بارداری و واکسن ها: چند کانادایی واکسینه شده اند؟

نرخ واکسیناسیون در میان بریتیش کلمبیایی‌های باردار طی سه سال گذشته به شدت افزایش یافته است، روندی که تا حدی توسط ارائه‌دهندگان مراقبت‌های زایمان بیشتر هدایت می‌شود که به زنان توصیه می‌کنند واکسیناسیون قبل از زایمان را انجام دهند.

بر اساس گزارشی از اداره آمار کانادا که روز سه شنبه منتشر شد، درصد زنان باردار واکسینه شده علیه سیاه سرفه در B.C. از 25.6 درصد در سال 2019، بیش از دو برابر شده و به 52.4 درصد در سال 2021 رسید.

همچنین دستاوردهای قابل توجهی در واکسیناسیون علیه آنفولانزا حاصل شد، به طوری که نرخ واکسیناسیون در بریتیش کلمبیا از 49.8 درصد در یک دوره سه ساله به 61 درصد افزایش یافت.

افزایش نرخ واکسیناسیون قبل از زایمان در اکثر استان ها حاصل شده است. متوسط نرخ واکسیناسیون آنفولانزا در کانادا در سال 2021 به 52.7 درصد رسید که تقریباً هشت درصد بیشتر از سال 2019 بود.

اما در حالی که B.C. در جایگاهی بسیار بالاتر از میانگین ملی برای واکسیناسیون آنفولانزا قرار دارد، میزان واکسیناسیون در آن برای سیاه سرفه کمتر از استان ها و مناطق دیگر در کانادا است.

سیاه سرفه یک عفونت باکتریایی مسری است که ریه ها و راه های هوایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

سیاه سرفه باعث حملات شدید سرفه می شود که می تواند منجر به خفگی یا استفراغ شود. سازمان فدرال خاطرنشان می کند، سرفه می تواند به قدری شدید باشد که نتوانید نفس بعدی خود را به راحتی بگیرید.

بر اساس گزارش Health Canada، سالانه بین 1000 تا 3000 نفر به این بیماری مبتلا می شوند. نرخ آلودگی سالانه جهانی گاهی اوقات به 40 میلیون نفر می رسد و مرگ و میرها گاهی به 400000 نفر در سال می رسد.

بیماری تنفسی می تواند ماه ها بدون درمان آنتی بیوتیکی ادامه داشته باشد و در برخی موارد باعث آسیب مغزی یا مرگ شود. کودکان زیر یک سال واکسینه نشده بیشتر در معرض خطر هستند.

تقریباً همه زنان باردار مورد بررسی در نظرسنجی سراسری کانادا دارای یک ارائه دهنده مراقبت های زایمانی بودند. در سال 2021، دو سوم گفتند، توصیه هایی برای دریافت واکسن آنفولانزا و Tdap (کزاز، دیفتری و سیاه سرفه) دریافت کرده اند، همانطور که کمیته ملی مشاوره ایمن سازی توصیه کرده است.

این در حالی است که در سال 2019 ، 49 درصد از زنان باردار گفته اند، توصیه ای برای واکسینه شدن علیه سیاه سرفه دریافت کرده اند و 61 درصد گفته اند توصیه هایی برای واکسینه شدن علیه آنفولانزا دریافت کرده اند.

StatsCan در گزارش خود خاطرنشان می کند: این افزایش در توصیه های ارائه دهندگان مراقبت زایمان، به توضیح افزایش کلی پوشش واکسن سیاه سرفه و آنفولانزا که در سال 2021 مشاهده شد کمک می کند.

به طور کلی، از هر 10 زن، یک زن گفت با تاخیر 30 روزه یا بیشتر در واکسیناسیون علیه سیاه سرفه و آنفولانزا مواجه بوده است.

این گزارش خاطرنشان می کند، دریافت نکردن توصیه برای واکسینه شدن در دوران بارداری همچنان باعث کاهش نرخ واکسیناسیون در میان برخی از جمعیت ها می شود.

دلیل اصلی اینکه زنان باردار واکسن های قبل از زایمان را دریافت نکردند، عدم آگاهی از توصیه متخصصان بود.

در طول سه سال گذشته، شکافی در میزان واکسیناسیون بین زنان بومی و غیربومی ایجاد شده است: 57 درصد از زنان بومی در سال 2021 علیه سیاه سرفه واکسینه شدند، در حالی که این رقم در زنان غیربومی 65 درصد بود.

این یک روند معکوس نسبت به سال 2019 است، زمانی که زنان بومی (45 درصد) و زنان غیربومی (44 درصد) علیه این بیماری باکتریایی واکسینه شدند.

زنان بومی باردار در میزان واکسیناسیون علیه آنفولانزا نیز از زنان غیربومی عقب تر بودند.

گزارش StatsCan نشان می‌دهد، برخی از تفاوت‌ها ناشی از بیشتر بودن پاسخ‌دهندگان بومی به نظرسنجی است که می‌گویند ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی واکسیناسیون قبل از زایمان را در طول ملاقات توصیه نمی‌کنند.

این گزارش خاطرنشان کرد: عوامل دیگر، مانند تفاوت در دسترسی به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و موانع و پیش داوری هایی که در طول دسترسی به مراقبت های بهداشتی با آن مواجه می شوند، ممکن است تفاوت در پوشش و توصیه های واکسیناسیون را توضیح دهند.

نرخ واکسیناسیون نیز تفاوت های گسترده ای را در میان سایر گروه های نژادی نشان داد: نرخ واکسیناسیون علیه سیاه سرفه از 55 درصد در میان سیاه پوستان کانادا تا 72 درصد در میان کانادایی های چینی متفاوت بود.

61 درصد دیگر از کانادایی‌های جنوب آسیا گفتند به خاطر دارند توصیه‌ای برای دریافت واکسن‌های قبل از زایمان دریافت کرده‌اند، در مقایسه با 72 درصد در میان زنان غیر بومی و غیر نژادی.

تقریباً سه چهارم زنان گفتند که همه‌گیری COVID-19 بر تصمیم آنها برای دریافت واکسن‌های قبل از زایمان تأثیری نداشته است.

اما برای برخی از زنان باردار، بیماری همه گیر تأثیر زیادی بر تصمیم آنها برای واکسیناسیون قبل از زایمان داشت.

بیش از هر گروه دیگری، 39 درصد از کانادایی‌های باردار فیلیپینی و 26 درصد از کانادایی‌های باردار آسیای جنوبی گفتند بیماری همه‌گیر باعث می‌شود آنها بیشتر به واکسینه شدن تمایل پیدا کنند.

Call Now Button