روشی نویدبخش برای پیشگیری از عفونت HIV

یک گروه تحقیقاتی به رهبری بریتیش کلمبیا، در حال هموار کردن راه برای یک داروی پیشگیری از HIV است که امیدوار است بتواند نرخ عفونت های جدید را کاهش دهد.

طبق داده های کارآزمایی بالینی گزارش شده توسط سازنده ViiV Healthcare، این دارو با نام PrEP بیش از 99 درصد در پیشگیری از ابتلا به HIV موثر است و هر دو ماه یکبار تزریق می شود.

داروی تزریقی، توسط ایالات متحده سازمان غذا و دارو در دسامبر گذشته تایید شد، اما هنوز برای تایید به بهداشت کانادا ارسال نشده است.

فرم خوراکی PrEP از سال 2016 در کانادا و از سال 2012 در ایالات متحده در دسترس بوده است، کارشناسان می‌گویند، افزایش گزینه‌های درمانی برای کاهش بیش از 1500 عفونت جدید تخمینی در هر سال درکانادا خواهد بود.

Michael Montess دانشیار فوق دکتری در دانشگاه وسترن، گفت: اینجا که امروز هستیم، بدیهی است که مکان بسیار بهتری نسبت به گذشته است. اما اگر می‌خواهید واقعاً تعداد اچ‌آی‌وی کاهش پیدا کند، باید استراتژی‌های ابتکاری بیشتری پیدا کنیم و مطمئن شویم که آنها تا حد امکان مؤثر هستند.

PrEP تزریقی طولانی اثر، زمان نگهداری کمتری دارد و چسبندگی را بهبود می بخشد، که تنها عامل مهم در موفقیت دارو در پیشگیری از HIV است. واکسن های طولانی اثر مشابه، برای داروهای ضد بارداری و روانپزشکی ساخته شده است.

Montess گفت: وقتی آن واکسن را تزریق کردید، می توانید بدانید که برای دو ماه آینده تقریباً 100 درصد تحت پوشش قرار دارید. بنابراین لازم نیست نگران فراموش کردن یک قرص یا قرار گرفتن در معرض احتمالی ویروس و زمان‌بندی صحیح آن باشید. این شات واقعاً به شما انعطاف‌پذیری زیادی می‌دهد.

Montess از دانشگاه ویکتوریا، با همکارانش در بریتیش کلمبیا و انتاریو کار می‌کند تا موانع پیش رو برای PrEP تزریقی طولانی‌اثر را کاهش دهد.

پروژه آینده PrEP توسط مؤسسه تحقیقات بهداشتی کانادا تأمین مالی می شود، همچنین چالش های مربوط به PrEP خوراکی را بررسی می کند تا هر دو نسخه را آسان تر در دسترس قرار دهد.

به گفته آژانس بهداشت عمومی کانادا، این دارو از تکثیر HIV برای انتقال یا پیشرفت سریع بیماری در بیش از 95 درصد از افرادی که آن را مصرف می کنند، جلوگیری می کند.

اچ آی وی مثبت بودن دیگر حکم قطعی برای مرگ بر اثر ایدز نیست. ایدز بیش از 40 میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است و اولین بار در کانادا و ایالات متحده در کانادا و ایالات متحده در اوایل دهه 1980 مردان هم جنس گرا را آلوده کرد.

Montess توضیح داد، اگر فردی در حال حاضر در معرض این بیماری قرار گیرد، این دارو در بیش از 99 درصد موارد از تسخیر یا تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند.

وی گفت، پیشگیری بسیار مهم است زیرا حدود 13 درصد از موارد در کانادا هنوز تشخیص داده نشده است. هرچه گزینه های بیشتری در دسترس باشد، بیشتر با برنامه ها و سبک زندگی افراد مختلف مطابقت دارد.

Montess گفت، HIV به طور نامتناسبی بر مردان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و ترنس، از زمان شروع همه‌گیری ایدز تأثیر گذاشته است. حمایت و مراقبت از جامعه توسط جامعه دگرباش و ترنس در برنامه های نسبتا موفق پیشگیری و درمان HIV در کانادا و بریتیش کلمبیا مؤثر بوده است.

اما HIV می تواند هر کسی را مبتلا کند. استفاده از مواد مخدر، داشتن شرکای جنسی متعدد و داشتن رابطه جنسی بدون استفاده از مانع فیزیکی مانند کاندوم از عوامل خطر اصلی هستند.

این گروه با مرکز تحقیقاتی در ونکوور همکاری می‌کند تا بررسی کند چگونه می‌توان PrEP تزریقی طولانی‌مدت را برای افرادی که در مناطق روستایی و دورافتاده زندگی می‌کنند، و همچنین برای افراد بومی، سیاه‌پوست، ترنس، نان باینری، Two-Spirit، کسانی که مواد مخدر استفاده می کنند و غیره در دسترس قرار داد.

PrEP برای افراد در B.C که در MSP ثبت نام کرده اند، رایگان است. اما افرادی که در جاهای دیگر هستند یا افرادی که بیمه نیستند، ممکن است مجبور شوند هزینه متوسط ​​ماهانه 250 دلار را بپردازند.

Montess گفت: برخی از افراد ممکن است سفر کنند و به روشی آسان تر برای ترتیب دادن دوز بعدی خود در یک مکان جدید نیاز داشته باشند.

در حالی که PrEP طولانی مدت هنوز برای تایید در کانادا ارسال نشده است، Montess می گوید، بهبود درمان های موجود و اطمینان از موثر بودن درمان های جدید تا حد امکان، مهم است.

او گفت: ما واقعاً در تلاش هستیم تا ورود نهایی آن به کانادا را پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم به سرعت عمل کنیم، و مطمئن شویم که به طور خاص از تجربه خود در مورد PrEP خوراکی یاد می‌گیریم تا از چالش‌های خاصی جلوگیری کنیم.

Call Now Button