نوجوانان اوکراینی در یک برنامه آزمایشی در Burnaby برای استرس و اضطراب خود کمک می گیرند

Vika Izyhk نزدیک به یک سال است که پدرش را ندیده است.

دانش‌آموز 17 ساله دبیرستان Burnaby North به همراه مادر و خواهرش در ماه اگوست از طریق لهستان وارد کانادا شد، اما پدرش مجبور شد در اوکراین بماند.

او می گوید: این برای من خیلی بد است. سخت است. اما او نمی تواند الان اینجا باشد.

Izyhk می‌گوید، نگران پدرش است، نمی‌داند حالش چطور است.

در این میان، او همچنین در حال تطبیق با زندگی در یک کشور جدید، یک مدرسه جدید، یک زبان جدید و دوستان جدید است.

وقتی همه چیز بیش از تحملش می شود، چشمانش را می بندد و تصور می کند که یک فنجان شکلات داغ با مارشمالو در دست دارد.

او نفس عمیقی می کشد تا بوی شکلات را حس کند و سپس به آرامی به فنجان خیالی و کف آلود می دمد.

این یک تمرین تمرکز حواس است که او طی یک برنامه آزمایشی برای نوجوانان اوکراینی در مدرسه خود آموخته است، و او می گوید که کمک می کند.

Izyhk می گوید، وقتی احساس بدی دارم می توانم از این تمرین در خانه استفاده کنم. این برای من کار می‌کند.

به گفته Natalya Khan هماهنگ کننده برنامه  Burnaby’s Settlement Workers in Schools (SWIS) از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، نزدیک به یک سال پیش، منطقه مدرسه Burnaby ، 130 کودک و نوجوانی را که خانواده هایشان برای فرار از جنگ به کانادا آمده اند، ثبت کرده است.

چهل نفر از دانش آموزان جدید در دبیرستان هستند.

Khan می گوید، با خانواده های اوکراینی کار می کند والدین به او گفته اند که فرزندان نوجوانشان سخت ترین زمان را برای سازگاری با زندگی در کانادا و مقابله با استرس مربوط به جنگ در خانه سپری می کنند.

Khan می‌گوید. برای کمک، تیم SWIS برنامه آزمایشی را در مدرسه متوسطه Burnaby North راه‌اندازی کرد، دبیرستانی که بیشترین تعداد تازه‌واردان اوکراینی را در خود جای داده بود.

نوجوانان اوکراینی در این مدرسه به مدت چهار هفته در ژانویه هر سه‌شنبه بعدازظهر گرد هم ‌آمدند تا یک وعده غذایی را به اشتراک بگذارند، در فعالیت های یخ شکنی شرکت کنند و تکنیک هایی را از Phoebe Tsang درمانگر یاد بگیرید تا با استرس و اضطراب کنار بیایید.

Tsang می‌گوید، او سعی کرده است تا به دانش‌آموزان «تکنیک‌های مختلف» را ارائه دهد تا ذهن و بدن‌شان را از حالت‌های بی‌نظمی خارج کنند، آن مواقعی که استرس یا اضطراب آنها را به حالت جنگ یا گریز یا انجماد می‌فرستد.

Tsang می‌گوید، میزان تنفس یک شاخص مهم است، بنابراین او نوجوانان را در یک آزمایش کوچک قرار داد و آنها را به چالش کشید تا تنفس خود را قبل و بعد از تمرین شکلات داغ، که برای کند کردن و کنترل تنفس طراحی شده است، اندازه‌گیری کنند.

و همین که دانش‌آموزان را با دیگرانی که به یک زبان صحبت می‌کنند کنار هم قرار دهند، به مبارزه با یک واکنش آسیب‌زای رایج دیگر کمک می‌کند، انزوا.

Tsang می گوید، وقتی مضطرب هستیم، ساکت می‌شویم.

برای Ihor Boiko ، 14 ساله که در 7 سپتامبر پس از شش ماه اقامت در هلند وارد کانادا شد، فرود آمدن در یک کشور جدید و یک مدرسه جدید در ابتدا «گیج‌کننده» بود. به خصوص به دلیل موانع زبانی.

او می گوید که با سایر نوجوانان اوکراینی دور هم جمع شدن مهم است. این خیلی خوب است، من به کسی نیاز دارم که هر طور که می خواهم با او صحبت کنم.

از آنجایی که Tsang حتی یک کلمه هم به زبان اوکراینی صحبت نمی کند، برنامه آزمایشی برای کمک به دو مترجم متکی بود.

Immigration, Refugees and Citizenship Canada یک کارمند اوکراینی به نام Roksolana Uhryniuk را که در ماه اکتبر استخدام شد، حمایت مالی می کند.

دانش آموزان و خانواده های اوکراینی همچنین از یک دانشجوی 23 ساله BCIT کمک گرفته‌اند که می‌داند نوجوانی در کشور جدید چگونه است.

Victoria Shabatina دانش‌آموز سال 2018 مدرسه متوسطه Moscrop، در سال 2014 زمانی که 14 سال داشت از اوکراین به Burnaby آمد و هنوز خانواده و دوستانش را در آنجا دارد.

او می‌گوید، هنگامی که نیروهای روسی در فوریه 2022 به کشورش لشکر کشی کردند، تصمیم گرفت برای کمک به هموطنانش داوطلب شود.

او می‌گوید: می‌دانم که بچه‌هایی هستند که وارد می‌شوند، و آنها مثل من با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، و مطمئن هستم که به کمک نیاز خواهند داشت.

Shabatina برای سؤالات در مورد همه چیزهای کانادایی، از جمله تحصیلات پس از متوسطه و آنچه بعد از دبیرستان پیش می آید به بچه ها کمک می کند.

Call Now Button