افزایش قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۳

روند افزایشی قیمت‌ها در سال ۲۰۲۳ همچنان ادامه خواهد داشت. گزارش سالانه قیمت مواد غذایی که توسط دانشگاه‌های دالهوسی، گوئلف، بریتیش کلمبیا و ساسکاچوان منتشر شد پیش‌بینی کرد، هزینه سالانه مواد غذایی یک خانواده چهار نفره در سال ۲۰۲۳، به رقم ۱۶ هزار و ۲۸۸ دلار خواهد رسید که هزار و ۶۵ دلار بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

در این گزارش آمده است بیشترین افزایش در نرخ سبزیجات با افزایش ۶ تا ۸ درصدی خواهد بود. قیمت شیرینی جات، لبنیات و گوشت ممکن است بین ۵ تا ۷ درصد افزایش یابد و قیمت میوه‌ها ۳ تا ۵ درصد افزایش خواهد یافت.

جولی هیلند، مادر سه فرزند از کلگری می گوید، فاکتورهای مربوط به مواد غذایی خانواده او از زمان شروع تورم نزدیک به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی گفت، باید در مصرف مواد خوراکی و رژیم غذایی خود دقت بیشتری کرده و برای آن برنامه ریزی کنیم. من امسال نمی توانم شیرینی‌های کریسمس درست کنم، زیرا پرداخت ۶ دلار برای ۴۵۰ گرم کره بسیار گران است. این شرایط غمگینم می‌کند.

وی توضیح داد، مصرف گوشت آن‌ها بسیار کمتر شده و به تخفیف‌های سوپرمارکت‌ها دقت بیشتری می‌کنند. آنها بیشتر از ماکارونی و برنج استفاده می‌کنند تا هزینه‌ها کاهش یابد.

هیلند همچنین از اپلیکیشن‌هایی که مواد غذایی نزدیک به تاریخ انقضا را با هزینه کمتری به فروش می‌رسانند استفاده می‌کند.

هیلند بسیار متاسف است که مجبور شده هزینه‌های شخصی خود و فعالیت‌های ورزشی فرزندانش را کاهش دهد.

سیلوین شارلبوا، استاد حوزه توزیع و سیاست گذاری مواد غذایی از دانشگاه دالهوسی می گوید، ما امیدوار بودیم خبرهای خوبی برای کانادایی ها در سال آینده داشته باشیم، اما پیش بینی ها چیز دیگری را نشان می دهند. اما باز هم ممکن است افزایش قیمت در سال ۲۰۲۳ باید کمتر از سال ۲۰۲۲ باشد.

وی کفت، وضعیت زنجیره‌های تامین در حال بهبود است، زمان تحویل‌ها کوتاه‌تر شده و هزینه‌های حمل و نقل کاهش پیدا کرده است. ما می‌توانیم در این سطوح صرفه جویی کنیم.

شارلبوا گفت، قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ تا سپتامبر به میزان ۱۰.۳ درصد افزایش یافته است. تمام محصولات غذایی تحت تاثیر تورم قرار گرفته‌اند حتی غذاهای منجمد که معمولاً قیمت ثابتی دارند، شاهد افزایش قیمت بوده اند. هزینه خورد و خوراک یک خانواده چهار نفره در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۵ هزار و ۲۲۲ دلار رسید.

به گفته ی شارلبوا، تورم نرخ مواد غذایی در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و این تورم ناشی از رویدادهای نامطلوب اقلیمی، جنگ اوکراین، قیمت بالای نفت و کاهش نرخ دلار کانادا است.

همچنین ادامه ی پیامدهای همه‌گیری کووید-۱۹ باعث اختلال در زنجیره تامین و همچنین کمبود نیروی کار در سراسر کشور شده است.

Call Now Button