‌شوند، باید کفش خود را تعویض کرده یا از روکش کفش استفاده کنند.
پس از شناسایی پرنده آلوده مراتب باید به آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا اطلاع رسانی شده، سپس برای جلوگیری از انتشار ویروس بیماری‌زا به مزارع همسایه کشته شود.
اقدامات قرنطینه‌ای توسط CFIA در محدوده ۱۰ کیلومتری اطراف مزرعه آلوده اعمال می‌شود. تولیدکنندگان در این محدوده باید مجوز انتقال دام‌های خود به کشتارگاه را دریافت کنند و بازدیدکنندگانی مانند افراد منتقل کننده پروپان یا تحویل دهندگان غذا باید هنگام خروج از منطقه‌ای که منطقه کنترل اولیه نامیده می‌شود، چرخ های وسایل نقلیه خود را بشویند.
کارشناسان می گویند، خطر انتقال این بیماری از پرندگان به انسان بسیار کم است.
یک دامپزشک اپیدمیولوژیست می گوید، موارد شناسایی شده به شکلی نگران کننده در حال افزایش است. آنچه در حال حاضر در غرب اتفاق می‌افتد کاملاً فاجعه بار است.

Call Now Button