بی خوابی در نوجوانان باعث افزایش مصرف کربوهیدرات و قند می شود

یک تحقیق جدید نشان می دهد، کمبود خواب در نوجوانان ممکن است موجب مصرف غذاهای ناسالم بیشتری شود. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Sleep منتشر شد و محققان الگوهای خواب و خوراک ۹۳ نوجوان را به مدت پنج روز بررسی کردند.

گروه اول از شرکت‌کنندگان در این آزمایش حدود ۶.۵ ساعت خوابیدند و گروه دیگر ۹.۵ ساعت و میزان تغذیه و کالری دریافتی و همچنین انواع غذاهای مصرفی آنها در طول این مدت بررسی شد.

این مطالعه نشان داد، گروهی که خواب کمتری داشتند، غذاهای قندی و کربوهیدرات بیشتر و میوه و سبزیجات کمتری مصرف کردند.

کارا دوراسیو، استاد دانشگاه بریگام یانگ و نویسنده اصلی این تحقیق گفت، نکته جالب اینجاست که کمبود خواب باعث نمی‌شود نوجوانان بیشتر از همسالان خود غذا بخورند، بلکه میزان مصرف غذای ناسالم آنها را بالا می برد.

محققان بر این باورند که نوجوان‌های خسته به دنبال یک منبع سریع انرژی هستند که بتواند آنها را بیدار نگه دارد به همین دلیل آخر شب ها سراغ تنقلات یا نوشابه می‌روند.

خواب شبانه ۵ ساعت یا کمتر شما را در خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار می‌دهد.

این تحقیق نشان داد، نوجوانانی که خواب کوتاه‌تری داشتند، ۱۲ گرم بیشتر شکر مصرف کرده بودند که این بدان معناست که در طول یک سال تحصیلی، چیزی معادل ۴.۵ پوند یا دو کیلوگرم شکر مصرف مي‌كنند.

سازمان بهداشت کانادا توصیه می کند، نوجوانان ۸ تا ۱۰ ساعت خواب شبانه و کودکان زیر ۱۳ سال، ۹ تا ۱۱ ساعت داشته باشند. به گفته‌ی این سازمان، از هر چهار کودک کانادایی، یک نفر کمبود خواب دارد.

Call Now Button