تغییر فرمت جام جهانی در سال 2026 می تواند به این معنی باشد که کانادا میزبان مسابقات بیشتری خواهد بود

با تکمیل جام جهانی فوتبال امسال در قطر، زمان آن است که به سال 2026 نگاه کنیم، زمانی که کانادا، ایالات متحده و مکزیک میزبان مشترک این مسابقات خواهند بود.

برنامه اولیه فیفا این بود که ایالات متحده میزبان 60 بازی از 80 بازی باشد. کانادا و مکزیک هر کدام تنها 10 بازی دریافت کردند.

اما قالبی که بر اساس آن برنامه ریزی شده بود، اکنون پس از اظهارات اخیر Gianni Infantino رئیس فیفا، زیر سوال رفته است.

جام جهانی 2026 بزرگترین جام جهانی در تاریخ خواهد بود و فیفا تعداد شرکت کنندگان را از 32 به 48 تیم افزایش می دهد. کشورهای میزبان، کانادا، ایالات متحده آمریکا و مکزیک همگی در مسابقات حضور خواهند داشت.

برنامه اولیه شامل 16 گروه سه تیمی بود، به این معنی که هر کشور فقط دو بازی انجام دهد. اما پس از یک مرحله گروهی پر شور در قطر، فیفا در حال تجدید نظر در این فرمت است.

Infantino گفت، باید بگویم پس از این جام جهانی و موفقیت گروه‌های چهار تیمی، باید مجدداً بررسی کنیم یا دوباره در مورد قالب بحث کنیم که آیا 16 گروه سه تیمی یا 12 گروه 4 تیمی خواهیم داشت.

اگر فیفا در مورد 12 گروه چهار تیمی تصمیم گیری کند، چنین فرمتی باعث می شود دو کشور برتر هر گروه و همچنین هشت تیم برتر رتبه سوم صعود کنند.

این تضمین می کند هر کشور حداقل سه بازی را انجام دهد و همچنین به معنای بازی های بیشتر مرحله گروهی برای کل مسابقات، از 48 به 72 خواهد بود.

این افزایش 24 مسابقه در صورت اجرای برنامه به معنای افزایش مسابقات برای شهرهای میزبان کانادا یعنی ونکوور و تورنتو خواهد بود که طبق برنامه اولیه فقط 10 مسابقه را میزبانی می کردند.

اگر مسابقات اضافی به طور مساوی به 16 شهر میزبان داده شود (یعنی هر کدام 1.5 مسابقه)، به معنای سه مسابقه اضافی برای کانادا در BC Place در ونکوور و BMO Field در تورنتو خواهد بود. یا شاید با توجه به اینکه ایالات متحده قرار بود 75 درصد از مسابقات را میزبانی کند، فیفا درصد بیشتری از مسابقات را به کانادا و مکزیک اعطا کند.

جام جهانی 2026 که سه سال و نیم دیگر در جون و جولای برگزار می شود، اولین جام جهانی با سه کشور میزبان خواهد بود. مکزیک دو بار پیش از این (1970 و 1986) میزبان جام جهانی مردان و ایالات متحده در سال 1994 میزبان بوده است.

کانادا که میزبان جام جهانی زنان در سال 2015 بود، هرگز میزبان جام جهانی مردان نبوده است.

کانادا، ایالات متحده آمریکا و مکزیک به عنوان میزبان، شش کشور از منطقه کونکاکاف، هشت تیم از آسیا، نه تیم از آفریقا، شش تیم از آمریکای جنوبی، یکی از اقیانوسیه و 16 تیم از اروپا در این مسابقات حضور خواهند داشت. دو مکان باقیمانده توسط پلی آف بین قاره ای تعیین می شود.

Call Now Button