طرح پس‌انداز خانه اولی‌ها (FHSA) در کانادا

یک تحقیق در میان هزار و ٦٠٠ کانادایی که توسط گروه کارگزاری املاک Zoocasa انجام گرفته نشان می‌دهد، ٦٧ درصد از شرکت کنندگان در حال حاضر یا اخیراً ایده صاحبخانه شدن و مالکیت خانه را به دلیل شرایط اقتصادی فعلی به تعویق انداخته‌اند.

اما طرح جدیدی که از سوی دولت فدرال با عنوان پس‌انداز خانه اولی‌ها (FHSA)در ماه آوریل معرفی شد، می تواند برای کسانی که سعی در پس‌انداز پول برای جمع آوری مبلغ پیش پرداخت مورد نیاز برای خرید خانه در کانادا دارند مفید باشد. تاکنون ١٥٠ هزار کانادایی برای این طرح ثبت نام کرده‌اند.

این طرح، سه‌ مزیت دارد. مقدار این پس‌انداز از مالیات شما کسر می‌شود، میزان این مبلغ بدون کسر مالیات افزایش می‌یابد و سپس در صورت خرید یک خانه واجد شرایط، برداشت از این حساب نیز بدون مالیات خواهد بود.

برای افتتاح حساب پس‌انداز خانه اولی‌ها (FHSA) که از سوی اکثر بانک‌ها و موسسات مالی ارائه می شود، باید بین ١٨ تا ٧١ سال سن داشته و شهروند کانادا باشید. شما می‌توانید سالانه ٨ هزار دلار پس انداز داشته باشید که رقم آن از مالیات کسر می شود و محدودیت مادام‌العمر ٤٠ هزار دلاری نیز برای آن وجود دارد.

این حساب می‌تواند ١٥ سال باز بماند و شما می‌توانید برای خرید خانه اول خود، این وجوه بدون مالیات را برداشت کنید.

رابی آرورا، کارشناس وام مسکن در یک شرکت کارگزاری وام مسکن می گوید، طرح پس‌انداز خانه اولی‌ها (FHSA) را می‌توانید در ترکیب با سایر برنامه‌های پس انداز مانند طرح‌های خریداران خانه یا طرح پس انداز بازنشستگی ثبت شده(RRSP)، استفاده کنید.

زوجی که برای خرید خانه هر دو کار می‌کنند، می‌توانند این سه برنامه را روی هم بگذارند و بودجه خود را برای خرید خانه ترکیب کنند. برای مثال یک نفر می تواند ٤٠ هزار دلار در طرح پس‌انداز خانه اولی‌ها (FHSA)، ٣٥ هزار دلار در طرح پس انداز بازنشستگی ثبت شده (RRSP) و ٢٥ هزار دلار در حساب پس انداز بدون مالیات (TFSA) ذخیره کند و در مجموع ١٠٠ هزار دلار پس‌انداز داشته باشد. اگر طرف دیگر نیز همان مبالغ را پس‌انداز کند، این زوج در مجموع برای خرید خانه ٢٠٠ هزار دلار پول خواهند داشت.

البته، در شرایط اقتصادی فعلی، کنار گذاشتن پول برای پس انداز تا حد زیادی سخت است، اما حتی اگر به فکر خرید خانه نباشید نیز طرح پس‌انداز خانه اولی‌ها (FHSA)، همچنان گزینه خوبی برای پس‌انداز است. موجودی این حساب می‌تواند در نهایت به یک طرح پس انداز بازنشستگی ثبت شده (RRSP) منتقل شود.

به گفته آرورا، حتی اگر قبلاً صاحب خانه بوده‌اید نیز ممکن است هنوز واجد شرایط طرح پس‌انداز خانه اولی‌ها (FHSA) باشید. اگر در خانه‌ای که مالک آن بوده‌اید یا شریک یا همسرتان در چهار سال گذشته مالک آن بوده است، زندگی نکرده‌اید، واجد شرایط خرید خانه برای اولین بار هستید.

Call Now Button