در صورت عدم کاهش نرخ بهره در 9 ماه آینده، 45 درصد از مالکان کانادایی با وام متغیر، ناچار به فروش خانه خود خواهند بود

یک نظرسنجی نشان داد، با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی و بالا رفتن اقساط ماهیانه وام، از هر سه مالک کانادایی، یک نفر می گوید برای مدت طولانی از عهده پرداخت اقساط وام خود بر نمی آید و ممکن است مجبور به فروش خانه خود شود.

این نظرسنجی نشان داد، مدت زمانی که صاحبان خانه می توانند نرخ بهره فعلی را تحمل کنند، بسته به نوع وام مسکن یا روش تامین مالی آنها متفاوت است.

بر اساس این نظرسنجی، 45 درصد از کانادایی‌هایی که وام‌های مسکن با نرخ متغیر دارند، به طور متوسط می توانند 8.3 ماه این نرخ را تحمل کنند ولی کسانی که وام مسکن با نرخ ثابت دارند، فشار کمتری را احساس کرده و 35 درصد از آنها  می توانند نرخ بهره 4.5 درصدی را برای 10.4 ماه تحمل کنند.

بانک مرکزی کانادا در ماه گذشته هشتمین افزایش متوالی نرخ بهره را اعلام و آن را به 4.5 درصد رساند، این بالاترین سطح از دسامبر 2007 است.

تیف مکلم رییس بانک مرکزی کانادا گفت، چرخه افزایش نرخ تهاجمی بانک مرکزی برای بسیاری افراد، به ویژه کسانی که در سال‌های 2020 و 2021 وارد بازار املاک و مستغلات شده اند چالش برانگیز خواهد بود.

کارشناسان اقتصادی می گویند، در ماه های آتی شاهد تغییر عقیده آن دسته از خریداران مسکن خواهیم بود که در زمان خرید  وام‌های مسکن متغیر را با پول ارزان انتخاب کردند، و اکنون مجبور به فروش با زیان قابل توجهی شده‌اند و احتمالاً با مشکلات مالی مواجه می‌شوند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد، 11 درصد از کانادایی ها با افزایش نرخ بهره مجبور به تعدیل های مالی شدید و تغییر در سبک زندگی شده اند. 22 درصد گفتند این امر باعث فشارهای بسیار جدی شده است. 38 درصد گفتند افزایش نرخ های اخیر باعث اضطراب آنها شده، اما قابل کنترل است و 29 درصد گزارش کردند این افزایش ها اصلاً تأثیر قابل توجهی نداشته است.

در میان افرادی که تغییرات مالی شدید و تغییر سبک زندگی انجام داده اند، 19 درصد گزارش کردند وام مسکن متغیر دارند، 11 درصد وام با نرخ ثابت و 9 درصد با خط اعتباری برای خانه.

در میان افرادی که گفتند هیچ تاثیر قابل توجهی را تجربه نکرده اند، 48 درصد گزارش کردند وام ندارند، 22 درصد دارای خط اعتباری، 20 درصد وام مسکن با نرخ ثابت و 14 درصد وام مسکن با نرخ متغیر دارند.

Call Now Button