داروهای بدون نسخه برای درمان سرماخوردگی و آلرژی موثر نیستند

فنیل افرین ماده اصلی مورد استفاده در محصولاتی مانند Benadryl Allergy Plus Congestion، Sudafed PE و Vicks Sinex می باشد که اگرچه بی‌خطر در نظر گرفته می شوند، اما بسیاری از پزشکان اثربخشی آن را زیر سوال می برند.

بر اساس گزارش اخیر سازمان غذا و داروی آمریکا FDA، این محصولات تنها در سال گذشته نزدیک به ۱.۸ میلیارد دلار فروش داشته اند.

این سازمان در سال ۱۹۷۰ فنیل افرین را برای استفاده بدون نسخه مجاز اعلام کرد، اما پس از سال ۲۰۰۵ که قانون دسترسی به داروهای OTC تهیه شده از یک ماده ضد احتقان مشابه به نام «سودوافدرین» تصویب شد، تجویز فنیل افرین را محدودتر شد.

کمیته علمی FDA در سال ۲۰۰۷ مجددا تحقیقاتی در سه بخش کارآزمایی بالینی بر روی فنیل افرین انجام داد و نشان داد، استفاده از این ماده در داروهای سرماخوردگی به عنوان یک ضداحتقان در دوز معمولی موثر نیست.

به گفته انجمن ریه آمریکا، حدود ۶۰ میلیون نفر در ایالات متحده آلرژی دارند و بزرگسالان آمریکایی سالانه ۲ تا ۴ بار در سال و در مجموع ۱ میلیارد بار در سال سرماخوردگی می‌گیرند.

مطالعات نشان می‌دهد سرماخوردگی علاوه بر آبریزش بینی و سرفه، می‌تواند آسم را تشدید کند و باعث بروز مشکلاتی در خواب شود. همچنین سرماخوردگی و آلرژی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی داشته باشد

Call Now Button