کاهش قابل توجه سرطان دهانه رحم در کانادا و ایالات متحده

کارشناسان کانادایی می گویند، به دلیل اثربخشی واکسن HPV، تعداد زنان آمریکایی ‌که اخیرا به سرطان دهانه رحم مبتلا شده ‌اند، کاهش قابل توجهی داشته است به همین دلیل تزریق آن در کانادا نیز پیگیری خواهد شد.

داده‌ های انجمن سرطان آمریکا نشان دهنده ی کاهش 65 درصدی ابتلا به سرطان دهانه رحم در ایالات متحده بین سال‌ های 2012 تا 2019 در میان زنان در اوایل دهه 20 سالگی است. نشان می ‌دهد. واکسن HPV در سال 2006 در ایالات متحده برای این گروه سنی از زنان تایید شد.

کانادا داده های مشابهی برای مقایسه در اختیار ندارد، ولی میزان ابتلا به این سرطان در کانادا در سه دهه گذشته شاهد کاهش قابل توجهی بوده است و از 11 مورد در هر 100 هزار نفر در دهه 1990 به 8.2 مورد در سال 2018 کاهش یافته است.

دکتر دایان فرانکوئر، مدیر عامل انجمن متخصصان زنان و زایمان کانادا می گوید، این کاهش مدیون موفقیت اقدامات غربالگری و تزریق واکسن HPV است.

بر اساس داده های انجمن سرطان کانادا در سال 2022، حدود 1450 زن کانادایی به سرطان دهانه رحم مبتلا شده و حدود 380 نفر بر اثر آن جان خود را از دست داده اند.

سرطان دهانه رحم توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می ‌شود، که با تزریق واکسن قابل پیشگیری بوده و در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است.

در اکثر استان های کانادا، کودکان در اواخر دبستان یا راهنمایی علیه HPV واکسینه می شوند.

اخیرا سازمان بهداشت کانادا سن مردان برای دریافت واکسن HPVرا تا 45 سالگی افزایش داد. قبلا پسران و مردان 9 تا 26 سال و دختران و زنان از 9 تا 45 واجد شرایط دریافت این واکسن بودند.

کمترین میزان واکسیناسیون در میان استان های کانادا مربوط به انتاریو و مانیتوبا است که تنها 61 درصد از دانش‌آموزان 17 ساله واکسن را دریافت کرده اند.

Call Now Button