محققان UBC موفق به کشف سه ترکیب شده اند، که عفونت COVID-19 را مسدود می کند

تیمی از محققان به سرپرستی دانشمندان UBC سه ترکیب را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند از عفونت COVID-19 در سلول‌های انسانی جلوگیری کنند.

این ترکیبات همه از منابع طبیعی در کانادا هستند، از جمله یک اسفنج دریایی که از بریتیش کلمبیا Howe Sound و باکتری های دریایی که از Barkley Sound استخراج شده است.

François Jean و Jimena Perez-Vargas سرپرستی یک تیم بین‌المللی را بر عهده داشتند که بیش از 350 ترکیب از منابع طبیعی مانند گیاهان، قارچ‌ها و اسفنج‌های دریایی را بررسی کردند تا پتانسیل آن‌ها را برای ایجاد داروهای ضد ویروسی جدید برای استفاده در برابر COVID-19 و سایر عوامل بیماری‌زا درک کنند.

Jean نویسنده ارشد، دانشیار گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشگاه B.C گفت: این تیم تحقیقاتی بین رشته‌ای، در حال کشف احتمالات مهم تنوع زیستی و منابع طبیعی و کشف راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت برای چالش‌های بهداشت جهانی مانند COVID-19 هستند.

این گروه، سلول های ریه انسان را در محلول های ساخته شده از این ترکیبات گذاشته و سپس سلول ها را با SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می شود، آلوده کردند. بیست و شش مورد از آنها عفونت ویروسی را کاهش دادند و سه مورد در دوزهای بسیار کم مؤثر بودند.

Jimena Pérez-Vargas، یکی از همکاران پژوهشی در بخش میکروبیولوژی و ایمونولوژی UBCگفت: مزیت این ترکیبات این است که به جای ویروس، سلول ها را هدف قرار می دهند، و مانع از تکثیر ویروس می شوند و به سلول کمک می کنند تا بهبود یابد.

سلول‌های انسانی کندتر از ویروس‌ها تکامل می‌یابند، بنابراین این ترکیبات در صورت استفاده از مکانیسم‌های مشابه می‌توانند علیه انواع آینده و سایر ویروس‌ها مانند آنفولانزا عمل کنند.

Tirosh Shapira یکی دیگر از نویسندگان دانشکده پزشکی، گفت: نسخه ای از ویروس مورد استفاده در آزمایش ها باعث می شود سلول ها هنگام آلوده شدن به رنگ سبز فلورسنت بدرخشند، که به محققان اجازه می دهد به راحتی و به سرعت هزاران ترکیب را بررسی کنند. مهم‌تر از آن، با این روش ما این گزینه را داریم که SARS-CoV-2 را به صورت زنده هنگام انتشار از یک سلول به سلول دیگر ردیابی کنیم.

Raymond Andersen یکی از نویسندگان، استاد بخش شیمی، گفت: ما 40 سال است که در سرتاسر جهان ترکیبات را جمع‌آوری می‌کنیم، اما این سه ترکیب کانادایی هستند و دو تا از آنها از B.C.هستند.

Jean گفت، چالش کروناویروس جدید که همیشه در حال تکامل است این است که، در حالی که این ترکیبات در برابر دلتا و برخی از انواع Omicron به خوبی کار می‌کنند، اما در برابر جدیدترین گونه‌ها مؤثر نیستند. این نیاز به داروهای ضد ویروسی جدید را برجسته می کند.

وی گفت، محققان ظرف شش ماه آینده به سراغ مدل‌های حیوانی می‌روند و به کار برای آزمایش‌های گسترده داروهای فرآورده‌های طبیعی که می‌توانند عفونت مرتبط با سایر ویروس‌های تنفسی نگران‌کننده در کانادا و سراسر جهان مانند آنفولانزا نوع A و RSV را مسدود کنند، ادامه خواهند داد.

Call Now Button