ممنوعیت کار زنان مددکار در افغانستان

پس از ممنوعیت امدادرسانی زنان مددکار در افغانستان، سازمان ملل متحد اعلام کرد، برخی از برنامه‌های خود در افغانستان را به طور موقت متوقف می کند. این سازمان هشدار داد، بسیاری از فعالیت‌های دیگر نیز ممکن است ادامه پیدا نکنند، زیرا نمی‌توانیم بدون کمک‌های اساسی زنان امدادگر کاری را پیش ببریم.

مارتین گریفیث، رئیس بخش امداد سازمان ملل متحد در بیانیه ای مشترک گفت، مشارکت زنان در کمک‌رسانی قابل مذاکره نیست و باید ادامه یابد. آن‌ها از مقامات خواستند این تصمیم را لغو کنند.

هفته گذشته حضور زنان در دانشگاه‌ها ممنوع شد و دختران نیز از ماه مارس از حضور در دبیرستان‌ها منع شدند.

این بیانیه که به امضای روسای یونیسف، برنامه جهانی غذا، سازمان بهداشت جهانی، برنامه توسعه سازمان ملل، سازمان ملل و کمیساریای پناهندگان و حقوق بشر رسیده است.

در این بیانیه آمده است، هیچ کشوری نمی‌تواند نیمی از جمعیت خود را از مشارکت در جامعه محروم کند.

همچنین در بیانیه ای مشترک که توسط وزرای خارجه استرالیا، کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، نروژ، سوئیس، هلند، بریتانیا، آمریکا و اتحادیه اروپا امضا شده، از طالبان درخواست شد ممنوعیت امدادگری زنان را لغو و به زنان و دختران اجازه دهد تا به مدارس بازگردند.

چهار گروه بزرگ جهانی که به میلیون ها افغان کمک‌ بشردوستانه‌ می کنند نیز اعلام کردند، فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق در می‌آورند زیرا بدون کارمندان زن خود قادر به اجرای برنامه‌هایشان نیستند.

سازمان ملل در بیانیه خود اعلام کرد، بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان برای بقای خود نیازمند کمک هستند، چرا که این کشور با خطر قحطی، زوال اقتصادی، فقر ریشه‌دار و زمستانی سخت مواجه است.

Call Now Button