تاثیر افزایش نرخ بهره بر زندگی شما و اقتصاد کلان کانادا

بانک مرکزی کانادا به منظور کنترل تورم نرخ بهره را از ۲۵ صدم درصد در ۷ مرحله به ۴.۲۵ درصد رساند.

تورم کم‌سابقه است در ماه جون به ۸.۱ درصد رسید، اما در ماه‌های آگوست و سپتامبر با اندکی کاهش، به ۷ و سپس ۶.۹ رسید.

حال سوال این است که افزایش نرخ بهره چه تاثیری بر زندگی شما خواهد داشت؟‌ اگر قصد خرید خانه داشته باشید، یا اگر وام مسکن یا هر نوع وام دیگری دریافت کرده باشید، افزایش نرخ‌های بهره چه معنایی برای شما دارد؟‌

چه چیزی باعث می‌شود بانک مرکزی نرخ بهره را تغییر بدهد؟

بانک مرکزی کانادا، مسئول تنظیم سیاست‌های پولی، چاپ پول و تعیین نرخ بهره بانکی است و وظیفه این بانک، ارتقای رفاه اقتصادی و مالی کاناداست.

در وب‌سایت این بانک آمده است، تعهد به حفظ نرخ تورم در سطوح پایین، نگاه داشتن تورم در حدود 2 درصد، هدف اصلی بانک مرکزی است.

برای مثال در دوران پاندمی کرونا، بانک کانادا 3 بار نرخ‌های بهره خود را کاهش داد تا از اقتصاد کانادا محافظت نماید.

تغییرات در نرخ بهره چه تاثیری بر اقتصاد کلان کشور دارد؟

اگر پیش‌بینی ‌شود اقتصاد با کاهش رشد مواجه خواهد بود، نرخ بهره پایین می آید تا محرک اقتصاد شود. زیرا با کاهش هزینه دریافت وام، مصرف‌کنندگان به ادامه خرج کردن ترغیب شده و چرخ‌های اقتصاد به حرکت خود ادامه می دهد.

نرخ‌های بهره ی بالا چه تاثیری بر زندگی مالی مردم دارد؟‌

نرخ بهره بالاتر به معنای گران‌تر شدن وام‌ها از جمله وام خودرو، وام‌های دانشجویی، لاین‌های کردیت، بالانس‌های معوقه کردیت کارت‌ها و وام‌های مسکن است.

همچنین اگر پولی را در حساب‌های با بهره بالا پس‌انداز کرده باشید، سود بالاتری به شما تعلق خواهد گرفت.

اگر صاحب‌خانه هستید و نرخ بهره وام مسکن شما ثابت است، افزایش نرخ بهره تا پایان دوره وام مسکن، تاثیری روی اقساط وام‌تان نخواهد داشت، اما در زمان تجدید وام ممکن است مجبور باشید قراردادتان را با نرخ بهره بالاتری ببندید و این یعنی بخش کمتری از پولی که می پردازید، صرف بازپرداخت اصل وام شما خواهد شد.

اگر نرخ بهره وام مسکن شما شناور باشد، با افزایش نرخ بهره، بخش بزرگ‌تری از اقساط معمول وام مسکن شما به بهره اختصاص خواهد یافت و در نتیجه، از بازپرداخت اصل وام کاسته می‌شود.

اما کسانی که قصد خرید خانه دارند، فشار فوری‌تری با افزایش نرخ‌های بهره وام مسکن احساس خواهند کرد. بسته به مبلغ وام موردنظر، حتی یک درصد افزایش در نرخ بهره می‌تواند به معنای پرداخت هزاران دلار بهره بیشتر در طول عمر یک وام مسکن باشد.

این تغییرات چه تاثیری روی بازار املاک کانادا دارد؟

یکی از علت‌های تقاضای بالا در بازار مسکن در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، نرخ‌های بسیار پایین بهره بود. افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ تاثیر خود را بر بازار مسکن به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مانند تورنتو و ونکوور گذاشت و قیمت‌های سرسام‌آور و رقابت‌های غیرقابل کنترل خریداران کنترل و قیمت‌ها تا حدی کاهش یافتند.

چگونه خود را با نرخ‌ بالای بهره هماهنگ کنیم؟

اکنون تصویر بهتری از نحوه تاثیر احتمالی نرخ‌های بالاتر بهره بر خود دارید، بهتر است که اگر چند وام دارید، ابتدا بدهی‌های با بهره بالاتر را بازپرداخت کنید، تا هزینه سنگین‌تری به شما تحمیل نشود.

درباره گزینه‌های پیش روی خود با وام‌دهنده یا مشاور مالی‌ خود گفتگو کنید تا راه‌حل‌های کاهش احتمالی هزینه وام خود را بررسی کنید.

جزئیات شرایط و اهداف مالی خود را با یک مشاور مالی معتبر در میان بگذارید.

Call Now Button