دختران بیشتر از پسران به ADHD مبتلا می شوند

بر خلاف باور عموم مردم، دختران بیشتر از پسران به ADHD مبتلا می شوند.

محققان می گویند، اختلال بیش‌ فعالی معمولاً در دختران به‌خوبی تشخیص داده نمی‌شود، زیرا علائم اولیه ی آن در دختران واضح نیست.

به گفته سوزان یانگ، روان‌شناس اهل لندن، علی‌رغم انبوه مطالعات موجود در این زمینه، بیشتر متخصصان موارد مبتلا به ADHD را که دارای تکانشگری یا بیش‌فعالی نیستند، نادیده می‌گیرند.

کمبود توجه به مواردی که مشکلات رفتاری ندارند و تحت عنوان رؤیاپردازان بی‌اهمیت شناخته می‌شوند، اغلب منجر به مشکلات در روابط و سپس اختلالات عاطفی مانند افسردگی می‌شود.

مارتین جینیاک، رئیس بخش روانپزشکی در بیمارستان کودکان مونترال می‌گوید: مطالعات اولیه در زمینه ADHD عمدتاً بر رفتار متمرکز بوده و علی‌رغم اینکه در حال حاضر می‌دانیم دختران مشکلات رفتاری کمتری دارند، این پژوهش‌ها در همان نقطه قفل می شوند.

به گفته ی لیلا امیرعلی، رئیس بخش روانپزشکی بیمارستان CHU Sainte-Justine، گاهی اوقات، در طول مشاوره برای مشکلات روانی دیگر، اختلال کمبود توجه در فرد تشخیص داده می‌شود.

یانگ می گوید، توجه به تأثیر چرخه هورمونی زنان بر ADHD ، یکی از پیشرفت‌های سال‌های اخیر است اما همچنان باید تحقیقات بیشتری انجام شوند. مثلا بسیاری از زنان در سن یائسگی میپرسند، آیا مشکل آنها در زمینه تمرکز مربوط به ADHD است که قبلاً کمتر مشخص شده بود یا خیر؟

به گفته یانگ، موضوع مهم دیگر این تحقیق، تأثیر ADHD بر فرایند مادر شدن است. واضح است که اختلال بیش‌ فعالی و ADHD می‌تواند بر حس شایستگی مادران در زمینه برآورده‌کردن نیازهای کودکانشان تأثیر منفی بگذارد. اما به دلیل قطع داروهای ADHD در دوران بارداری، اطلاعات بسیار کمی در مورد این موضوع وجود دارد.

یانگ گفت، افزایش هورمون‌ها می‌تواند وضعیت ADHD را بدتر کند که این نیز به نوبه خود می‌تواند خطر افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد.

یک مطالعه که توسط مؤسسه ملی بهداشت عمومی کبک (INSPQ) در مورد تجویز داروهای ADHD انجام شد نشان داد، نزدیک به ۷٫۷ درصد از جوانان زیر ۲۵ سال در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ برای ADHD دارو دریافت کرده‌اند.

متخصصان می گویند «اثر محافظتی» در برابر برخی ژن‌های مرتبط با ADHD در دختران بیشتر است. در سال 2016، محققان بریتانیایی و سوئدی، در مجله آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا، بر اساس تجزیه‌وتحلیل ۱۱۰۰۰ دوقلو از هر دو کشور، به این نتیجه رسیدند، دخترانی که مبتلا به ADHD تشخیص داده شده‌اند، استعداد ژنتیکی بیشتری نسبت به پسران دارند.

چنین اثر محافظتی برای سایر اختلالات رشدی از جمله اوتیسم نیز فرض شده است. ولی برای نتیجه گیر قطعی باید تحقیقات بیشتری انجام بگیرد.

Call Now Button