نخست وزیر ترودو، در مراسم یادبود پرواز PS752 بر تعهد کانادا به عدالت خواهی تاکید کرد

نخست وزیر ترودو در مراسم یادبود سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای PS752 توسط سپاه پاسداران، تاکید کرد کانادا تا زمانی که رژیم بی رحم پاسخگو نباشد، به دنبال عدالت خواهد بود.

پرواز PS752 از خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین در ژانویه 2020، اندکی پس از برخاستن از تهران توسط موشک های سپاه سرنگون شد. اکثر مسافران آن، از جمله 55 شهروند کانادایی و 30 ساکن دائمی عازم کانادا بودند.

مراسم یادبود در تورنتو با یک گالری هنری در ساعت 11 صبح آغاز و پس از آن مراسم رسمی به میزبانی انجمن خانواده قربانیان پرواز PS752 برگزار شد.

مقامات و سیاستمداران دیگر نیز از جمله پیر پولیور، رهبر حزب محافظه کار فدرال، جان توری شهردار تورنتو و داگ فورد نخست وزیر انتاریو در این مراسم حضور داشتند.

ترودو گفت: این مراسم یادآوری می کند سرنگونی PS752 فقط یک تراژدی کانادایی نیست، اگرچه ما در سراسر این کشور به عنوان یک تراژدی کانادایی برای آن سوگواری کرده ایم. دولت مسیری را برای اقامت دائم بستگان قربانیان پرواز PS752 که قصد اقامت در کانادا را دارند باز کرده است تا امکان نقل مکان بی دردسر را داشته باشند.

ترودو همچنین گفت، کانادا اخیراً به کشورهای همتا ملحق شد تا از ایران درخواست کند در مورد موشک های پرتاب شده توسط سپاه پاسداران که این پرواز را ساقط کرد، پاسخگو باشد. این اقدام در 28 دسامبر انجام شده و  پس از یک دوره شش ماهه، یکی از کشورهای شاکی می‌تواند ایران را به دادگاه بین‌المللی لاهه برده و  مجبور به پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان کند.

ترودو در زمان سخنرانی احساساتی به نظر می رسید و این سخنرانی با واکنش های پر شور حاضران مواجه شد.

ترودو در بخشی از سخنانش امتناع ایران از پاسخگویی را محکوم ‌کرد، که صدایی از میان جمعیت بلند شد: جمهوری اسلامی، آقای نخست وزیر نه ایران. ترودو پاسخ داد: خوب گفتی. پاسخ او با تشویق حاضران روبرو شد.

وی با اشاره به نمایشگاه هنری گفت، از به تصویر کشیدن جنایت‌های فراوان رژیم ایران و نقض حقوق بشر آن شگفت زده شد.

در پایان سخنرانی جمعیت شعار زن، زندگی، آزادی را به زبان انگلیسی تکرار کردند و ترودو این شعار را به زبان فارسی برای جمعیت تکرار کرد و همین مسئله تشویق و ابراز احساسات شدید حاضران  را برانگیخت.

ترودو روز جمعه نیز با برخی از اعضای خانواده های داغدار ملاقات کرده بود.

Call Now Button