کلاهبرداران سایبری، کودکان و نوجوانان را هدف گرفته اند

شیوه های جدید کلاهبرداری به صورت درخواست‌های دوستی در فیسبوک از یک غریبه جذاب در خارج از کشور، پیام‌های متنی که به شما پول پیشنهاد می دهند، یا ایمیل‌هایی که از شما درخواست پول می‌کنند در آمده اند. بزرگسالان اغلب نشانه‌های یک کلاهبرداری سایبری را تشخیص می دهند اما افراد کم سن تر که تجربه ی کمتری دارند، ممکن است به سادگی در دام آنها بیافتند.

والری پارنت، مشاور پیشگیری از کلاهبرداری‌ها در شرکت بیمه Desjardins می گوید، کلاهبرداران به دنبال مقاصد مشابهی هستند. آن‌ها به دنبال به دست آوردن اطلاعات شخصی افراد، رسیدن به پول یا پیدا کردن شخصی برای ارتکاب جرم یا پولشویی هستند. آنها برای رسیدن به هدف خود نقشه های مختلف را امتحان می کنند.

بازی‌های ویدیویی از بخش هایی هستند که اکثرا جوانان در حوزه امنیت سایبری قربانی آن می‌شوند. آنها برای ارائه رایگان بازی، اطلاعات شخصی را ارائه می کنند. حتی شرکت های مطرح نیز می‌توانند خطراتی را برای شما ایجاد کنند. مثلا شرکت Epic Games و بازی Fortnite، در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ به دلیل سوء استفاده از اطلاعات خصوصی هزاران کودک مجرم شناخته شد و باید بیش از نیم میلیارد جریمه بپردازد.

یکی دیگر از روش های کلاهبرداری، طرح دوستی دروغین با نوجوانان به ویژه در شبکه‌های اجتماعی است، که می توان به راحتی هویتی جعلی ایجاد کرد.

پس از دوست شدن، کلاهبردار می‌تواند به نوجوان پیشنهاد دهد در یک برنامه جدید یا یک بازی سرمایه‌گذاری کند. و زمانی که او پولی را سرمایه‌گذاری کند، به احتمال زیاد دیگر هرگز به آن دسترسی نخواهد داشت.

گاهی اوقات نیز کلاهبرداران می توانند هویت یک دوست واقعی را بدزدند و از فرد مورد نظر درخواست کمک مالی کنند.

روش دیگر کلاهبرداری پیام‌های فیشینگ هستند که معمولاً به صورت تصادفی به شماره هزاران نفر ارسال می‌شوند. اما جوانان بیشتر ممکن است در دام این کلاهبرداری‌ها بیافتند، گاهی اوقات تنها کلیک کردن روی یک لینک می‌تواند شما را به دام بیاندازد.

یوهان باتیر پدر یکی از افرادی که در دام این کلاهبرداری افتاده می گوید، دختر ۱۲ ساله من، هشت بار به پیام‌های ۲۵ دلاری پاسخ داده بود، تا پیامک برتر ۲۰۰ دلاری را دریافت کند.

با وجود اینکه دختر یوهان قبلاً در مدرسه درس امنیت سایبری داشته‌ و در خصوص کلاهبرداری‌های سایبری آگاه بوده، اما نتوانسته است از این تله دوری کند.

تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲، مرکز مبارزه با کلاهبرداری‌های کانادا(CAFC) حدود هفت هزار و ۵۱ گزارش‌ از پیام‌های فیشینگ را شناسایی کرده که هزار و ۷۲۲ مورد از آن‌ها منجر به کلاهبرداری از قربانیان شده است.

Call Now Button