آیا دانشجویان می‌توانند با کمک هوش مصنوعی امتحانات را با موفقیت پاس کنند؟

ممکن است بعضی از دانش‌آموزان وسوسه شوند از ابزارهای جدید هوش مصنوعی مثل چت‌جی‌پی‌تی استفاده کنند تا در امتجانات نمره‌ی بهتری بگیرند.

مسئولان دانشگاه Bath بریتانیا هم در حال بررسی چالش‌ها و فرصت‌هایی هستند که هوش مصنوعی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. آنها می خواهند بفهمند ابرازهایی مانند چت‌ جی‌پی‌تی چقدر می توانند به دانشجویان کمک کنند.

جیمز فِرن استاد این دانشگاه می‌گوید، نخستین پرسش این است که آیا دانشجویان می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی جواب سئوالات آزمون‌ها را پیدا کنند.

فرن می گوید، چت جی پی تی از پس پرسش‌های چند گزینه‌ای به خوبی بر می‌آید و جواب ها تقریبا ۱۰۰ درصد درست بودند. اما در مورد سئوالات پیچیده تر که برای پاسخ دانشجویان باید نقادانه فکر کنند، هوش مصنوعی خیلی خوب عمل نمی‌کند.

مثلا در جواب این سئوال که چرا درک زمانبندی ورزش در ارتباط با وضعیت تغذیه‌ای در افراد دارای اضافه وزن، مهم است؟ پاسخ چت جی پی تی کاملا مشخص بود که توسط یک دانشجو نوشته نشده است.

مثلا چت‌ جی‌پی‌تی دقیقا عبارت موجود در سئوال را در مقدمه و نتیجه گیری تکرار می کند یا مثلا در منابع علمی‌ ارائه شده، مواردی را ذکر کند که وجود ندارند. در ظاهر همه چیز خوب و کامل است، نام مؤلفان، ژورنال‌های عملی و عناوین همگی موجه بودند، ولی مشکل این بود که اصلا وجود خارجی ندارند.

یکی دیگر از اساتید می گوید، مشخص نیست که در مورد چت‌ جی‌پی‌تی چه کاری تقلب حساب می‌شود. البته اگر همه مقاله‌تان را از آن کپی کنید، تقلب است اما می‌تواند راهنمای خوبی باشد.

آژانس تضمین کیفیت آموزش عالی بریتانیا توصیه می کند، دانشجویان دانشگاه‌ها باید مهارت‌های مربوط به هوش مصنوعی را یاد گرفته و از آنها در مشاغل آتی خود استفاده کنند.

کیم واتس، استاد بازاریابی می گوید، هوش مصنوعی ابزاری در کنار ابزارهای دیگر است. بعضی از دانشجویان از چت‌ جی‌پی‌تی برای نوشتن مقاله های خود کمک می گیرند. این ابزار جواب سئوالشان را نمی‌دهد ولی می‌توانند ایده‌هایی ارائه کند.

ما از هر دانشجویی که از هوش مصنوعی استفاده کرده، می‌خواهیم سئوالات را که با چت‌ جی‌پی‌تی مطرح کرده و جواب‌هایی که گرفته را ضمیمه مقاله‌اش کند تا بفهمیم چقدر از متن ارائه شده توسط هوش مصنوعی استفاده کرده است.

سیاست دانشگاه Bath در مورد استفاده از هوش مصنوعی در حال تدوین است و قرار از از ماه سپتامبر اجرایی شود.

کارکنان دانشگاه نیز تصمیم گرفته اند، امتحانات تابستانی را به صورت حضوری و تحت نظارت برگزار کنند.

پروفسور ورِنا رایزر، دانشمند حوزه رایانه در دانشجگاه هریوت وات که دو دهه در زمینه هوش مصنوعی فعالیت کرده می‌گوید، دانشجویانش به صورت خلاقانه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

او می گوید، چت بات‌ها هنوز در مراحل اولیه تکامل هستند و می‌توانند برای تولید اطلاعات غلط در مقیاسی نگران کننده در حوزه آموزشی به کار گرفته شوند. نسخه‌های قبلی چت‌ جی‌پی‌تی به صورت عمومی‌ارائه نشد زیرا تصور می‌شد خیلی خطرناک است.

شرکت اوپن اِی آی که چت جی بی تی را تولید کرده می‌گوید، این ابزار مثل هر فن‌آوری دیگری، با خطرهایی همراه است. و این شرکت تلاش می‌کند امکانات ایمنی در تمام سطوح در سیستم‌ها گنجانده شود.

از زمان راه‌اندازی چت‌ جی‌پی‌تی، سایر شرکت‌ها هم در زمینه هوش مصنوعی اقدام کرده‌اند. گوگل ابزار “بارد” را ارائه کرده که فقط برای بزرگسالان قابل دسترسی است.

Call Now Button