احتمال وقوع زمین لرزه ای بزرگ در BC وجود دارد، در صورت وقوع چه اتفاقی می افتد؟

تقریبا یک سال پس از وقوع سیل ویرانگر بریتیش کلمبیا، برنامه ریزان اضطراری تصور می کنند یک زلزله فاجعه بار محتمل چگونه می تواند باشد.
تصور کنید ساعت 1:59 بعد از ظهر است در یک پنجشنبه مرطوب در ژانویه. سه روز متوالی باران شدید در خط ساحلی بریتیش کلمبیا به 300 میلی متر رسیده است. در کوه‌های آلپ، دما در حال افزایش است و آب مذاب را به پایین رودخانه می‌فرستد.
این همه آب باعث رانش زمین در سراسر منطقه می شود. Vancouver’s North Shore و Chilliwack Valley به شدت آسیب دیده اند. سطح آب در رودخانه های Squamish، Seymour، Chilliwack و Coquihalla افزایش یافته است.
در مرکز استان، بارندگی زیاد باعث شکسته شدن لوله‌های آب و آبگرفتگی زیرزمین‌ها شده است. بسیاری از مزارع زیر آب هستند. بزرگراه پوشیده از ریزش سنگ است و داوطلبان در حال انباشتن کیسه های شن هستند زیرا رودخانه ها در Cowichan Valley طغیان کرده اند.
در جاده، بسیاری از مسیرها مسدود یا منحرف شده اند تا رانندگان بتوانند از سیل دوری کنند. والدین فرزندان خود را زودتر از مدرسه می‌برند.
عقربه دقیقه به ساعت 2 بعد از ظهر می رسد.
دولت BC در آخرین طرح بلایای خود که برای اولین بار در هفت سال گذشته به عنوان بخشی از استراتژی واکنش فوری استانی در برابر زلزله (PEIRS) به روز شد می گوید، برای بسیاری، زلزله قبل از اینکه احساس شود شنیده می‌شود.
صدای ان آهسته و غرشی شبیه صدای قطار باری است و بلافاصله پس از 10 تا 20 ثانیه لرزش شدیدی آغاز می شود.
در یک سناریو، برنامه‌ریزان اضطراری استانی مدل‌سازی کردند که در صورت وقوع زلزله‌ای به بزرگی 7 ریشتر در منطقه مترو ونکوور چه اتفاقی می‌افتد. در دیگری، ویکتوریا بزرگ با زلزله 7.3 ریشتری مدلسازی شده است.
در هر دو مورد، ویرانی شبیه به چیزی است که منطقه در تاریخ مدرن خود ندیده است.
در مکان های کم ارتفاع مانند ریچموند، زمین لرزان، آب را از میان خاک، ماسه و سنگ‌ها بالا می کشد و فوراً زمین‌های جامد را به شکل نیمه مایع تبدیل می شوند. هر چیزی که روزگاری زمین از آن حمایت می کرد، در باتلاق فرو می رود.
ریزش سنگ مسیرهای حمل و نقل را قطع کرده. دایک ها شکسته می شوند. آتش سوزی در محل پاره شدن خطوط گاز و برق به وجود می آید.
گزارش PEIRS می‌گوید: تعداد کمی از ساختمان‌ها فرو می‌ریزند، بسیاری جابجا می‌شوند و ترک می‌خورند، و برخی دیگر در اثر آتش‌سوزی ویران می‌شوند.
این گزارش می‌گوید: بسیاری از کسانی که سعی می‌کنند به بیرون بدوند، در اثر سقوط دچار آسیب شدید یا مرگ می‌شوند و هزاران نفر به دام افتاده یا مجروح می‌شوند.
اگر مرکز زلزله در ونکوور باشد، پروژه های استان 2000 کشته و 1000 مجروح وخیم خواهند داشت. انتظار می‌رود 6500 نفر دیگر نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند و 21000 نفر دیگر به کمک یک امدادگر یا کسی که بتواند کمک‌های اولیه را ارائه کند نیاز دارند.
در سراسر استان، رودخانه جوی و زمین لرزه ترکیبی بیش از 16000 ساختمان را غیرقابل سکونت می کند و 70000 خانواده را از خانه های خود بیرون می کند.
در همین حال، اگر مرکز زلزله در ویکتوریا باشد منجر به مرگ 1000 نفر، بستری شدن 3700 نفر در بیمارستان و 10000 مجروح دیگر خواهد شد. تقریباً 43000 خانوار آواره خواهند شد.
در هر دو سناریو، اولین پاسخ‌دهندگان و بیمارستان‌ها به سرعت تحت فشار قرار می‌گیرند و احتمالاً بسیاری از آنها با وخامت وضعیت سلامتی مواجه خواهند شد.
این گزارش خاطرنشان می‌کند، هیچ یک از برآوردهای تلفات، اثرات شرایط پزشکی زمینه‌ای یا خطرات ثانویه مانند تصادفات خودرو، سقوط، انفجار، آتش‌سوزی، رانش زمین، آب‌گرفتگی، سونامی، یا اثرات روانی را در نظر نمی‌گیرند.
آسیب های سازه ای همه جا وجود خواهند داشت. یک تا 1.7 میلیون نفر خانه هایشان در اثر لرزش و پیامدهای آن آسیب خواهد دید.
فعالیت اقتصادی متوقف می شود. به ازای هر روزی که Vancouver Fraser Port Authority از کار بیفتد، 647 میلیون دلار محموله از دست می رود، چیزی که اثرات آبشاری در سراسر کشور خواهد داشت.
خسارات اقتصادی از 30 میلیارد دلار در صورتی که مترو ونکوور مرکز زمین لرزه باشد، تا 20 میلیارد دلار اگر ویکتوریا بیشترین ضربه را ببیند، متغیر است.
این گزارش خاطرنشان می‌کند، پیامدهای اقتصادی کلی احتمالاً بسیار بیشتر خواهد بود، در حالی که مطالعات دیگر اشاره می‌کنند که ونکوور به تنهایی ممکن است با خسارت 10 میلیارد دلاری مواجه شود.
پس لرزه ها احتمالا ماه ها ادامه خواهند داشت.
20 ثانیه ویرانگر اولیه تکان دادن به همین جا ختم نمی شود.
پس لرزه‌های بزرگتر از شش ریشتر احتمالاً برای ماه‌ها ادامه خواهند داشت و باعث ایجاد آشفتگی و آسیب روانی بیشتر به ساکنان آسیب دیده می‌شوند.
نویسندگان این گزارش می نویسند: احتمال کمی وجود دارد که یک پس لرزه بزرگتر از رویداد اولیه باشد.
این گزارش خاطرنشان می‌کند، در این بین، کسب‌وکارهای کوچک به شدت تحت تأثیر اختلالات زنجیره تأمین قرار خواهند گرفت و خدمات بانکی از جمله دستگاه‌های خودپرداز ممکن است تا حد زیادی در دسترس نباشند.
خدمات اولیه مانند آب، برق و گاز احتمالاً برای چندین ماه قطع یا مختل خواهند شد.
با بارگذاری بیش از حد شبکه های سلولی، پیام های متنی احتمالاً یکی از ساده ترین راه ها برای برقراری ارتباط خواهد بود. حتی ارتباطات رادیویی ممکن است با ازدحام مواجه شود.
در این گزارش آمده است، ممکن است اتکا به روش‌های ارتباطی پشتیبان، مانند تلفن‌های ماهواره‌ای و خدمات رادیویی آماتور افزایش یابد.
در شهر، پناهگاه های شلوغ و عدم دفع زباله می تواند منجر به شیوع بیماری شود. از سوی دیگر، جوامع منزوی که با یک جاده یا پل با بیرون اتباط دارند، می توانند برای مدت طولانی به طور کامل قطع ارتباط شوند.
در این سند اشاره شده است پس از یک زلزله فاجعه بار، انتظار می رود دولت B.C تمام اولویت های خود را به سمت واکنش به بلایا تغییر دهد.
دفتر نخست وزیری و کابینه، مرکز هماهنگی فوریت های استانی در ویکتوریا را هدایت می کند، که به نوبه خود، اطلاعات را به مراکز هماهنگی اضطراری منطقه ای و محلی، شهرداری ها و کشورهای اول ارسال می کند.
در بدترین سناریو، استان ممکن است یک مرکز واکنش اضطراری و بازیابی فاجعه بار ایجاد کند تا فرماندهی یکپارچه و به اشتراک گذاری اطلاعات با مطبوعات و مردم را ارائه دهد.
Emergency Management BC (EMBC) استراتژی واکنش استان در برابر زلزله را فعال می کند، به دولت توصیه می کند وضعیت اضطراری استانی را اعلام کند و برای کمک فدرال با اداره امنیت عمومی کانادا تماس می گیرد.
دولت فدرال تقریباً مطمئناً CONPLAN PANORAMA را فعال خواهد کرد، یک طرح اضطراری برای نیروهای مسلح کانادا در صورت وقوع یک زلزله فاجعه بار در سواحل B.C. که به معنای استقرار سربازان در مناطقی در سراسر جزیره ونکوور، Lower Mainland یا Southern Interior است.
ارتش وظیفه دارد از جوامعی که مستقیماً تحت تأثیر زلزله قرار گرفته یا از تأثیرات آن ارتباطش قطع شده، پشتیبانی کند. به همین ترتیب واحدهای نظامی مثل جریان سیل سال گذشته در بخشهایی از B.C. ، نیروهای مسلح نیز ممکن است در جوامع بومی مستقر شوند، اما تنها پس از مشورت با رهبری آنها.
سیستم هشدار زودهنگام زلزله می تواند ضربه را کاهش دهد
این سناریو استفاده از سیستم هشدار زودهنگام زلزله را در نظر نمی گیرد، سیستمی که قبلاً تا حدی مستقر شده و انتظار می رود در سال های آینده در بخش هایی از B.C عملیاتی شود.
پس از راه‌اندازی، این سیستم می‌تواند به مردم هشداری بدهد که از ساختمان‌ها و تونل‌ها و پل‌های در حال فروریختن فرار کنند.
با هشدار، SkyTrains می‌تواند متوقف شود، جراحان فرصتی برای تثبیت بیماران خواهند داشت و آتش‌نشانان درهای سالن آتش‌نشانی را باز می‌کنند و به آن‌ها فرصت شروع کار می‌دهند.
در عین حال، گزارش استانی خاطرنشان می‌کند، سناریوی مدل‌سازی شده مفروضات زیادی را ایجاد می‌کند.
در صورت وقوع یک زلزله واقعی، ممکن است ساعت ها یا حتی روزها طول بکشد تا آگاهی موقعیتی معادل آنچه در اینجا ارائه شده است جمع آوری شود.
این گزارش و سناریوهای فرضی به ساکنان این شانس را می دهد که واکنش خود در برابر زلزله را تمرین کنند.Great British Columbia Shake Out سالانه مردم را تشویق می کند تا نحوه برخورد با زلزله را تمرین کنند.
و در فوریه سال آینده، دولت‌های شهری در سراسر B.C تمرینی به نام Exercise Coastal Response 2023 را اجرا خواهند کرد.
وزارت حمل و نقل به عنوان بخشی از برنامه خود برای ارتقای زیرساخت‌های لرزه‌ای مانند پل‌ها و بزرگراه‌ها، سالانه 5 میلیون دلار در نظر گرفته است.
از سوی دیگر، مقاوم سازی مدارس با وجود اعتبارات مصوب و وعده داده شده 2 میلیارد دلاری، هنوز راه زیادی در پیش دارد.

Call Now Button