۱۰ پیش‌ بینی اقتصادی برای سال ۲۰۲۳

در ابتدای سال گذشته قیمت بیت‌کوین در محدوده ۴۷ ‌هزار دلار قرار داشت که نسبت به ماه نوامبر سال قبل از آن چپایین‌‌‌تر آمده بود. اما کسی تصور نمی‌کرد در پایان سال‌ گذشته قیمت ها به یک‌سوم ابتدای سال کاهش یابند.

رویدادهای سال گذشته در بازار ارزهای دیجیتال نشان داد، پیش‌ بینی اقتصادی، به‌ویژه در بازارهای پرریسک، اغلب اشتباه و گاهی به ‌یکباره معکوس می‌‌‌شوند. با این وجود کارشناسان و نهادهای سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنند تحولات ۱۲ماه آینده را پیش‌بینی کنند.

در ادامه به بررسی ۱۰ پیش‌ بینی اقتصادی درباره افق بازار دارایی‌‌‌های دیجیتال در سال جدید می پردازیم.

تمرکز بر تدوین مقررات است
در سال جدید میلادی بحث‌‌‌ در مورد مقررات دارایی‌‌‌های دیجیتال به اوج خود خواهد رسید. نهادهای قانون‌گذار مقررات سختگیرانه ای برای اعمال بر بازار ارزهای دیجیتالی پیشنهاد خواهند کرد و سرمایه‌گذاران تلاش خواهند کرد از اعمال مقرراتی که غیرمتمرکز بودن این فضا را تهدید می‌کند جلوگیری کنند. زیرا یکی از ویژگی‌های ذاتی دنیای ارزهای دیجیتالی بی‌‌‌نام و غیرمتمرکز بودن آنهاست.

تداوم رشد پلتفرم‌‌‌ های وب۳ است.
پیش بینی می شود، پروژه‌‌‌های تعریف‌شده در فضای دیجیتال از حالت سفته‌‌‌بازی دور و به سمت کارآیی عملی حرکت کند. یکی از تحلیلگران می‌‌‌گوید: تمرکز بر تجارب معنادار و اجتماعی یکی از تحولات سال جدید خواهد بود که این به معنای شکل‌‌‌گیری پلتفرم‌‌‌ها و پروتکل‌‌‌های اجتماعی وب۳ است.

اثرگذاری فروپاشی صرافی اف‌‌‌تی‌‌‌ایکس بر رفتار سرمایه‌گذاران و تحولات بازار
شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و صندوق‌ها به‌شدت مایلند بازار از فروپاشی عبور کند؛ اما واقعیت این است که تا وقتی نقایص سیستم رفع نشود و زمان نگذرد سرمایه‌گذاران به این محیط اطمینان پیدا نخواهند کرد.
در ماه‌‌‌های آینده، سرمایه‌گذاران تمایل کمی به حضور در بازار ارزهای دیجیتالی خواهند داشت و اگر موارد جدید ورشکستگی صرافی‌‌‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری رخ دهد، جو منفی برای مدتی طولانی‌‌‌تر ادامه پیدا خواهد کرد.

افزایش پذیرش و نفوذ بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی در سطح جهان
آلکس گلدشتاین، یکی از کارشناسان بنیاد حقوق بشر می گوید، از میزان نفوذ بیت‌کوین در کشورهای مختلف آفریقایی به‌شدت متعجب شدم. وی با مردم روستایی در کشورهای کامرون، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی و حتی مناطق درگیری نظامی صحبت کرده و آنها به او گفته بودند با بیت‌کوین سروکار دارند.

کاهش فعالیت برخی سرمایه‌گذاران در این محیط و سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌‌های دیگر
سال گذشته برای بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بازار سالی پرحادثه و زیانبار بوده و برخی تحلیلگران معتقدند طبیعی است که سرمایه‌گذاران کمتر به این فضا و محیط فکر کنند و به حوزه‌‌‌های دیگر علاقمند شوند. مدتی طول خواهد کشید تا آرامش به سرمایه‌گذاران بازگردد.

گسترش وب۳
به گفته ی یکی از متخصصان متاورس، در سال جدید شاهد گسترش پذیرش وب۳ خواهیم بود. دست‌‌‌اندرکاران وب۳ و برندهای مشهور لوکس یا تولیدکننده کالاهای مصرفی همکاری بیشتری خواهند داشت تا مدل‌‌‌های تجاری جدید و جذب مشتری‌‌‌ بیشتری داشته باشند.

رشد محیط توکن‌‌‌های غیرقابل تعویض
تمایل به توسعه این نوع از توکن‌‌‌ها در سال‌ گذشته افزایش یافته و در سال جدید رونق بیشتری پیدا خواهند کرد. برندهای مشهور وب۲ از جمله استارباکس و دیزنی در سال گذشته در حوزه این توکن‌‌‌ها سرمایه‌گذاری‌‌‌های بزرگی انجام دادند.

رونق بخش گیمینگ
پیش‌بینی می‌شود بازی های وب۳ از جمله بیگ‌تایم و استاراطلس که مدتی در حال رشد بوده‌‌‌اند، در سال جدید بدرخشند. سازمان‌های غیرمتمرکز خودگردان نیز طی سال جدید رشد خواهد کرد. در سال‌ گذشته تعداد سازمان‌هایی که هر ماه ایجاد شدند، بیش از تعداد آنها در کل سال قبل تر بوده است.

جداسازی فرآیندهایی که صرافی‌ها و شرکت‌های فعال حوزه ارزهای دیجیتالی انجام می‌دهند.
با این کار از تکرار آنچه در صرافی اف‌‌‌تی‌‌‌ایکس رخ داد جلوگیری خواهد شد. تمرکز افزایش خواهد یافت. وقتی میزان اعتماد سرمایه‌گذاران کم است، سهم صرافی‌‌‌های بزرگ نظیر بایننس، یونی‌سواپ و کوین‌دسک افزایش می‌‌‌یابد، زیرا سرمایه‌گذاران به صرافی‌‌‌های کوچک‌تر و ضعیف‌‌‌تر اطمینان نمی‌‌‌کنند.

تغییر گروه‌‌‌بندی‌‌‌ها با هدف رفع نواقص و بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران
تحلیلگران معتقدند پروژه‌‌‌های جدید در محیط دارایی‌‌‌های رمزنگاری‌شده بدون احیای اعتماد سرمایه‌گذاران قابل اجرا نیستند. سال جدید دوران پرحادثه‌ای برای بازار دارایی‌‌‌های رمزنگاری‌شده خواهد بود و می‌‌‌توان انتظار داشت نوسان قیمت ارزهای دیجیتالی زیاد باشد.

Call Now Button