مسواک برقی آری یا خیر؟

آیا مسواک برقی باعث می شود دندان های ما کمتر دچار پوسیدگی شوند؟ آیا مسواک‌های گران‌تر و هوشمندتر و مجهز به اپلیکیشن‌های گوناگون، دندان‌های ما را بهتر از مسواک‌های معمولی تمیز می‌کنند؟

اورال‌بی و فیلیپس دو تولید‌کننده اصلی صنعت مسواک برقی هستند که هرکدام فناوری های خاص خود را دارند. مسواک اورال بی با برس گرد و کوچک حرکت چرخشی دارد که ۷۰ بار در ثانیه در دو‌ جهت می‌چرخد. و مسواک‌های فیلیپس لرزشی هستند که با سرعت بالای حدود ۲۵۰ بار در ثانیه حرکت می‌کنند.

این دو فناوری مسواک برقی تجربه عملی متفاوتی ایجاد می‌کنند و برخی می‌گویند مسواک فیلیپس مؤثر‌تر است. و برخی معتقدند شواهد بیشتری برای برس‌هایی با حرکت چرخشی وجود دارد چون برس کوچک‌تری دارند و حرکت چرخشی شاید از حرکت لرزشی بهتر باشد. اما در کل تفاوت چندانی با هم ندارند.

گران‌ترین مسواک های برقی اورال‌بی و فیلیپس صدها دلار قیمت دارند. اما آیا گران‌تر بودن به معنای پاکیزگی بیشتر دندان‌ها است؟

باید بدانید هیچ رابطه مستقیمی میان قیمت و کیفیت وجود ندارد، شما می‌توانید پول زیادی برای مسواک برقی بدهید اما نمونه‌های خیلی ارزان‌تر با کارایی عالی هم وجود دارد. مسواک های با قیمت بالاتر، عمر باتری طولانی‌تری دارند.

مسواک های برقی جدید اپلیکیشن‌‌هایی دارند که درباره شیوه مسواک‌ زدن فرد بازخورد‌ می دهند. مثلا مسواک اورال بی سیستم ردیابی سه‌بعدی دارد که نشان می‌دهد تا چه اندازه درست مسواک می‌زنید. اگر برس را محکم فشار دهید چراغ قرمزی روشن می‌شود که به شما می‌گوید فشار بیش از اندازه بوده است.

برای آزمایش کارایی مسواک های برقی و معمولی در از بین بردن پلاک های دندان، دن شفر، دندان‌پزشک یک آزمایش طراحی کرد.

یک کاربر به مدت ۲۴ ساعت دندان‌هایش را مسواک نزد و از قرص مخصوص نمایش میزان پلاک دهان استفاده کرد که پلاک‌ها را به رنگ ارغوانی نشان می‌دهد. سپس یک طرف دندان‌هایش را با مسواک معمولی و طرف دیگر را با مسواک برقی اورال‌بی مسواک زد. نتیجه در هر دو طرف بسیارخوب بود. حتی مسواک معمولی نیز تمام پلاک‌های دهان را پاک کرده بود.

به گفته ی پروفسور دمیان والمزلی، تفاوت چندانی میان دو نوع از مسواک ها وجود ندارد.بر اساس شواهد مسواک‌های الکتریکی کمی مفید‌تر و مؤثر‌تر هستند اما این تفاوت ناچیز است و بستگی به چگونگی استفاده از آنها دارد.

اما باید بدانیم مسواک های برقی خطاعای انسانی را جبران می کنند. اگر با تمرکز و دقت مسواک بزنیم مسواک‌های دستی در پاکسازی پلاک‌های دندان، به اندازه برترین مسواک‌های الکتریکی مؤثرند. اما اگر هنگام مسواک زدن خسته و حواس‌پرت باشیم مسواک برقی عملکرد بهتری خواهد داشت.

به بیان دیگر مسواک‌های معمولی دستی بر شیوه صحیح مسواک‌ زدن فرد متکی هستند در‌حالی‌که مسواک‌ها برقی جور این روش‌ها و تکنیک‌ها را به‌جای شما می‌کشند.

Call Now Button