کووید طولانی‌ چیست؟

جولی رایت مادر ۴۰ساله اهل نیوکاسل انتاریو صبح کریسمس متوجه شد، صبحانه اش هیچ طعمی ندارد. عجیب بود که پنیر و قهوه هیچ تفاوت طعمی برایش نداشتند.

وی در دسامبر ۲۰۲۱، به کووید-۱۹ مبتلا شده بود و پس از آن حس چشاییش رو به کاهش رفت. او به پزشک مراجعه کرد که تشخیص داد، به کووید طولانی‌ مبتلا شده و او را به یک کلینیک در تورنتو فرستاد.

سازمان جهانی بهداشت کووید طولانی‌ را به‌عنوان شرایط پس از کووید-۱۹ و یا تداوم و ایجاد علائم پس از ابتلا به عفونت اولیه SARS-CoV-2 تعریف می‌کند. که به مدت دو ماه ادامه داشته باشند. تمام کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند علائم مشابهی را تجربه نمی‌کنند.

یک مطالعه‌ توسط دانشمندان ایالات متحده نشان داد، بافت بینی افرادی که پس از ابتلا به کووید-۱۹ از کاهش بویایی رنج می‌برند، دچار التهاب می شود، در نتیجه آنها ممکن است تا مدت‌ها حس بویایی نداشته باشند و در وضعیتی به‌اصطلاح آنوسمی قرار بگیرند.

برخی دیگر ممکن است دچار پاروسمی یا سوءتعبیر حس بویایی به بوی ناخوشایند و غیرمعمول شوند. آنها بوی سوختگی، مواد فاسد یا شیمیایی را احساس می کنند. که همچنین ممکن است با ایجاد حالت تهوع د رزمان خوردن غذاهای خاص نیز خود را نشان دهد.

به گفته آژانس بهداشت عمومی کانادا (PHAC)، اگرچه ازدست‌دادن حس چشایی و بویایی نیز در میان افراد مبتلا به کووید طولانی بسیار شایع است. ولی علائم رایج این بیماری شامل خستگی، مشکلات حافظه و تنگی نفس است.

به گفته دکتر کایرا کوین از دانشگاه تورنتو، پس از عفونت COVID-19 التهابات غیرقابل‌تنظیمی در بدن ممکن است رخ دهد که می‌تواند باعث آسیب به سلول‌های قسمت‌های مختلف بدن شود.

این آسیب اگر در مغز و مراکز حافظه‌ رخ دهد ممکن است مشکلات حافظه‌ای داشته باشید همچنین ممکن است این التهاب به اعصابی که با توانایی چشایی و بویایی فرد مرتبط هستند آسیب برساند.

به گفته محققان کالیفرنیا، این بیماران به‌زودی تسکین پیدا می‌کنند، اما به گفته کوین تاکنون برای این مشکلات هیچ دارو یا درمانی شناخته شده‌ای شناسایی نشده است.

Call Now Button